Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
63dni
3godzin
48minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
84dni
3godzin
48minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Artykuły | ESG

Klienci banków nierespektujący zasad ESG mogą mieć problem z otrzymaniem finansowania?

13.05.2021 18:54 Karol Jerzy Mórawski | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Klienci banków nierespektujący zasad ESG mogą mieć problem z otrzymaniem finansowania?
Kongres Forum Technologii Bankowych
O tym, jak nowe zasady klasyfikacji mogą wspomóc banki w ocenie realizacji celów ESG przez kredytobiorców, a także o tym, jak edukować przedsiębiorców z sektora MŚP w obszarze odpowiedzialności środowiskowej lub społecznej, dyskutowano podczas webinarium zatytułowanego "Zielone finanse. O zrównoważonym finansowaniu w świetle taksonomii UE", zorganizowanego w ramach VI edycji Kongresu Forum Technologii Bankowych.

W roli moderatora wystąpił Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich, a dyskusję rozpoczęła prezentacja dr. Mieczysława Groszka, prezesa Fundacji Polska Bezgotówkowa i byłego członka High-Level Expert Group on Sustainable Finance, kolegium eksperckiego powołanego w roku 2016 na wniosek Komisji Europejskiej, którego zadaniem było wypracowanie ram dla taksonomii UE.

Środowiskowa i społeczna odpowiedzialność biznesu stanowi dziś czynnik ryzyka nie mniej istotny aniżeli wypłacalność czy płynność finansowa przedsiębiorstwa. Rzecz w tym, że ocena czynników niefinansowych stwarzała do niedawna znacznie większe problemy aniżeli weryfikacja zdolności kredytowej czy rzetelności płatniczej kontrahenta.

Wsparciem w realizacji tego niełatwego zadania ma być uchwalona w czerwcu ub. r., jednolita klasyfikacja działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, określana też mianem taksonomii Unii Europejskiej.

Taksonomia UE to nie zbiór dogmatów

Mieczysław Groszek jako efekt prac High-Level Expert Group on Sustainable Finance wymienił słownik pojęć i kategorii, stosowany wieloaspektowo w sytuacjach, kiedy trzeba ocenić, czy dane aktywo spełnia wymogi zgodności z zielonym finansowaniem.

– Aby osiągnąć ten cel, trzeba mieć pewną miarę – podkreślił dr Groszek, dodając zarazem, iż wypracowany zakres pojęciowy nie powinien być traktowany dogmatycznie, jako zbiór trwałych i niezmiennych prawideł.

Oprócz sytuacji, w której zmiany wymuszane są przez postęp technologiczny czy społeczny należy wszak pamiętać o zasadzie proporcjonalności stosowania prawa, na co skądinąd przez całe lata zwracał, i w dalszym ciągu zwraca uwagę Związek Banków Polskich.

Owa proporcjonalność w kontekście ESG może się przejawiać w zmniejszeniu wag ryzyka dla określonych aktywów, jak choćby zobowiązań małego biznesu, a z drugiej strony uwzględnieniem lokalnych warunków, panujących na danym obszarze.

Z tym ostatnim czynnikiem wiąże się jeszcze inna kwestia, a mianowicie stopniowalność podejścia. Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa podkreślił, że zbyt restrykcyjne przestrzeganie zapisów taksonomii nie uwzględnia dużego zdywersyfikowania pozycji zarówno w poszczególnych krajach, jak i w instytucjach.

– Nie zrobimy podejścia pod konkretne banki, ale platformy krajowe uwzględniające model banku na danym terytorium mogą funkcjonować – dodał ekspert.

Czytaj także: Dlaczego banki muszą ograniczać ślad węglowy w swoich aktywach i produktach finansowych?

Banki wskazują klientom, jak raportować

Do jakiego stopnia zatem powinno się traktować zapisy taksonomii w sposób rygorystyczny, a gdzie pozostaje miejsce na podejście adekwatne? 

Joanna Erdman, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego, podkreśliła, że reprezentowana przez nią instytucja już w 2017 roku ogłosiła deklarację ekologiczną.

– Musimy czerpać informacje dotyczące czynników ESG od klientów, jednak te dane są nieporównywalne i trzeba je zdobywać manualnie. Dlatego nierzadko jesteśmy zmuszeni wskazywać naszym klientom, co powinni raportować – podkreśliła przedstawicielka ING Banku Śląskiego, dodając, że zmiany wynikające z wdrożenia nowych regulacji obejmą praktycznie wszystkie obszary działań gospodarki.

Wyzwaniem pozostaje gromadzenie danych i ich porównywalność

Zaangażowanie w zrównoważone finansowanie wykazuje też Santander Bank Polska.

– Z punktu widzenia produktowego jest najważniejsze oferowanie klientom produktów, które już dziś spełniają te wymogi lub odpowiadają oczekiwaniom rynku – zauważył Maciej Tarnawski, dyrektor zarządzający Departamentu Rynków Kredytowych w Pionie Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej banku.

Ocenił on też, że taksonomia ogranicza możliwość manipulacji, zmniejszając choćby ryzyko tzw. greenwashingu, który dzięki wprowadzeniu nowych reguł istotnie stracił na znaczeniu.

W dalszym ciągu jednak ogromnym wyzwaniem pozostaje gromadzenie danych i ich porównywalność.

– Na początku pojawia się pytanie jak je prezentować. Pamiętajmy, że dane i sprawozdania muszą być porównywalne – dodał Maciej Tarnawski.

