IT@BANK 2020 | SWIFT i TARGET przechodzą na ISO20022? Nie ma problemu
Sytuacja pandemiczna związana z COVID-19 odroczyła te plany o kilkanaście miesięcy, niemniej wciąż przejście od głęboko zakorzenionego w systemach płatności standardu SWIFT FIN do zgodnego z ISO20022, opartego na XML standardu płatności, stanowi spore wyzwanie dla instytucji płatniczych. Z pewnością istnieje wiele sposobów rozwiązania tego problemu, ale czy jest jakieś łatwe, szybkie, zmniejszające złożoność i ryzyko projektu?
Najprostszym podejściem wydaje się wybór rozwiązania opartego na konwerterze, podobnie jak w przypadku ograniczonej czasowo oferty SWIFT. Ten stosunkowo łatwy i szybki we wdrożeniu wariant zawiera jednak ograniczenia, związane chociażby z różnicami pomiędzy formatami SWIFT FIN i MX czy brakiem możliwości pełnego wykorzystania nowej wydajności formatu XML. Jak zatem nie wpaść w pułapkę tych i innych ograniczeń i nadal móc stosunkowo łatwo dostosować się do nowych wymagań?
Wdrożenie PTS Payment Hub stanowi z pewnością tego typu alternatywę
Oparte na MS Windows Application Server rozwiązanie wykorzystuje zasoby zazwyczaj już dostępne w instytucji płatniczej. Zastosowany model danych jest inspirowany ISO20022, więc obsługa formatów SWIFT MX jest natywna. Co więcej, rozwiązanie zawiera zintegrowane funkcje konwersji, zatem konwersja z dowolnego formatu wiadomości elektronicznej na XML może stanowić integralną częścią procesu przetwarzania płatności. Pełne wsparcie dla formatów XML zapewnia całkowitą kompatybilność z systemami zewnętrznymi, dostęp do pełnego zestawu danych transakcyjnych i elastyczność czasową w przenoszeniu nowych standardów do systemów wewnętrznych w późniejszym czasie.
Pełna gama opcji integracyjnych ułatwia podłączenie do istniejących systemów, a rozbudowana konfigurowalność rozwiązania pozwala na dostosowanie go do indywidualnych potrzeb. Modułowa budowa rozwiązania umożliwia elastyczne fazowanie projektu, dzięki czemu można zarządzać ryzykiem wdrożenia, które trwa zazwyczaj od 6 do 12 miesięcy.
Wreszcie, nasza polityka serwisowa wypracowana w relacjach z ponad 50 europejskimi bankami i instytucjami finansowymi gwarantuje użytkownikom regularne aktualizacje i dostosowanie do zmieniających się wymagań organów regulacyjnych bez dodatkowych kosztów. Regularne zmiany SWIFT, SEPA lub lokalne rozliczenia są bowiem objęte standardową usługą serwisową, zatem nawet dostosowanie do potencjalnych zmian formatu w przyszłości będzie objęte umową serwisową.
Podsumowując – przeniesienie SWIFT i TARGET na ISO20022 naprawdę nie musi stanowić problemu!