Jaki poziom cyberbezpieczeństwa zapewniają swoim klientom banki Zrzeszenia SGB?

Jaki poziom cyberbezpieczeństwa zapewniają swoim klientom banki Zrzeszenia SGB?
Daniel Krzywiec SGB-Bank S.A.
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
„Klienci bankowości elektronicznej w bankach spółdzielczych są równie bezpieczni jak klienci banków komercyjnych” powiedział w wywiadzie dla BANK.pl podczas Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej Daniel Krzywiec, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa, SGB-Bank S.A.

Nasz rozmówca wskazał, że od kilku lat SGB-Bank bardzo inwestuje w rozwiązania cyberbezpieczeństwa. W efekcie poziom bezpieczeństwa klientów banków Zrzeszenia SGB jest dzisiaj analogiczny jak poziom bezpieczeństwa w największych bankach w Polsce.

„Całkiem niedawno wdrażaliśmy nowoczesne usługi bankowości mobilnej, w związku z tym korzystaliśmy z doświadczeń bankowości komercyjnej i wiedzieliśmy z czym będziemy musieli się mierzyć wprowadzając rozwiązania do walki z cyberprzestępcami” – powiedział Daniel Krzywiec.

Klientów Zrzeszania SGB chroni także system FDS

Wskazał także na czynniki, które mogą mieć wpływ na zwiększone bezpieczeństwo banków spółdzielczych.

„W przypadku pewnego rodzaju ataków, np. celowanych na klientów konkretnego banku, obserwujemy niższą presję ze strony cyberprzestępców na bankowość spółdzielczą.  Może być tak, że przestępcy szukają dużych banków, które posiadają bardzo duży wolumen klientów.

Kolejnym czynnikiem, który może mieć znaczenie, jest różnorodność rozwiązań technologicznych i usług cyfrowych oferowanych klientom bankowości spółdzielczej w Polsce.  Bankowość spółdzielcza jest różnorodna, co może stanowić wyzwanie przy realizacji pewnego rodzaju ataków, które musiałyby być dostosowywane do specyfiki bankowości spółdzielczej” –  zwrócił uwagę nasz rozmówca.

Daniel Krzywiec dodał, że w ubiegłym roku została wdrożona w Zrzeszeniu SGB usługa FDS (Fraud Detection System), której celem jest identyfikowanie sytuacji potencjalnie ryzykownych dla klienta, czyli wykrywanie różnego rodzaju anomalii transakcyjnych i technicznych podczas korzystania z usług bankowości elektronicznej.

Cyberedukacja klientów

W dalszej części wywiadu rozmawialiśmy o działaniach prowadzonych przez SGB-Bank w celu podniesienia umiejętności cyfrowych klientów i pracowników zrzeszonych banków.

Nasz rozmówca powiedział, że edukacja dotycząca cyberbezpieczeństwa w tak złożonej strukturze, gdzie każdy bank spółdzielczy ma swoich klientów, stanowi wyzwanie.

„Jeżeli chodzi o bank zrzeszający – to naszą rolą jest dostarczanie wiedzy, materiałów edukacyjnych, szkoleń oraz rekomendacji i wytycznych dla banków spółdzielczych. Cyklicznie spotykamy się  z pracownikami banków spółdzielczych, żeby przekazywać odpowiednią wiedzę i szlifować umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa. Tak przygotowany personel banku spółdzielczego prowadzi działania edukacyjne na poziomie lokalnym podczas spotkań biznesowych, produktowych czy wizyt klientów w banku.”

Źródło: BANK.pl