Jak zmienić smartfon w terminal płatniczy?

Jak zmienić smartfon w terminal płatniczy?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Mastercard poinformował o rozpoczęciu w Polsce pilotażu, w ramach którego smartfon będzie jedynym urządzeniem niezbędnym do przyjmowania płatności zbliżeniowych. Rozwiązanie to jest opracowywane z myślą o małych i średnich przedsiębiorcach, którzy do tej pory akceptowali płatności gotówką, i ma im umożliwić prowadzenie działalności w prostszy i bezpieczniejszy sposób.

Z ostatnich badań na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego[1] wynika, że ponad co trzeci przedsiębiorca (36%), który zrezygnował z rozliczeń w formie płatności kartowych/mobilnych, zrobił to z powodu związanych z tym kosztów. Rozwiązanie, które będzie wkrótce testowane, pomoże rozwiązać ten problem. Uczestniczący w pilotażu przedsiębiorcy muszą jedynie zainstalować na swoim telefonie dedykowaną aplikację mobilną i utworzyć w niej konto użytkownika. Osobne terminale płatnicze, ani żadne inne urządzenia peryferyjne nie będą konieczne.

Aby sprawdzić działanie rozwiązania w warunkach rynkowych oraz poznać opinie przedsiębiorców i konsumentów na jego temat, Mastercard będzie współpracował z agentami rozliczeniowymi Elavon i Polskie ePłatności. W projekcie zostanie wykorzystana opatentowana technologia i ekosystem firmy Mobeewave, reprezentowanej w Polsce przez OT-Morpho, zainstalowana na urządzeniach Samsung Galaxy S7, która umożliwi realizację płatności poprzez zbliżenie karty płatniczej do telefonu. Kładąc nacisk na bezpieczeństwo, wykorzystuje ona możliwości nowoczesnych urządzeń mobilnych, w tym wbudowany tzw. element bezpieczny (ang. secure element) do szyfrowania i realizacji transakcji.

Program pilotażowy rozpocznie się jesienią tego roku i potrwa do lata 2018 r. Do początkowej fazy zostanie zaproszonych 200 małych i średnich przedsiębiorców z całej Polski, a ostatecznie liczba uczestników pilota powinna wzrosnąć do 500. W fazie pilotażowej maksymalna wartość transakcji akceptowanej na urządzeniu mobilnym pełniącym funkcję terminala wyniesie 50 PLN, stanowiącej limit płatności bez konieczności autoryzacji kodem PIN.

„W Mastercard stawiamy sobie cel, aby każde urządzenie z dostępem do sieci mogło przyjmować płatności bezgotówkowe. Dlatego cieszymy się, że ta najnowsza innowacja w dziedzinie technologii płatniczych jest testowana właśnie w Polsce, jako pierwszym kraju na świecie. Polacy są otwarci na innowacje w handlu i finansach, a polska gospodarka potrzebuje tego typu rozwiązań, aby zmniejszyć jej uzależnienie od gotówki. Jestem dumny, że wraz z naszymi partnerami możemy przyczynić się do kolejnego skoku technologicznego w płatnościach” – komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

„Innowacje w biznesie pozwalają usprawnić procesy, zwiększyć dostępność usług, jak również zredukować czas i koszty. Elavon, jako dostawca kompleksowych rozwiązań przetwarzania płatności dla ponad 1,3 mln klientów, wdrażanie nowoczesnych technologii traktuje jako fundament swojej aktywności. Zakres dostarczanych przez Elavon rozwiązań wykracza daleko poza obsługę typowych płatności kartowych. Widzimy, że nasi klienci z entuzjazmem przyjmują nowinki technologiczne, dlatego we współpracy z partnerami tworzymy cyfrowe środowisko płatności przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych” – mówi Rafał Gołębiewski, Country Manager Polska, Elavon.

„Ten projekt jest ważnym krokiem dla przedsiębiorców w Polsce w poszerzaniu możliwości akceptacji kart płatniczych, poprzez innowacje z udziałem urządzeń mobilnych. Oferuje to wygodę i łatwość korzystania zarówno dla sprzedawców, jak i konsumentów. Jako polska firma koncentrująca się na innowacyjnych rozwiązaniach płatniczych dla małych i średnich przedsiębiorstw cieszymy się, że jesteśmy partnerem tego pilotażu. W następnych latach będzie to miało wpływ na strategię udostępniania sprzedawcom możliwości akceptacji kart płatniczych, co jednocześnie wspiera działania rządu dążące do pełnej cyfryzacji kraju” – dodaje Janusz Diemko, prezes Polskie ePłatności.

„Cieszymy się, że dzięki współpracy z Mastercard i Samsungiem oraz przy wsparciu OT-Morpho będziemy mogli zaoferować w Polsce nasze rozwiązanie polegające na przyjmowaniu płatności zbliżeniowych przez urządzenia mobilne” – mówi Benjamin du Haÿs, dyrektor generalny i współzałożyciel Mobeewave. „Konsumenci oczekują, że płatności elektroniczne będą szeroko akceptowane, co wymaga coraz większej liczby terminali. W erze bezgotówkowości nasze rozwiązanie odpowiada na wyzwania, zarówno sprzedawców, jak i branży finansowej, pozwalając im jak najlepiej obsługiwać ich klientów”.

Mastercard jest odpowiedzialny za zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa we wszystkich nowych rozwiązaniach. W tym celu firma opracowała szczegółowe zasady, które muszą zostać przyjęte przez wszystkich uczestników pilotażu.

Polacy w awangardzie innowacji

Polska jest jednym ze światowych liderów płatności zbliżeniowych. Już ponad 2/3 transakcji kartami Mastercard w Polsce jest dokonywanych w ten sposób. Co więcej, wg danych NBP[2], Polacy w swoich portfelach noszą 29,4 mln kart płatniczych z funkcją zbliżeniową, które stanowią niemal 78% wszystkich kart. W Polsce funkcjonuje też 514 tys. terminali zbliżeniowych – stanowią one 91% wszystkich terminali akceptujących płatności bezgotówkowe.

Najnowszy projekt wpisuje się w różnorodne działania Mastercard na rzecz poszerzania sieci akceptacji płatności bezgotówkowych i włączania coraz większej rzeszy przedsiębiorców i konsumentów w obręb cyfrowej gospodarki. Testowane rozwiązanie jest zgodne z oczekiwaniami polskich konsumentów, którzy chcą mieć wybór między płaceniem kartą i gotówką. Jak wynika z ostatnich badań opinii[3] na zlecenie Mastercard, 61% z nich chciałoby mieć możliwość płacenia bezgotówkowo wszędzie, również w małych sklepikach osiedlowych, na straganach, bazarkach itp.

[1] „Postawy i zachowania przedsiębiorców z sektora MSP wobec obrotu bezgotówkowego”, IPSOS na zlecenie FROB, marzec 2017 r.

[2] „Informacja o kartach płatniczych. I kwartał 2017 r.”, NBP, lipiec 2017 r.

[3] „Czy Polacy są gotowi na sklepy bez kas?”, Maison & Partners na zlecenie Mastercard, kwiecień 2017 r.

Mastercard