Jak Generali Polska wykorzystuje AI, drony i satelity w działalności ubezpieczeniowej?
„Większość firm ubezpieczeniowych dąży do tego, aby powtarzalne procesy automatyzować lub cyfryzować, aby na jak największą skalę wykorzystywać sztuczną inteligencję i technologię do tzw. automatycznej likwidacji szkody” – mówił nam Jakub Jacewicz.
Ale nawet likwidacja szkody przez pracownika zakładu ubezpieczeniowego odbywa się z wykorzystaniem nowoczesnej technologii. Korzysta on m.in. z aplikacji do wideo oględzin. W takim przypadku łączy się z telefonem klienta i ogląda samą szkodę czy też miejsce zdarzenia. Są też aplikacje, które rozpoznają rodzaje uszkodzeń na pojeździe.
Czytaj także: Polscy klienci zakładów ubezpieczeniowych coraz bardziej cyfrowi>>>
Klient sam likwiduje szkodę
W przypadku likwidacji szkody przez samego klienta pierwszym krokiem jest zgłoszenie szkody. Odbywa się to na tzw. landing page, czyli formularzu internetowym do wypełnienia.
Po wysłaniu zdalnie formularza klient otrzymuje natychmiast link do aplikacji do wykonania samodzielnych oględzin z odpowiednią instrukcją postępowania. Robi zdjęcia i opisuje szkody. Następnie aplikacja proponuje klientowi wartość odszkodowania, jakie może otrzymać. Jeśli się zgadza to automatycznie jest wysyłany przelew na jego rachunek bankowy.
Jakub Jacewicz przyznał, że ten proces opiera się na zaufaniu do klienta. Jest jednak wspierany analityką, by eliminować wyłudzenia.
W Generali Polska ok. 50 % klientów likwidujących szkody komunikacyjne zgłasza je przez zdalne ścieżki. Nie wszyscy akceptują proponowane kwoty odszkodowania, więc nadal często konieczny jest udział pracownika zakładu przy likwidacji szkody – powiedział Jakub Jacewicz.
Drony i satelity w ubezpieczeniach rolniczych
Dodał, że w ostatnim czasie wprowadzono w jego firmie tzw. szybki przelew, kolejną funkcjonalność platformy do samodzielnej likwidacji szkody. W tym procesie klient po zdalnym wykonaniu wszystkich koniecznych czynności otrzymuje decyzję, a następnie pieniądze są przelewane na jego konto. Są przypadki, że klient otrzymuje decyzję po 3 minutach, a po a po 15 minutach zlecany jest przelew na jego konto.
Kolejny temat poruszony w wywiadzie to stosowanie technologii w ubezpieczeniach rolniczych. Jak się okazuje do likwidacji szkód w tego typu ubezpieczeniach są wykorzystywane drony i to od dość dawna.
Zakłady ubezpieczeń korzystają również z technologii satelitarnej. Dzięki tym rozwiązaniom można analizować zmiany w stanie upraw, a także prognozować pewne zdarzenia. Na podstawie wieloletnich obserwacji można również kalkulować ryzyko szkód wynikające np. ze zmian klimatycznych. Także można wykorzystywać zgromadzone dane do korekty map powodziowych.