Jak DNO chroni klientów nie tylko SGB-Banku przed cyberprzestępcami?
Wykaz DNO to lista numerów telefonicznych, które są wykorzystywane WYŁĄCZNIE DO ODBIERANIA połączeń i nigdy nie powinny być używane do inicjowania połączeń wychodzących. Główne zastosowanie tego rejestru to ochrona konsumentów przed oszustwami telefonicznymi, zwłaszcza przed tzw. „CLI Spoofingiem”, gdy oszuści podszywają się pod znane numery instytucji zaufania publicznego, takich jak banki czy urzędy.
Przestępcy często wykorzystują tzw. spoofing, czyli dzwonienie z dowolnego numeru. Niczego nie świadoma ofiara przestępstwa widzi na ekranie swojego telefonu np. numer banku, w którym trzyma swoje pieniądze. W założeniu cyberprzestępców podnosi to wiarygodność dzwoniącego i może ułatwiać dokonanie oszustwa.
Jak poinformował niedawno portal Niebezpiecznik.pl, dostępny jest już wykaz DNO, czyli zestawienie numerów telefonicznych przeznaczonych wyłącznie do odbierania połączeń przychodzących. Są w nim trzy instytucje finansowe, w tym dwa banki z grupy SGB.
Czytaj także: Spoofing nie w Banku Pocztowym
Jak działa DNO?
Numery zarejestrowane w rejestrze DNO są blokowane przez operatorów telekomunikacyjnych w przypadku prób wykonywania z nich połączeń wychodzących.
W Polsce listę DNO prowadzi Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), a podmioty, które mogą zgłaszać swoje numery do tej listy, to m.in. instytucje finansowe, urzędy oraz inne podmioty, które obsługują linie telefoniczne używane wyłącznie do odbierania połączeń.
Jeśli zatem oszust zechce wykorzystać numer „zastrzeżony” w DNO, by podszyć się pod komunikację banku, połączenie wychodzące z tego numeru zostanie automatycznie zablokowane przez systemy kontrolne operatora sieci komórkowej.
„Bezpieczeństwo Klientów Zrzeszenia SGB jest dla nas priorytetem” – podkreśla Daniel Krzywiec, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w SGB-Banku.
„Nasza obecność w wykazie DNO, to kolejny sygnał, że walkę z cyberprzestępczością traktujemy niezwykle serio. Naszą technologiczną codziennością są rozwiązania chmurowe, dysponujemy skutecznym, nagradzanym i docenianym przez branżę systemem antyfraudowym FDS z włączonym monitoringiem kart, zatrudniamy wysokiej klasy specjalistów i na bieżąco wspieramy banki spółdzielcze w działaniach na rzecz bezpieczeństwa transakcji”- dodał.