Jak bankują nastolatkowie? Uwielbiają BLIKA i coraz chętniej korzystają z przelewów na telefon
Statystyczny młody klient Santander Bank Polska ma 15 lat. Na przestrzeni ostatniego roku zalogował się do banku przez internet 7 razy, a mobilnie aż 113 razy. Zrealizował 6 przelewów tradycyjnych, 4 przelewy na komórkę i dokonał 16 transakcji zakupowych, za które zapłacił BLIKIEM.
W ostatnim roku nastoletni klienci Santander Bank Polska zalogowali się ze smartfona do swojego konta ponad 8,8 mln razy (dane za okres 1.05.2020-30.04.2021). Zdecydowanie wolą oni korzystać z bankowości mobilnej niż internetowej. Liczba logowań do banku rośnie wraz z wiekiem użytkownika. 13-latkowie logują się do banku ze smartfona średnio 52 razy w roku, 14-latkowie 91 razy, 15-latkowie 109 razy, 16-latkowie 128 razy, a 17-latkowie 145 razy – częściej niż co trzeci dzień.
Czytaj także: Bank Millennium: aplikacja mobilna i płatności kartą w telefonie dostępne dla najmłodszych >>>
– Zebrane przez nas dane wskazują, że nastolatkowie bardzo aktywnie, na co dzień, korzystają z bankowości. Od ubiegłego roku, wzrosła wśród młodych ludzi częstotliwość logowania się do swojego konta ze smartfona, a także liczba zrealizowanych zakupów, za które zapłacili oni BLIKIEM. Korzystanie przez nastolatków z bankowości to nie tylko wygoda, to także spory krok w dorosłość i najlepsza metoda edukacji finansowej. Młodzi ludzie uczą się zarządzać środkami na swoim koncie i oszczędzać. Edukację finansową dzieci i młodzieży wspieramy w banku poprzez realizację programu „Finansiaki. To my”, który jest kierowany do rodziców. Przygotowane wraz z ekspertami materiały pomagają wzbogacić wiedzę dzieci na temat podstaw ekonomii, oszczędzania oraz bankowości – mówi Przemysław Dukiel szef obszaru everyday banking w Santander Bank Polska.
Czytaj także: Credit Agricole: konto i karta z wizerunkiem w prezencie na Dzień Dziecka >>>
Wykres 1: logowania użytkowników w wieku 13-17 lat, w skali roku. Dane Santander Bank Polska, opracowanie własne.
Wśród młodych króluje BLIK
W ubiegłym roku przelewy BLIK za zakupy oraz przelewy na telefon stanowiły 2/3 wszystkich przelewów nastolatków (64%). Dziś to już 78%. Porównując dane rok do roku (porównano dane za okres 1.05.2020-30.04.2021 z danymi za okres 1.05.2019-30.04.2020), liczba przelewów BLIK za zakupy wzrosła o 141%, a liczba przelewów na telefon o 211%.
Co ciekawe, płacenie za zakupy BLIKIEM zyskało na popularności najbardziej wśród najmłodszej części nastoletnich klientów, czyli 13 i 14-latków. Liczba zlecanych przelewów na telefon potroiła się u wszystkich użytkowników w wieku 13-17 lat.
Wykres 2: liczba transakcji zrealizowanych w poszczególnych kanałach przez użytkowników w wieku 13-17 lat. Dane Santander Bank Polska, opracowanie własne.
Średnia kwota przelewów zlecanych przez najmłodszych klientów Santander Bank Polska w skali roku wynosi: 159 zł wśród 13-latków, 148 zł wśród 14-latków, 141 zł wśród 15-latków, 125 zł wśród 16-latków i 118 zł wśród 17-latków. Wraz z wiekiem użytkownika rośnie średnia liczba zlecanych przelewów, a maleje ich średnia wartość.
Wykres 3: średnia kwota przelewu wśród użytkowników w wieku 13-17 lat, w skali roku. Dane Santander Bank Polska, opracowanie własne.
Wykres 4: liczba przelewów w skali roku zrealizowanych przez użytkowników w wieku 13-17 lat. Dane Santander Bank Polska, opracowanie własne.
Nastolatkowie płacą kartą za zakupy w sklepach spożywczych ponad 20 razy w miesiącu
Nastolatki chętnie korzystają z kart płatniczych. Ponad połowa, aż 58%, realizowanych przez nich transakcji to zakupy w sklepach osiedlowych i dyskontach. Średnio, podczas jednej wizyty w takich sklepach wydają 12,1 zł. 10% ich wydatków, realizowanych kartami Santander Bank Polska, to e-rozrywka – zakup gier czy muzyki. 6% wydatków to transakcje w punktach gastronomicznych i sieciach fast food, gdzie młodzi ludzie zostawiają jednorazowo średnio 26,9 zł. 4% stanowią natomiast zakupy z drogeriach i aptekach, średnio na kwotę 41,6 zł.
– Nastoletni klienci Santander Bank Polska często płacą za zakupy kartami płatniczymi. Co ciekawe, w czasie trwania pandemii, o połowę spadła średnia wartość transakcji w sklepach spożywczych i za e-rozrywkę, a zatem w tych kategoriach, w których młodzi ludzie najchętniej sięgają po kartę płatniczą by dokonać zakupu. W okresie od początku stycznia do końca kwietnia br. spadła także częstotliwość w punktach gastronomicznych i sieciach fast food – w ubiegłym roku młodzi ludzie realizowali średnio 7,3 takie transakcje w miesiącu, obecnie 5,5 transakcji. Natomiast, w tym samy okresie, o 14% wzrosła miesięczna liczba transakcji w sklepach spożywczych – z 19,2 w 2020 roku do 21,8 obecnie – mówi Przemysław Chojecki, data scientist w Santander Bank Polska.