IT@BANK. Technologie: Za bank brat ze startupami

IT@BANK. Technologie: Za bank brat ze startupami
Fot. peshkov/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polskie banki coraz częściej i odważniej decydują się na współpracę ze startupami. Ba, same wyszukują co ciekawsze projekty i zaczynają ze sobą konkurować na wdrażanie ich. I nie zawsze są to pomysły stricte finansowe.

O tym, jak różnorodne formy może przyjmować współpraca między bankami a młodymi innowacyjnymi firmami, świadczy współpraca PKO BP z Quantum CX w zakresie… liczenia uśmiechów klientów i doradców. W wybranych placówkach PKO Banku Polskiego ruszył pilotaż rozwiązania, którego zdaniem było zbadanie wpływu uśmiechu na jakość obsługi klientów i motywację pracowników. W pilotażu wzięło udział kilkanaście oddziałów w całej Polsce. Oddziały banku, które brały udział w testach, zostały wyposażone w specjalne sensory liczące uśmiechy doradców oraz klientów. W trakcie rozmowy z klientem pracownik otrzymuje punkty za uśmiech, które potem może wymienić na nagrody. Z drugiej strony liczone są też uśmiechy klientów, dzięki którym wspierane są lokalne cele charytatywne przy udziale Fundacji PKO Banku Polskiego. Jeden uśmiech klienta wyceniono na jeden grosz dla potrzebujących. Stanowiska obsługi zliczające uśmiechy oznaczono żółtym balonem.

– Jako organizacja otwarta na innowacje, bank nie ogranicza się wyłącznie do wdrożeń z zakresu technologii finansowych. Quantum CX to przykład rozwiązania, które odpowiada na zupełnie inny typ potrzeb. Budowanie nawyku okazywania uśmiechu pozwala nam na stworzenie pozytywnej atmosfery w oddziałach banku. Zaangażowanie obydwu stron – pracowników oraz klientów – jest bardzo duże. W czasie trwania testów liczba uśmiechów doradców wzrosła o 130%, a klientów o 78% – wskazał Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim SA.

Quantum CX to jedna z pierwszych firm technologicznych na polskim rynku, która połączyła możliwości sztucznej inteligencji z analizą reakcji behawioralnych klientów. Rozwiązanie zaproponowane przez startup przyspiesza proces budowy częstszego okazywania pozytywnych emocji w miejscu pracy, jak i w życiu.

Kilkaset startupów PKO BP

PKO Bank Polski od kilku lat aktywnie angażuje się w rozwój innowacyjnych rozwiązań. W ramach platformy Let’s Fintech with PKO Bank Polski realizował założenia strategii cyfrowej transformacji banku, otwierając organizację największej instytucji finansowej w Polsce na nowe technologie.

Bank zaangażował się w kilkanaście projektów, nawiązując współpracę na różnym poziomie zaawansowania – od początkowych pilotaży, po pełne wdrożenia komercyjne. Przeanalizowanych zostało ponad 300 zgłoszeń, z czego prawie 150 startupów miało możliwość indywidualnego zaprezentowania swojej technologii przed ekspertami zespołu Let’s Fintech.

Z możliwości współpracy z bankiem skorzystało do tej pory kilkanaście młodych firm. Wśród nich polsko-brytyjska spółka Coinfirm, która wspólnie z bankiem dokonała największego pod względem skali wdrożenia technologii blockchain w europejskim sektorze finansowym. Dzięki współpracy ze startupem Emplocity do grona bankowych rekruterów dołączył chatbot Emplobot. Startup TuPrawnik umożliwił klientom MŚP szybką i zdalną konsultację prawną. Dzięki współpracy z programistami banku, spółka NuDelta dostosowała swoje rozwiązania do klasy enterprise – co oznacza gotowość do kooperacji z dużymi firmami, przy spełnieniu wszystkich wymogów jakości i bezpieczeństwa.

mBank założył własny fundusz

W 2017 r. na współpracę ze startupami poszedł mBank, powołując pierwszy i największy wówczas fundusz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, którego celem jest rozwój i komercjalizacja najnowocześniejszych technologii. Bank miał ambicję dołączyć do grona liderów mających wpływ na cyfrową transformację w sektorze finansowym.

W ramach projektu mAkcelerator, mBank zapowiedział inwestycje rzędu 50 mln euro, czyli ponad 200 mln zł, w rozwój nowoczesnych technologii. Decyzją zarządu powołano fundusz, który miał inwestować w startupy.

– Celem projektu jest rozwój najnowocześniejszych technologii, które pomogą instytucjom finansowym na całym świecie sprostać wyzwaniom ery fintech – tak wyjaśnił decyzję Cezary Stypułkowski, prezes zarządu mBanku.

Bank zapowiadał, że fundusz będzie inwestował w młode firmy, które z czasem staną się partnerami dla instytucji finansowych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK