Kongres Forum Technologii Bankowych 2018. Jak banki i inne instytucje monetyzują informacje o nas?

Kongres Forum Technologii Bankowych 2018. Jak banki i inne instytucje monetyzują informacje o nas?
Fot. ZBP/Karol Zapała
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Gigantyczne zasoby danych gromadzone przez współczesny biznes stanowią nie tylko wsparcie procesów realizowanych przez poszczególne firmy, czy nawet całe sektory. Informacja o kliencie na współczesnym rynku B2B staje się jednym z cenniejszych zasobów, a ich udostępnianie zewnętrznym firmom może być jednym z istotniejszych źródeł przychodu.

W jakim stopniu polski sektor bankowy jest w stanie monetyzować posiadaną wiedzę o kliencie? #ForymTechnologiiBankowych #FTB #FTB2018 #banki #dane

W jakim stopniu polski sektor bankowy jest w stanie monetyzować posiadaną wiedzę o kliencie? Czy PSD2 stanowić będzie dla instytucji finansowych dodatkowe wsparcie w tym procesie, czy też – jak uważają niektórzy eksperci – wejście tego aktu prawnego wiązać się będzie z koniecznością nieodpłatnego udostępniania informacji podmiotom trzecim? I wreszcie, jaki wpływ na rynek wymiany danych będzie mieć ogólne rozporządzenie o ochroni danych? Kwestie te dyskutowane były w drugiej części Kongresu Forum Technologii Bankowych 2018.

Czytaj także: Kongres Forum Technologii Bankowych 2018. Jak nie przegrać z postępem?

Sesję rozpoczęło wystąpienie Jakuba Tomaszewskiego, dyrektora sprzedaży w firmie Integral Solutions Sp. z o.o. Skoncentrował się on na wpływie RODO na działania w zakresie monetyzacji danych. Samo prawo unijne i uchwalane na jego podstawie przepisy rangi krajowej to nie jedyna zmiana, jaką w ostatnim czasie obserwować można w tym obszarze: przedstawiciele młodego pokolenia, doskonale obyci z technologiami teleinformatycznymi, mają znacznie wyższą świadomość zagrożeń związanych z wyciekiem danych aniżeli generacje wcześniejsze. Dlatego zapewnienie odpowiednich standardów ochrony prywatności nie może ograniczać się wyłącznie do formalnego wypełnienia powinności wskazanych w RODO.

Czytaj także: Forum Technologii Bankowych. Jak będzie wyglądać bankowość jutra?

Jak w praktyce wygląda monetyzacja danych?

O tym, jak w praktyce realizować procesy służące monetyzacji danych opowiedziała Dorota Kuciel-Rzepka, IT Area Leader w Pionie Transformacji Cyfrowej Banku Zachodniego WBK S.A. Jakie narzędzia informatyczne są w stanie zapewnić otwarcie rynku finansowego bez uszczerbku dla bankowego biznesu? Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny Dell EMC, wskazał na tzw. zwinne metodyki rozwoju oprogramowania. Ich wprowadzenie to przede wszystkim znaczące oszczędności czasowe. – Procesy realizowane dotychczas przez kilka dni można zredukować raptem do kilku godzin – zaznaczył. Innym kierunkiem rozwoju bankowego IT powinna być nowoczesna architektura.

Czytaj także: Forum Technologii Bankowych 2018. Zwrot w kierunku klienta >>>

Problematyka monetyzacji danych gromadzonych przez współczesny biznes była też tematem debaty eksperckiej, moderowanej przez Karola Mazurka, członka prezydium FTB. W panelu uczestniczyli: Monika Charamsa – prezes NewCommerce Services, Paweł Gruszecki – partner i szef Praktyki Nowych Technologii i Telekomunikacji w kancelarii Kochański Zięba i Partnerzy, Sławomir Grzybek – dyrektor Departamentu Business Intelligence w Biurze Informacji Kredytowej S.A., Marcin Kotarba – dyrektor Departamentu Analiz i Strategii Deutsche Banku S.A. oraz Robert Trętowski – wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.

W przyszłości danymi będzie można płacić?

Czy danymi będzie można płacić w przyszłości? Przedstawiciel Deutsche Banku podkreślił, że jedynie nieznaczna część informacji trafiających do banków ma jakąkolwiek wartość z biznesowego punktu widzenia. Z drugiej jednak strony sukcesywnie rośnie zakres czynności wykonywanych przez banki, a w ślad za nimi również grono partnerów biznesowych sektora bankowego. – Czym jest monetyzacja? W znacznej mierze wiąże się ona z optymalizacją procesów. Każdemu klientowi, który potrzebuje oferty finansowej musimy dobrać takie oferty, które sprostają jego oczekiwaniom – zaznaczyła z kolei Monika Charamsa. Reprezentant Biura Informacji Kredytowej wskazał na konkretne przypadki, kiedy dane o wiarygodności kredytowej przekładają się wprost na wycenę usługi w innych branżach. Posiadacz kredytu przeterminowanego z reguły jest bardziej skłonny do wyrządzania szkód ubezpieczeniowych, dlatego w krajach anglosaskich analiza scoringu kredytowego stanowi jeden z elementów wyceny polis. W Polsce podobną zależność obserwuje się w przypadku klientów firm pożyczkowych, którzy w 80% mają również kredyty w bankach. O kluczowym znaczeniu wymiany danych mówił również Robert Trętowski. – Dane dopiero w chwili ich wymianą nabierają wartości. Jeśli mówimy o ich monetyzacji, to technologia jest wtórna, najważniejsze są ramy prawne, na podstawie których możemy zrobić sensowne modele biznesowe – przekonywał reprezentant KIR.