Kongres Obsługi Gotówki: Andrzej Kawiński – Modele obsługi
Jesteśmy teraz w bardzo istotnym momencie rozwoju polskiego rynku gotówki. Narodowy Bank Polski od jakiegoś czasu wprowadza nowe rozporządzenia dotyczące sortowania jakościowego gotówki, co powoduje, że cały widnokrąg rynku, pozycja firm zajmujących się procesowaniem gotówki na rynku będzie się zmieniała.
W Europie obserwujemy wiele modeli. Są modele, gdzie bank centralny odgrywa bardzo istotną rolę, ale są też takie, gdzie bank centralny wycofał się do roli podstawowej – dotyczącej emisji banknotów, niszczenia banknotów nieobiegowych, natomiast wiele usług przekazał sektorowi komercyjnemu. NBP idzie w tę stronę, pytanie jak docelowo ten rynek będzie wyglądał. Jest to proces, który będzie się kształtował w ciągu najbliższych lat. Jest to o tyle istotne, że dzieki tym zmianom zmieni się miejsce firm które zajmują się profesjonalną obsługą gotówki, zmienią się też banki. Pytanie gdzie będą za kilka lat.
Dziś pracownicy firm zajmujący się sortowaniem gotówki mają większe oczekiwania finansowe, większe oczekiwania w zakresie warunków pracy, co powoduje, że koszty pracy rosną. Jest zatem skłonność do automatyzacji procesów gotówkowych w sortowniach. Ma to też przełożenie na dwa inne aspekty – podniesienie jakości sortowanej gotówki i bezpieczeństwa.
Jeżeli mamy myśleć w trzech obszarach: efektywność, poprawa bezpieczeństwa i poprawa jakości sortowanych banknotów to tylko automatyzacja jest w stanie zapewnić te trzy elementy.