Korporacje chcą budować start-upy. Powstaje The Heart Ventures
Jak wynika z raportu The Heart „Opening to Change”, najczęściej wybieranym dotychczas modelem współpracy był zakup produktu lub usługi start-upu przez korporację. W przyszłości duże firmy chcą jednak oferować budowane przez start-upy technologie swoim klientom. 56 proc. liderów innowacji widzi potencjał tworzenia przy korporacjach nowych biznesów.
Jak pokazuje raport The Heart „Opening to Change”, zdolność dużych organizacji do zmiany oraz wdrażania nowych pomysłów i modeli biznesowych nie rośnie tak szybko, jak sama potrzeba innowacji. Odpowiedzią na to jest współpraca z partnerami. 54 proc. liderów uważa, że w przyszłości korzystanie z innowacyjnych rozwiązań opracowanych na zewnątrz firmy będzie ważniejsze niż rozwijanie ich wewnętrznie.
Poszukiwanie innowacji
Wiele organizacji, które w swoich strategiach stawiają na rozwój i nowoczesne rozwiązania, tworzy specjalne działy i jednostki, które odpowiadają za wprowadzanie innowacyjnych narzędzi oraz produktów. Ich pracownicy w ramach szukania możliwości dostępnych na rynku analizują rocznie działalność nawet kilkuset start-upów. Z badania przeprowadzonego wśród 50 liderów korporacji spotykających się w The Heart wynika, że w ciągu roku firmy odbywają średnio 31 spotkań ze start-upami. Zaledwie co trzecia z młodych spółek przechodzi do fazy testów.
– Szukanie na rynku gotowego rozwiązania to niełatwy proces. W niektórych branżach trudno jest znaleźć chętnego do współpracy partnera, który odpowiada na wyzwania dużych firm – mówi Tomasz Rudolf, CEO The Heart. – By się zmieniać, korporacje muszą połączyć elementy od wielu dostawców lub od zera budować nowe rozwiązania, tak jak to było w przypadku banków łączących siły by stworzyć system płatności mobilnych BLIK. W przyszłości 56 proc. liderów chce współtworzyć nowe start-upy – dodaje.
Największe wyzwania
Z raportu „Opening to Change” wynika, że największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorstwami, które chcą wdrażać innowacje jest zbudowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej. Chodzi przede wszystkim o umiejętność określania potrzeb w obszarze innowacji, otwartość na eksperymentowanie i testowanie nowych pomysłów, jak również gotowość do podejmowania ryzyka i ewentualnych porażek. Pozostałe wyzwania to m.in. przyspieszenie procesów podejmowania decyzji, dedykowanie budżetów na innowacje i pozyskanie kadry posiadającej kompetencje potrzebne do budowy nowych biznesów.
– Zmiana kultury dużych firm to długotrwały proces. Nie czekając na transformację całej korporacji, można wydzielać nowe spółki, by łatwiej eksperymentować z nowymi biznesami. W przyszłości spodziewamy się więcej takich inicjatyw jak platforma Bancovo.pl stworzona przez Alior Bank czy goodie zbudowany przez Bank Millennium. Widząc tę potrzebę zdecydowaliśmy się z Mastercard stworzyć jednostkę The Heart Ventures. Chcemy w najbliższych latach budować z korporacjami 10 spółek rocznie – komentuje Tomasz Rudolf, CEO The Heart.
Wszystko zaczyna się od liderów, którzy umieją sformułować wizję przyszłości firmy i zaangażować w jej realizację pracowników, jak i partnerów. Ich odwaga i konsekwencja jest podstawą sukcesu każdej transformacji.
Raport „Opening to Change. The Heart Corporate Innovation Report 2019” powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 50 przedstawicieli międzynarodowych korporacji w Polsce oraz pogłębionych wywiadów z liderami innowacji w okresie od listopada 2018 do stycznia 2019 r.
Zobacz raport The Heart „Opening to Change” >>>
Źródło: The Heart