Złoto na złomowisku

W jaki sposób politykę zrównoważonego rozwoju realizują dostawcy technologii informatycznych? Iryna Szwabowska, Sales Manager, Commercial Accounts and Global Customers w Dell Technologies przypomniała, iż jednym z większych wyzwań dla środowiska jest rosnąca liczba tzw. elektrośmieci.

Więcej złota można wydobyć ze starego sprzętu niż z kopalni

– Obecnie w naszych produktach stosujemy 45 mln ton tworzyw sztucznych z odzysku – podkreśliła przedstawicielka firmy, dodając, że za każdy sprzedany produkt zobowiązujemy się do przetworzenia analogicznego starego wyrobu. To ważne wyzwanie, gdyż zniszczone urządzenia  są przetwarzane jedynie w niewielkim stopniu, a w UE stanowią one jeden z najszybciej narastających problemów.

– Od roku 2017 wyławiamy z oceanów odpadowy plastik, który jest wykorzystywany w opakowaniach do komputerów, ale i jako obudowy urządzeń – wskazał Iryna Szwabowska, dodając, że współczesna technologia pozwala też na rewitalizację starego sprzętu bądź w najgorszym razie ponowne wykorzystanie sprawnych części.

– Więcej złota można wydobyć ze starego sprzętu niż z kopalni – podsumowała przedstawicielka Dell Technologies.

Małe firmy, duże wyzwanie

Jak banki dobierają klientów pod względem ESG? Joanna Erdman wskazała, że taka identyfikacja prowadzona jest na dwóch poziomach.

Klient, który dysponuje doskonałym standingiem finansowym, ale nie respektuje zasad ESG, może mieć kłopot z otrzymaniem finansowania

Pierwszy z nich polega na poznaniu samego klienta, a bank jest w stanie dość dobrze zidentyfikować, czy klient działa w branżach naruszających równowagę ekologiczną. Drugi etap pomiaru dokonywany jest na etapie podejmowania decyzji kredytowej.

– Staramy się zidentyfikować, jaki procent działań klienta ma charakter szkodliwy – dodała Joanna Erdman.

Podobne reguły stosuje też Santander Bank Polska. Przedstawiciel tej instytucji podkreślił, że aspekt społeczny i środowiskowy ma znaczenie nie mniejsze niż ekonomiczny, a klient, który  dysponuje doskonałym standingiem finansowym, ale nie respektuje zasad ESG, może mieć kłopot z otrzymaniem finansowania.

Inną kwestią jest konieczność edukacji przedsiębiorców, zwłaszcza z sektora MŚP, którzy nie mają tej świadomości co duże korporacje.

– Przed bankami stoi duże wyzwanie związane z edukacją i budową świadomości. Siła i skuteczność taksonomii będzie zależeć od tego jak skutecznie będziemy w stanie te przepisy wdrożyć i jak skutecznie będziemy mogli w oparciu o nie podejmować decyzje biznesowe – dodała Joanna Erdman.

Okazuje się też, że najpoważniejszym wyzwaniem dla banków może okazać się obszar governance.

– O ile ślad węglowy da się policzyć to te kwestie są trudno mierzalne – oceniła przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Dell TechnologiesESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundacja Polska Bezgotówkowa / FPBING Bank Śląski S.A. / INGIryna SzwabowskaJoanna ErdmanKarol Jerzy MórawskiKongres Forum Technologii BankowychMaciej TarnawskiMieczysław GroszekSantander Bank PolskaTaksonomiaWłodzimierz KicińskiZrównoważone finansowanieZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Karol Jerzy Mórawski
Źródło aleBank.pl

Polecamy

Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
Bogdan Benczak, prezes PZU
Kadry
Bogdan Benczak uzyskał zgodę KNF na pełnienie funkcji prezesa zarządu PZU
Jan Dziekoński, Head of Market Insights, RynekPierwotny.pl,
Nieruchomości
Będzie przecena mieszkań na rynku pierwotnym w przyszłym roku?
Marcin Zarzecki, RPP
Kadry
Prezydent RP powołał nowego członka Rady Polityki Pieniężnej

Najnowsze

Od lewej: Erika Vovere, Marek Radzikowski, Jakob Hansson. Źródło: PKO BP
Z rynku finansowego
PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
puzzle, logo UE, element z polską flagą
Gospodarka
Ministerstwo Finansów o przystąpieniu Polski do strefy euro
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Prezesi PZU i Pekao: kontynuujemy prace na reorganizacją grupy, kluczowa jest legislacja
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i wiceminister cyfryzacji.
Technologie i innowacje
UE przyspiesza rozwój sztucznej inteligencji i infrastruktury cyfrowej – powstanie 19 fabryk AI, w tym dwie w Polsce
kobieta z torebkami z zakupami
Gospodarka
Sprzedaż detaliczna w listopadzie ’25 wzrosła o 3,1% r/r, ale spadła m/m
Z rynku finansowego
Bankierzy skazani w Niemczech za aferę Cum-Ex
NBP
Z rynku finansowego
Trzej członkowie zarządu NBP ponownie z nadzorami nad departamentami banku centralnego
biurowce
Nieruchomości
Konwersje na polskim rynku nieruchomości komercyjnych – inwestorzy wolą mieszkania zamiast biur

Zobacz także

Artykuły
BANKOWOŚĆ POLSKA 2012–2022. Między tradycją i bankowością przyszłości
ESG
Okrągły Stół dla Sektora Bankowego z rekomendacjami dotyczącymi zielonego finansowania
Badanie InfoSenior 2023
Gospodarka
Co trzeci polski senior kupuje i płaci online
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}