Rynek finansowy: Klient w cieniu regulacji
Jerzy Majka
Wprawdzie hasło ósmej edycji kongresu brzmiało „Łączy nas klient”, jednak w trakcie trwającego dwa dni wydarzenia zagadnienia z zakresu obsługi konsumenta czy polityki sprzedażowej zeszły zdecydowanie na dalszy plan. Dominowała tematyka prawna, ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzonych w ostatnich miesiącach regulacji unijnych i krajowych oraz ich wpływu na rynek bancassurance.
Model grupowy w odwrocie
Na korelacje pomiędzy wprowadzeniem Rekomendacji U, wytycznych KNF dotyczących zarządzania produktem oraz badania adekwatności produktu i nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej a sprzedażą polis w kanale bankowym wyraźnie wskazują dane zawarte w najnowszym raporcie Polskiej Izby Ubezpieczeń na temat rynku bancassurance. O ile w II kw. 2013 r. aż 44,3% składki z tytułu ubezpieczeń na życie pozyskano w kanale bankowym, to w cztery lata później udział ten obniżył się do 33,9%. Sukcesywnie maleje również sprzedaż produktów o charakterze inwestycyjnym – jeszcze dwa lata temu stanowiły one 78,6% składki z tytułu ubezpieczeń na życie pozyskanej w kanale bancassurance, obecnie udział ten obniżył się do 66,8%. Miejsce polis inwestycyjnych zajęły ubezpieczenia na życie powiązanie z produktem bankowym, które generują obecnie 30% składki w tym segmencie rynku. Zmieniła się również specyfika produktu inwestycyjnego; dominującą formę stanowi dziś polisa zawierana w modelu indywidualnym, ze składką płaconą jednorazowo.
Wymuszony przez Rekomendację U odwrót od modelu grupowego widoczny jest jeszcze bardziej w przypadku ubezpieczeń na życie zabezpieczających spłatę kredytu. Agnieszka Gocałek, przewodnicząca Zespołu ds. Bancassurance i Sprzedaży Affinity PIU, zwróciła uwagę na pewną prawidłowość w tym obszarze. Jeszcze dwa lata temu w tej kategorii nie sposób było znaleźć polisy oferowanej w modelu indywidualnym, z jednorazowo płaconą składką, a 84,1% składki banki pobrały z tytułu jednorazowo opłacanych ubezpieczeń grupowych. Obecnie sytuacja się odwróciła: przeszło 80% składki przypisanej w tym segmencie pochodziło z płatnych jednorazowo polis indywidualnych, zaś „grupówki” z jednorazowym terminem płatności praktycznie zniknęły z oferty.
Istotny spadek zarówno wartości przypisanej składki, jak również jej udziału w całości środków pozyskanych przez ubezpieczycieli w kanale bancassurance dał się zauważyć również w przypadku ubezpieczeń majątkowych i osobowych. W II kw. br. wartość składki pozyskanej przez banki wyniosła 0,87 mld zł; jest to powrót do stanu sprzed trzech lat i zarazem istotny regres w porównaniu z latami 2014-2015, kiedy to banki dostarczyły z tego segmentu kwotę przekraczającą 1 mld zł. W połączeniu ze wzrostem ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI