Jak firma może szukać zagranicznego partnera biznesowego
Jak rozpocząć biznes międzynarodowy i jak nawiązywać współpracę?
Dobrym pomysłem jest udział w szkoleniach, konferencjach i seminariach dedykowanych przedsiębiorcom z różnych krajów i regionów. Tu z pomocą może przyjść między innymi Polska Izba Handlu Zagranicznego, która oferuje szkolenia zakończone uzyskaniem certyfikatu. Na podobnym polu działa także Krajowa Izba Gospodarcza, organizator targów, wystaw, konferencji oraz wyjazdów zagranicznych. W swojej bazie posiada ona między innymi oferty biznesowe firm z Armenii, Bułgarii, Litwy, Serbii i Węgier. Lokalne przedstawicielstwa i delegatury jednostek wspierających współpracę zagraniczną są w każdym większym mieście, dzięki czemu można łatwiej zrobić pierwszy krok.
Nie można tu jednak zapomnieć o rzeczy, która wydaje się elementarna, czyli znajomości języków obcych. Język angielski to absolutna podstawa, znajomość innych, w tym lokalnych, z pewnością usprawni proces komunikacji. Warto też przyswoić sobie wiedzę na temat kultury i warunków prawnych w kraju potencjalnego kontrahenta. Takie informacje ułatwią prowadzenie rozmów z przedstawicielami danego przedsiębiorstwa i nawiązanie współpracy.
Podstawowym celem firmy poszukującej zagranicznego partnera jest bycie zauważonym i wzbudzenie zainteresowania swoją ofertą. Jednym z działań, jakie przedsiębiorca może podjąć chcąc rozpocząć współpracę międzynarodową jest wykorzystanie mediów własnych i sieci społecznościowych. Blog, dyskusje i komentarze na branżowych forach, aktywna obecność podczas wydarzeń ważnych w danej branży pomagają budować ekspercki wizerunek. Nie bez znaczenia jest też odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej, którą warto prowadzić co najmniej w dwóch językach – ojczystym i obcym (np. angielskim). Materiały, przygotowane w oparciu o odpowiednio dobrane słowa kluczowe, zwiększą jej widoczność, ułatwiając dostrzeżenie firmy przez potencjalnego współpracownika.
Cele współpracy
Współpraca międzynarodowa stanowi obecnie znaczący element rozwoju wielu polskich firm. Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej nabrała ona nowego znaczenia – kooperacja między międzynarodowymi partnerami, poza rozwojem sprzedaży oraz nowymi inwestycjami, to także możliwość pozyskiwania i wymiany informacji. Firmy i samorządy wzajemnie „uczą się” od siebie dobrych zachowań, dzięki którym mogą osiągać zamierzone cele. Przedsiębiorstwa, które myślą o zagranicznych inwestycjach lub otwarciu lokalnych przedstawicielstw na terenie danego kraju mogą sięgnąć po poradę do swoich biznesowych partnerów operujących w danym państwie.
Celem współpracy dla prywatnych i państwowych przedsiębiorstw może być np. chęć zwiększenia zysków, współpraca naukowo-techniczna, poszukiwanie dobrych praktyk, szkolenia i wizyty studyjne, udział w targach, wystawach międzynarodowych i misjach handlowych lub import technologii i know-how.
Przykładem międzynarodowej współpracy w sektorze prywatnym może być chociażby projekt Run IT in Armenia, którego celem jest biznesowe parowanie polskich zleceniodawców usług z armeńskimi partnerami, gwarantującymi wykonanie danego projektu. Jest to odpowiedź na coraz większy problem polskich firm z zatrudnianiem specjalistów, głównie z branży IT.
Wybór partnera
W przypadku firm i przedsiębiorstw w nawiązaniu kontaktów warto szukać partnerów podczas seminariów i konferencji, poświęconych współpracy zagranicznej. Pomocą mogą służyć także Krajowa Izba Gospodarcza, sieć Enterprise Europe Network, Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji ambasad i konsulatów czy Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji.
Poza instytucjami państwowymi warto zainteresować się ofertą wyspecjalizowanych firm doradczych. Dzięki współpracy z nimi można stworzyć bazę potencjalnych kontrahentów działających w danej branży, nawiązać kontakt z przedstawicielami wybranych przez zleceniodawcę firm oraz przygotować spotkanie handlowe z potencjalnymi partnerami.
Jedną z takich firm jest krakowska Blue Idea, specjalizująca się w outsourcingu programistów. Firma pomaga znaleźć partnerów do konkretnych projektów, realizowanych na terenie armeńskich hubów technologicznych.
Na co zwracać uwagę?
Poszukiwania powinny rozpocząć się od przygotowania listy firm/instytucji, z którymi chce się nawiązać współpracę. Nie można zapomnieć o analizie rynku oraz sytuacji biznesowej, w jakiej znajduje się wybrany współpracownik, np. ilości obecnie realizowanych zleceń czy liczbie pracowników. Dla zleceniodawcy z pewnością istotne będzie terminowe zrealizowanie zleconej usługi oraz opinie, jakie może pozyskać na temat potencjalnego współpracownika.
Istotnym elementem jest także odpowiednie sformułowanie umowy o współpracy. Warto pamiętać o zapisach zabezpieczających przed niewywiązaniem się z porozumienia przez wybranego partnera. W przypadku umów międzynarodowych, płatnych w walucie obcej, nie można także zapomnieć o potencjalnym ryzyku walutowym – zmiany na tym rynku mogą znacząco wpłynąć na kwotę, jaka ostatecznie wpłynie na konto kontrahenta.
Źródło: Planet PR