Jak NBP chce poprawić dostępność i akceptację gotówki?

Jak NBP chce poprawić dostępność i akceptację gotówki?
Fot. stock.adobe.com/Maksym Kapliuk
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Narodowy Bank Polski opublikował skróconą wersję Narodowej Strategii Bezpieczeństwa Obrotu Gotówkowego (NSBOG), która zawiera szereg propozycji działań, samoregulacyjnych lub odgórnych, na rzecz poprawy dostępności i akceptacji gotówki, np. zmiany opłat bankomatowych, ewentualne doprecyzowanie obowiązków banków dot. deponowania gotówki.

Strategia składa się z czterech filarów:

I. Dostępność i akceptacja gotówki;

II. Płynne zaopatrywanie w gotówkę;

III. Cyberbezpieczeństwo systemów informatycznych wykorzystywanych w procesach zaopatrywania w gotówkę;

IV. Bezpieczeństwo fizyczne gotówki.

Kryterium dostępności gotówki

W ramach filaru pierwszego NBP przyjął następujące kryterium dostępności gotówki: wymóg zapewnienia 90 proc. populacji w Polsce dostępu do najbliższego oddziału banku lub bankomatu w odległości nie większej niż 10 km. Kryterium ma podlegać cyklicznemu przeglądowi.

Szereg działań mających na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu dostępności gotówki

NBP przewiduje w ramach NSBOG szereg działań mających na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu dostępności gotówki na terytorium RP, poniżej wybrane z nich:

– działania na rzecz samoregulacji w celu wprowadzenia rynkowych zmian opłat bankomatowych, a w przypadku braku samoregulacji – przygotowanie regulacji zobowiązującej dostawców usług płatniczych prowadzących rachunki płatnicze do zapewnienia odpowiedniego dostępu do głównych źródeł gotówki;

Czytaj także: Obowiązek przyjęcia gotówki, ale bez sankcji >>>

– monitorowanie sytuacji na rynku usług bankomatowych – identyfikacja nasilania się zjawisk wpływających niekorzystnie na utrzymanie sieci bankomatowej, ewentualne podejmowanie działań w celu ograniczenia ryzyka;

– przeanalizowanie przez podmioty rynkowe możliwości zwiększenia skali wykorzystania tzw. mobilnych bankomatów, szczególnie na obszarach z utrudnionym dostępem do gotówki;

Czytaj także: NBP: Rada przyjęła projekt Narodowej Strategii Bezpieczeństwa Obrotu Gotówkowego >>>

– przygotowanie propozycji samoregulacji lub regulacji zobowiązującej dostawców usług płatniczych prowadzących rachunki płatnicze do zapewnienia odpowiedniej sieci punktów dostępu do gotówki, stosowanej w przypadku niespełnienia kryterium dostępności gotówki;

– monitorowanie zmian regulacyjnych w obszarze świadczenia usług płatniczych na poziomie unijnym – rekomendowanie zmian umożliwiających dokonywanie tzw. wypłat sklepowych (cash back) bez konieczności uprzedniego zakupu;

– dalsze analizy w zakresie ewentualnej nowelizacji art. 66 ustawy Prawo bankowe (Art. 66. ustawy Prawo bankowe brzmi: „Banki są obowiązane przyjmować wpłaty gotówkowe na rachunki bankowe oraz przeliczać i sortować banknoty i monety pochodzące z tych wpłat”) w celu doprecyzowania obowiązków banków w zakresie deponowania przez klientów gotówki na rachunkach bankowych;

– zwiększenie świadomości społecznej i popularyzacja usługi cash back oraz analiza funkcjonowania tej usługi pod kątem możliwości wprowadzenia zmian służących zwiększeniu jej popularności;

Czytaj także: Raport NBP: rekordowy roczny przyrost wartości gotówki w obiegu w 2020 roku >>>

– opracowanie i udostępnienie mapy dostępności gotówki w Polsce zawierającej informacje o najważniejszych źródłach dostępu do gotówki (np. na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej);

– monitoring sieci pod kątem spełniania kryterium dostępności gotówki oraz podejmowanie działań na wypadek niespełnienia tego wskaźnika.

Źródło: PAP BIZNES