Jubileusz Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego – 10 lat w służbie konsumentom
Rozstrzygnięciom Arbitra podlegają te spory z konsumentami, których wartość nie przekracza 8 000 zł. Orzeczenia są dla banku ostateczne. Natomiast konsument, który nie zgadza się z rozstrzygnięciem, nadal ma możliwość skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.
Na stanowisko pierwszego Arbitra Bankowego Zarząd ZBP powołał Panią Katarzynę Marczyńską. Sędzia, pełni funkcję Arbitra trzecią kadencję.
W okresie dziesięcioletniej działalności do BAK wpłynęło ponad 9 tys. wniosków. Co roku od 30 do 50 procent postępowań kończy się ugodą lub rozstrzygnięciem na korzyść konsumenta.
Niezależnie od rozstrzygania sporów Pani Arbiter prowadzi działalność dydaktyczną dla pracowników banków oraz popularyzuje wiedzę ekonomiczną wśród klientów – m.in. podczas dyżurów w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich odpowiadając na pytania rzeczników. Ważnym elementem tej wiedzy są np. podkreślanie roli dialogu w kontaktach z bankami (np. w sytuacjach przejściowych trudności w terminowym regulowaniu zobowiązań), informacje o możliwości prowadzenia negocjacji oraz o trybie dochodzenia roszczeń wynikających z umów z bankami.
Więcej informacji o Bankowym Arbitrze Konsumenckim znajdą Państwo na stronie internetowej www.cpb.pl.