Kryzys? Na pewno nie w bankowości internetowej!

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

komputery.01.250xPonad 10,7 miliona indywidualnych użytkowników oraz 1,1 miliona firm aktywnie korzysta z bankowości internetowej. To najszybciej rozwijający się segment bankowości - rośnie w tempie 10-15% rocznie. Jeśli tempo przyrostu utrzyma się, pod koniec roku dostęp do konta przez Internet będzie miało ponad 20 milionów Polaków.

Liczba i wartość płatności bezgotówkowe realizowane za pomocą kart kredytowych i debetowych również rosną, kryzysu na razie nie widać – wynika z ósmej edycji raportu netB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich.

Na koniec II kwartału 2012 roku liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła ponad 19,2 miliona osób. To o blisko 2,5 miliona użytkowników więcej niż 12 miesięcy wcześniej (wzrost o prawie 15% r/r). Proporcjonalnie w stosunku do liczby nowych umów bankowości internetowej rośnie również grupa osób, które aktywnie korzystają z internetowego kanału dostępu do usług bankowych. W ciągu ostatniego roku powiększyła się ona o 1,1 mln osób i przekroczyła 10,7 miliona użytkowników (wzrost o 11,5% r/r). Klienci banków coraz bardziej doceniają wygodę związaną z możliwością zarządzania swoimi finansami poprzez sieć i darzą tę formę kontaktu z bankiem coraz większym zaufaniem.

Dane na temat rozwoju bankowości internetowej wskazują, że niezbyt optymistyczne prognozy gospodarcze, które przekładają się na oczekiwania konsumentów i przedsiębiorców wcale nie oznaczają spadku zaufania do bankowości. Polacy chętnie korzystają z bankowości elektronicznej, nie obawiają się o bezpieczeństwo swoich środków i wykonywanych operacji. Utrzymanie kilkunastoprocentowych wzrostów w tak trudnych czasach pokazuje, że planowane i już zrealizowane przez banki inwestycje w rozwój platform internetowych i mobilnych mają uzasadnienie. Oczekujemy, że te pozytywne trendy będą kontynuowane.” – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.

Pozytywne obserwacje w zakresie korzystania z bankowości internetowej dotyczą również przedsiębiorstw. Zaprezentowane w raporcie statystyki wskazują na znaczące wzrosty liczby klientów z sektora MSP i wzrost ich aktywności. W skali ostatnich 12 miesięcy grupa użytkowników z dostępem do bankowości internetowej oraz grupa aktywnych klientów powiększyły się odpowiednio o 12 i 9%. Jednocześnie, jak zauważają autorzy badania Indicator i WIB  o zwyczajach małych i średnich przedsiębiorstw w związku z usługami bankowymi – trudno dziś znaleźć przedsiębiorstwa, które nie korzystałyby z bankowości internetowej – blisko 90% małych i 95% średnich firm deklaruje korzystanie z usług bankowych przez Internet, co jest także podstawowym czynnikiem warunkującym podjęcie współpracy z bankiem.

Miniony kwartał roku był kolejnym, już dziesiątym z kolei, okresem spadku liczby kart kredytowych. Na koniec marca bieżącego roku było ich 6,6 miliona. Należy to jednak uznać za pozytywny dla całego rynku objaw racjonalności w działaniach banków i klientów, a nie pogorszenie nastrojów. Banki nadal rewidują swoje portfele i analizują możliwości finansowe klientów. Od szczytu osiągniętego na koniec IV kwartału 2009 roku, liczba kart zmniejszyła się już o ponad 4 miliony sztuk. W przypadku kart debetowych zaobserwować można natomiast stały wzrost, który między I a II kwartałem wyraźnie przyspieszył. Na koniec II kwartału 2012 roku było ich ponad 25,7 miliona sztuk.

Po tradycyjnym spadku, corocznie notowanym w I kwartale, liczba transakcji zarówno kartami debetowymi jak i kredytowymi wyraźnie wzrosła. W porównaniu do danych sprzed 12 miesięcy, w obu kategoriach odnotowano wyraźne wzrosty, w przypadku kart debetowych o blisko 12%, a kredytowych ponad 5%. W II kwartale minimalnie spadały średnie kwoty pojedynczych transakcji, ale wzrosły średnie miesięczne obroty na kartach. To pozytywna związek, który pokazuje, że klienci coraz częściej korzystają z kart przy zakupach na mniejsze kwoty.

Rosnąca skala wykorzystywania bezgotówkowych instrumentów płatniczych to dobra informacja dla polskiej gospodarki. Jej dalszemu wzrostowi sprzyjać będzie dalszy rozwój infrastruktury płatniczej oraz nowoczesnych narzędzi, takich, jak np. karty bezstykowe, pozwalające na szybkie i sprawne dokonywanie płatności na niewielkie kwoty. Już teraz Polska jest jednym z liderów wykorzystania tej technologii w Europie. Stopniowe odchodzenie konsumentów od tradycyjnych płatności gotówkowych to pozytywne zjawisko szczególnie w czasach, gdy wszyscy powinniśmy myśleć o oszczędnościach. Brak systemowego podejścia do tej kwestii ze strony państwa i brak nawyku oszczędzania wśród Polaków to w dalszym ciągu duży problem dla naszego społeczeństwa” – podsumowuje Mieczysław Groszek, Wiceprezes ZBP

120923.zbp.tabele.02.606x419

tabele – pobierz

Monitor bankowy – wrzesień 2012 – pobierz
Raport „Bankowość internetowa i płatności bezgotówkowe. Podsumowanie ii kwartału 2012 roku” – pobierz

Źródło: ZBP

Pełna wersja raportu netB@nk dostępna jest na www.zbp.pl