KGE: Neuropłatności, biometria, ale i bezpieczeństwo
Pierwszym była prelekcja Wojciecha Małaszewicza, dyrektora ds. rozwoju produktów w First Data Polska. Omówił Laboratorium Przyszłości First Data i pomysły dotyczące dalszej przyszłości, jaką mogą być np. neuropłatności. Przeprowadził analizę trendów przyszłości przeprowadzoną w trakcie II Laboratorium Przyszłości. Drugim prelegentem był Robert Trętowski, wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej. Jak stwierdził, trwa obecnie wyścig w szybkim identyfikowaniu klientów. Dziś w Polsce jest 16 mln aktywnych klientów, którzy często logują się do bankowości internetowej lub mobilnej. Mówił o roli KIR w usługach nowej generacji w bankowości elektronicznej i dlaczego warto postawić na cyfrową tożsamość klientów banków. Przedstawił technologie, takie jak np. trwały nośnik, usługi w chmurze, split payment itp. również ze względu na bezpieczeństwo, które zawsze jest podstawą. KIR chce monetyzować niektóre związane z tym usługi.
Rolę biometrii w gospodarce elektronicznej przedstawił Tadeusz Woszczyński, Country Manager Poland w firmie Hitachi Europe. Z badań wynika, że 83% klientów banków w Polce uznaje, że biometria jest bezpieczna i chcieliby z niej korzystać. Jak stwierdził, już niedługo wszystkie funkcje oddziału banku będą dostępne z poziomu aplikacji w smartfonie. Omówił problemy związane z wykorzystaniem biometrii przy uwierzytelnianiu w bankowości korporacyjnej i detalicznej. Ostatnim w tej części było wystąpienie Marka Marczuka, MD Business Development and Product Strategy w firmie Billon. Przedstawił on blockchain firmy Billon jako platformę technologiczną, która może być wykorzystana do tworzenia innowacyjnych rozwiązań biznesowych. System oferowany przez Billon pozwala na wykonanie 160 mln transakcji dziennie. Wspomniał też o rozwiązaniu firmy związanym z trwałym nośnikiem i o współpracy w tym zakresie z BIK.
Międzynarodowe bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych
Wstępem do panelu dyskusyjnego było wystąpienie Adama Marciniaka, wiceprezesa zarządu i Piotra Kalbarczyka, dyrektora Departamentu Cyberbezpieczeństwa w PKO Banku Polskim. Przedstawiono wiele działań, jakie miały i mają miejsce na szczeblu międzynarodowym, krajowym i branżowym. Omówiono charakterystykę ataków „Not Petya” (zaatakowano 65 krajów) i „WannaCry” (zaatakowano 150 krajów) oraz zasięg ataku. Takie ataki mogą być wykorzystane do paraliżowania funkcjonowania państwa w ramach wojny hybrydowej. Dlatego tak potrzebna jest współpraca.
Bezpieczeństwo w bankowości
© Centrum Prawa Bankowego i Informacji (fot. Marzena Stokłosa)
Dyskusję moderował Krzysztof Pietraszkiewicz, a uczestnikami byli: Nikodem Bończa-Tomaszewski, prezes firmy Exatel, Juliusz Brzostek, dyrektor Pionu Cyberbezpieczeństwa w NASK PIB oraz przedstawiciel Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, dr Oskar Filipowski, dyrektor Departamentu Zarządzania Ryzykiem Korporacyjnym Zgodności i Ciągłości Działania w KGHM Polska Miedź, Adam Marciniak oraz Adam Marczyński, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa w Biurze Informacji Kredytowej. Adam Marciniak ocenił, że działanie banku dla podniesienia ogólnego bezpieczeństwa, to również wartość dodana dla klientów banku. Na wagę wdrożenia przepisów dyrektywy NIS (Network and Information Systems Directive, dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na obszarze Unii), zwrócili w swoich wypowiedziach uwagę Nikodem Bończa-Tomaszewski i Juliusz Brzostek.
Warto przypomnieć, że firmy z podstawowych dla państwa sektorów gospodarki, takie jak banki, dostawcy infrastruktury cyfrowej, usługodawcy internetowi, przedsiębiorstwa energetyczne, transportowe, oraz z ochrony zdrowia będą musiały zwracać większą uwagę na cyberbezpieczeństwo. To kłopot dla firm, ale większe bezpieczeństwo dla wszystkich. O problemach bezpieczeństwa, z jakimi zmaga się korporacja, taka jak KGHM, opowiedział dr Oskar Filipowski. Jak stwierdził, najsłabszym i najłatwiejszym elementem, który można spenetrować, to czynnik ludzki. Krzysztof Pietraszkiewicz zwrócił uwagę, że ZBP od lat podejmuje działania związane z bezpieczeństwem sektora, co przekłada się na konkretne wymierne efekty. To pokazuje, jak ważne jest współdziałanie.
XIII Kongres Gospodarki Elektronicznej zakończyło ogłoszenie wyników konkursu Kongresu Gospodarki Elektronicznej.
Zobacz również:
KGE: Polscy przedsiębiorcy nie korzystają z rozwiązań gospodarki elektronicznej
Będzie jeden login do e-usług i system e-doręczeń. To koniec papierologii w Polsce?
Kongres Gospodarki Elektronicznej. Polska goni czołówkę, ale mamy jeszcze dużo do nadrobienia