Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.: Usługa Qlips usprawni opłacanie faktur
Model usługi został opracowany na forum Związku Banków Polskich przez grupę zadaniową (Forum ds. e-Faktur i e-Opłat ZBP), w skład której wchodzili przedstawiciele banków, Narodowego Banku Polskiego, Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A., wierzycieli – wystawców faktur, administracji państwowej (Ministerstwo Rozwoju i Finansów, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Cyfryzacji), integratorów takich usług na rynku.
Usługa Qlips to innowacyjne rozwiązanie w zakresie dystrybucji informacji o zobowiązaniach finansowych drogą elektroniczną z wykorzystaniem systemów bankowości elektronicznej i umożliwienia szybkiego i wygodnego dokonania płatności przez klientów bankowości elektronicznej.
Qlips polega na prezentowaniu płatnikom, w systemach bankowości elektronicznej, informacji o ich zobowiązaniach względem wierzycieli oraz umożliwieniu im realizacji płatności. Usługa Qlips jest świadczona przez banki z wykorzystaniem systemu Invoobill 2.0 należącego do Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. oraz systemów bankowości elektronicznej poszczególnych banków płatników.
Jak przebiega proces płatności?
Proces inicjowany jest przez wierzyciela, który za pośrednictwem swojego banku może przekazywać do zainteresowanych dłużników (płatników) informacje o należnych zobowiązaniach z możliwością dostarczenia dodatkowej informacji o szczegółach zobowiązania (np. elektroniczny obraz faktury lub tytułu opłaty).
Świadczenie usługi Qlips wspiera system informatyczny Invoobill 2.0, za pośrednictwem którego informacje o płatnościach docierają do płatników, którzy wyrazili zgodę na korzystanie z usługi Qlips i prezentowanie rachunków od konkretnego wierzyciela.
Dla klientów, którzy wyrazili zgodę na korzystanie z usługi, bank płatnika, wykorzystując zakodowany identyfikator (na podstawie PESEL lub NIP), kieruje zapytania do systemu Invoobill 2.0 w celu sprawdzenia, czy istnieją informacje o płatności kierowane do tego konkretnego klienta.
W przypadku pojawienia się informacji o płatności, bank płatnika przekazuje ją płatnikowi, jeżeli posiada od niego zgodę na danego wierzyciela w tym zakresie.
Płatnik, któremu zaprezentowano daną informację o płatności może ją zaakceptować i opłacić lub odrzucić.
Dlaczego Qlips?
Opłacanie masowych zobowiązań przez klientów firm to proces skomplikowany zarówno w obszarze dystrybucji faktur, które mogą być dostarczane odbiorcy na wiele sposobów (np. za pośrednictwem poczty, e-mailem, poprzez elektroniczne biura obsługi klienta), jak również ze względu na różnorodność możliwości uregulowania płatności.
Qlips to doskonałe, zintegrowane narzędzie umożliwiające szybkie pozyskanie informacji o zobowiązaniach i opłacenie przez płatnika rachunków w jednym miejscu. Proces samej płatności ograniczony jest do jednego kliknięcia bez konieczności samodzielnego wypełniania pól, co ogranicza ryzyko popełnienia przez płatnika błędu i znacząco skraca czas operacji.
Dla wierzycieli Qlips wprowadza innowacyjny standard kontaktu z klientem. Przesłanie informacji o płatności bezpośrednio do serwisu transakcyjnego bankowości elektronicznej klientów umożliwia przyśpieszenie otrzymania płatności oraz przyczynia się do zmniejszenia kosztów procesu poprzez eliminowanie papierowych faktur z obiegu.
Qlips to usługa udostępniana w zaufanym środowisku, gwarantująca szybkość, wygodę i bezpieczeństwo płatności.
Świadczenie usługi Qlips w przypadku wystawcy faktur wymaga zawarcia umowy między wierzycielem i jego bankiem. Umowa ta może być zawarta tylko z wierzycielem odpowiednio zweryfikowanym. Bank wierzyciela przeprowadza weryfikację swojego klienta, zgodnie z przyjętą wewnętrzną procedurą określającą metody i zakres weryfikacji. Ten proces ma na celu zapewnienie, że z usługi Qlips korzystają wierzyciele będący wiarygodnymi podmiotami gospodarczymi, a przesyłana informacja o płatności odpowiada faktycznej relacji biznesowej pomiędzy wierzycielem a płatnikiem.
Informacje o płatności kierowane są wyłącznie do tych płatników, od których bank pozyskał zgodę na tę usługę. Po otrzymaniu takiego upoważnienia od klientów, bank kieruje zapytania do Systemu Invoobill 2.0 w celu sprawdzenia, czy istnieją informacje o płatnościach dla danego klienta. Informacje o oczekującej płatności bank przekazuje płatnikowi tylko w przypadku posiadania wyrażonej przez niego zgody na pobieranie takiej informacji od wskazanego przez niego wierzyciela.
Świadczenie usługi Qlips przez banki wymaga przystąpienia do porozumienia międzybankowego, którego depozytariuszem jest Związek Banków Polskich oraz podpisania z KIR umowy o świadczenie usługi Invoobill 2.0 i spełnienia określonych w niej warunków technicznych.
Organizacyjne i proceduralne czynności związane z funkcjonowaniem porozumienia wykonywane są przez Związek Banków Polskich, któremu banki powierzyły m.in. inicjowanie i opracowywanie zmian porozumienia, opiniowanie wniosków związanych z funkcjonowaniem porozumienia, uzgadnianie zasad współpracy z KIR.
Przystąpienie do porozumienia następuje poprzez złożenie deklaracji, której podpisanie nie jest jednak równoważne z rozpoczęciem świadczenia usługi Qlips. Faktyczne uczestnictwo banku w usłudze Qlips rozpoczyna się od dnia ustalonego przez KIR w uzgodnieniu z bankiem, po spełnieniu wymagań określonych regulaminem i specyfikacją techniczną oraz po pomyślnym przeprowadzeniu testu integracyjnego z Systemem Invoobill 2.0.
Do porozumienia międzybankowego w sprawie świadczenia usługi Qlips przystąpiło do tej pory 12 banków, a kolejne dwa zadeklarowały chęć przystąpienia w terminie późniejszym.
Uczestnikami porozumienia międzybankowego w sprawie usługi Qlips są obecnie (w porządku alfabetycznym):
- Bank BGŻ BNP Paribas S.A.
- Bank Handlowy w Warszawie S.A.
- Bank Millennium S.A.
- Bank Pekao S.A.
- Bank Zachodni WBK S.A.
- Credit Agricole Bank Polska S.A.
- Getin Noble Bank S.A.
- ING Bank Śląski S.A.
- mBank S.A.
- Mikołowski Bank Spółdzielczy
- PKO Bank Polski S.A.
- Raiffeisen Bank Polska S.A.
Banki, które przystąpiły do porozumienia utworzyły Grupę Użytkowników Qlips, do której zadań należy nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem usługi, wsparcie dla użytkowników oraz dalszy rozwój usługi.
Obecnie w tych bankach toczą się prace wdrożeniowe, a pierwsze z nich zaczęły świadczyć usługę produkcyjnie.
Przystąpienie do usługi jak największej liczby banków pozwoli na szybsze jej upowszechnienie i wygenerowanie efektu skali z korzyścią dla wszystkich uczestników