Konsumenci w coraz gorszych nastrojach, najbardziej pogorszyła się ocena możliwości dokonywania ważnych zakupów
„Niższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,9 pkt proc. i 2,6 pkt proc.). Wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 1,6 pkt proc. i 1,5 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W październiku 2022 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość -45,5 (spadek o 1,3 p. proc. m/m i spadek o 27,7 p. proc. r/r). https://t.co/22WRfrlYJm#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/zVbPj7agpW
— GUS (@GUS_STAT) October 19, 2022
W odniesieniu do października 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 27,7 pkt proc.
Czytaj także: GUS: poprawa obecnych nastrojów konsumenckich we wrześniu, ale przyszłe nastroje pogorszyły się >>>
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,5 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -35,7.
Oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz sytuacji ekonomicznej kraju
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,6 pkt proc. i 2,9 pkt proc.).
„Spadek o 1,9 pkt proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,6 pkt proc.)” – czytamy dalej.
W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 21,2 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 533 wywiady w okresie 3-12 października 2022 r.