Komunikacyjne polisy OC od stycznia do czerwca 2022 roku staniały r/r w całej Polsce
Ceny polis komunikacyjnych sprzedanych przez CUK Ubezpieczenia w pierwszym półroczu tego roku porównano z cenami polis z pierwszego półrocza 2021 roku.
Ceny polis OC są na granicy opłacalności dla wielu towarzystw ubezpieczeniowych
Analizie poddano polisy pochodzące z kilkudziesięciu towarzystw ubezpieczeniowych dostępnych w multiagencji.
Czytaj także: Na co skarżą się klienci polskich ubezpieczycieli?
Najmniej koszt OC spadł na Opolszczyźnie
W pierwszym półroczu tego roku ceny komunikacyjnego ubezpieczenia OC spadły w każdym województwie w porównaniu do podobnego okresu zeszłego roku.
Najmocniej w Małopolsce (o 5,3%), w zachodniopomorskim (o 4,7%), a także na Śląsku i na Podlasiu (o 4%). Na Mazowszu spadek wyniósł 3,9%.
W warunkach wysokiej inflacji, (…) dalsze obniżki cen wydają się niemożliwe
Najniższe spadki odnotowano na Opolszczyźnie – nieco ponad 1%, a także na Dolnym Śląsku – 1,5% i na Podkarpaciu – 1,6%.
‒ Spadki cen OC odnotowaliśmy w całej Polsce. Wahają się one pomiędzy 5,3% a 1,1% (najniższy spadek w woj. opolskim). Rynek broni się przed podwyżkami. Jednak w dalszej perspektywie w warunkach wysokiej inflacji, która przekracza już 15%, dalsze obniżki cen wydają się niemożliwe.
Wartości OC zaczną rosnąć. Już teraz ceny polis OC są na granicy opłacalności dla wielu towarzystw ubezpieczeniowych – ocenia Kamila Grandzicka z CUK Ubezpieczenia.
Czytaj także: Tegoroczny zysk z OC może być o 1/3 mniejszy niż poprzedni, jeśli ubezpieczyciele nie podniosą cen składek
AC podrożały tylko o kilka procent, czyli potaniały…
Inaczej niż w przypadku OC wypada porównanie cen Auto Casco w pierwszym półroczu 2022 i 2021 roku.
Tu są wzrosty cen, ale nieznaczne – o kilka procent. Tylko w jednym województwie wzrost cen przekroczył 7% ‒ w Świętokrzyskiem (15,1%). W większości regionów wzrosty są symboliczne 2‒3%. To znacznie niżej niż średnia inflacja, więc w porównaniu z innymi produktami można powiedzieć, że AC relatywnie staniały.
Można się spodziewać większych podwyżek cen (AC) w drugim półroczu
‒ Samochody drożeją z powodu niedoboru ich na rynku. Drożeją też części do ich napraw, jak i same usługi naprawcze. To powoduje, że ubezpieczyciele ponoszą wyższe koszty w związku z wypłatami odszkodowań. Pomimo tego, ceny AC w ciągu roku wzrosły w zasadzie symbolicznie. W większości województw w przedziale pomiędzy 2% a 5%.
Porównując ceny AC w multiagencji widzimy, że część ubezpieczycieli zaczęła je już podnosić, inni utrzymują zeszłoroczne stawki. W przypadku utrzymującego się niedoboru podzespołów i wysokich kosztów warsztatów można się spodziewać większych podwyżek cen w drugim półroczu – mówi Kamila Grandzicka.
Najczęściej ubezpieczane samochody
Volkswageny, Ople, Fordy, Renault i Audi to marki samochodów, do których w I połowie 2022 roku najczęściej wykupywano ubezpieczenie OC. Na kolejnych miejscach są Toyota, Skoda, Peugeot, Citroen, Fiat i BMW. Tutaj z roku na rok nie ma różnic.
Zaskakujące jest, że na czołowych miejscach zarówno w OC, jak i AC nie ma marek koreańskich
Nieco inaczej wygląda lista najczęściej ubezpieczanych marek pod względem AC. To auta takie jak Opel, Toyota, Volkswagen, Ford, Skoda, Renault, Audi i Peugeot wiodą prym. Toyoty zatem są stosunkowo często zabezpieczane AC. Nieco zaskakujące jest, że na czołowych miejscach zarówno w OC, jak i AC nie ma marek koreańskich – Kia i Hyundai.
W statystykach CUK pojawiają się też mniej popularne marki tam ubezpieczane, takie jak: Proton, Yugo, Austin, Eagle, Scion czy Plymouth. Uwzględniane są również marki luksusowe – Aston Martin, Bentley, Ferrari czy Porsche.
Czytaj także: Firmy leasingowe ostrzegają przed nowym procederem przestępców