Komputronik: rekordowe zyski i dynamiczne poszerzanie oferty spółki

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

analiza.400x267Ugruntowanie silnej pozycji w sektorze sprzedaży stacjonarnej, dynamiczny rozwój kanału dystrybucji e-commerce, ekspansja na rynki zagraniczne oraz konsekwentne poszerzanie oferty sprzedażowej o produkty spoza branży elektronicznej - to najważniejsze elementy strategii Grupy Komputronik, realizowanej w 2013 roku. Efekty nowego modelu biznesowego znalazły odzwierciedlenie w wynikach finansowych spółki: zysk z działalności operacyjnej spółki w roku 2013 wzrósł w porównaniu z okresem poprzednim aż o 140 proc, przy jednoczesnym wzroście skonsolidowanych przychodów na poziomie zaledwie 37,8 proc.

Najbardziej spektakularną inwestycją Komputronika w roku 2013 było otwarcie dwóch wielkopowierzchniowych salonów sprzedaży „Megastore”. Sklepy, uruchomione w Centrum Handlowym Plaza w Poznaniu i Centrum Handlowym Jupiter w Warszawie, zaprzeczają powszechnie przyjmowanej tezie o braku perspektyw dla rozwoju sprzedaży stacjonarnej w branży IT oraz RTV/AGD. W obu salonach Megastore można korzystać z najnowocześniejszych technologii, wspierających proces wyboru towaru i zakupu, jak choćby tablety wyposażone w specjalną, dedykowaną aplikację. Technologia ta pozwoli na dokonanie zakupu niemal całkowicie bez udziału sprzedawcy.

140618.bilans.01.600x352

Ważną innowacją jest wprowadzenie do oferty sklepów sprzętu AGD, również „ciężkiego” – pralek, lodówek czy zmywarek. Zgodnie z deklaracją prezesa Komputronik SA Wojciecha Buczkowskiego, rozszerzanie oferty produktowej stanowi nowy trend w działalności spółki – i nie ogranicza się wyłącznie do kolejnych gałęzi produktów z sektora elektronicznego. Grupa Komputronik wchodzi również w dystrybucję elektronarzędzi, produktów z branży Home & Garden, a nawet… kosmetyków, które zresztą od kilku miesięcy oferowane są na Allegro. Tak szeroki potencjał sprzedaży wykracza poza zakres marki Komputronik – stąd decyzja o przywróceniu na rynek należącej do grupy marki Karen. Pod tym brandem ma być uruchomiony wielobranżowy sklep internetowy, oferujący pełną gamę produktów dystrybuowanych przez spółki Grupy Komputronik. Warto przy okazji przypomnieć, że marka Karen pojawiła się na polskim rynku u progu transformacji ustrojowej jako dystrybutor sprzętu komputerowego.

Poszerzanie oferty produktowej spółki idzie w parze z ekspansją terytorialną. Niedawno uruchomiono sklep internetowy Komputronika dla rynku niemieckiego; od kilkunastu dni oferta spółki dostępna jest na platformie sprzedażowej globalnego giganta w branży e-commerce Amazon.com. W ubiegłym roku spółka uruchomiła również serwis komputronik.ru dla klientów rosyjskojęzycznych. Nie jest to typowy e-commerce; towary zamówione za pośrednictwem serwisu nie są wysyłane do klientów. Zamówienia można odebrać w jednym z trzech punktów agencyjnych na polskiej granicy wschodniej. Dzięki takiemu rozwiązaniu klienci z Rosji i Białorusi unikną zapłaty zarówno cła, jak i podatku VAT. Kanał e-commerce rozwija się dynamicznie również na rynku krajowym – według danych zaprezentowanych przez prezesa zarządu spółki, wzrost oscyluje rokrocznie wokół 17 proc. W przeciwieństwie do wielu podmiotów zajmujących się handlem internetowym, przedstawiciele Komputronika nie postrzegają nowelizacji prawa kosumenckiego za zagrożenie dla funkcjonowania:

– Trzeba dokładnie przeanalizować treść tej ustawy. W niektórych przypadkach rozwiązania w niej zawarte pozwolą na obniżenie kosztów. Nowe prawo może np. pomóc wyeliminować sytuacje w których sprzęt jest „wypożyczany” przez nabywcę na krótki czas, a następnie zwracany – odpowiedział prezes Buczkowski na nasze pytanie. W jego opinii nowe zapisy mogą ułatwić wytworzenie się linii orzeczniczej, zgodnie z którą do „zwykłego zarządu” zaliczać się będą tylko czynności pozwalające na zapoznanie się z towarem – analogicznie jak w sprzedaży stacjonarnej.

Ważnym elementem w polityce grupy jest również portal benchmark.pl. Serwis ten znalazł się w ubiegłym roku w czołówce 10 portali o tematyce technologicznej (wg badań Megapanel PBI/Gemius). Poza funkcją informacyjną, serwis pełni również rolę edukacyjną – przykładem może być Akademia Wiedzy, zawierająca szereg praktycznych porad dla konsumentów „zagubionych” w wirtualnym świecie. W serwisie można znaleźć m.in. porady jak skonfigurować sieć czy też jak założyć własne konto mailowe.

Skutkiem przyjętej strategii firmy są jej dobre wyniki finansowe. Przychody łączne grupy w roku 2013 wyniosły 1716 mln złotych, co stanowi wynik o 37,6% lepszy aniżeli rok wcześniej. Poprawił się wskaźnik udziału kosztów w przychodach – z wartości 8,9% w roku 2012 spadł do 6,9% w roku minionym. Skonsolidowany zysk ze sprzedaży wzrósł w roku 2013 o 17,53% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, a zysk z działalności operacyjnej wykazał rekordowy wzrost o 140%

Karol Jerzy Mórawski