IT@BANK 2017: Startup na starcie

IT@BANK 2017: Startup na starcie
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Na konkurencyjnym rynku banki potrzebują innowacyjnych rozwiązań, których coraz częściej poszukują na zewnątrz organizacji. Naturalnym kierunkiem jest współpraca ze startupami.

Marcin Podleśny

Korporacje wręcz są skazane na nią. Aż 68 ze stu największych firm z listy „Forbes 500” współpracuje ze startupami poprzez inkubatory, akceleratory czy bezpośrednio w nie inwestując. Jak pokazuje analiza KPMG dotycząca funkcjonowania funduszy venture capital, już 15% wszystkich inwestycji w startupy na świecie w 2016 r. było dokonanych przez tzw. korporacyjne fundusze inwestycyjne.

Jednak duże organizacje mają często spore trudności w dostosowaniu się do współpracy ze startupami, których DNA opiera się na kreatywności, szybkim podejmowaniu decyzji i akceptacji ryzyka.

– Kultura biznesowa dużych korporacji często nie sprzyja innowacyjności i skutecznej współpracy z małymi przedsiębiorstwami. W dużych firmach priorytetem jest realizacja wszystkich działań zgodnie z korporacyjnymi procedurami, nie ma tolerancji dla błędów, a silosowa struktura organizacyjna – w połączeniu z hierarchicznością organizacji – powoduje, że podjęcie decyzji zajmuje dużo czasu. Jak pokazują doświadczenia, radykalna zmiana kultury korporacyjnej zajmuje kilka lat, nie można zatem oczekiwać, że polskie organizacje staną się natychmiast europejskimi liderami innowacyjności. Jest to długofalowy proces – przekonuje Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

Startup fintech

Patrząc na światowy rynek startupów, łatwo dostrzec, że bardzo dużo projektów powstaje właśnie w obszarze fintech. Zmieniające się regulacje prawne oraz rozwój nowych technologii i ich wykorzystanie w obszarze finansów powodują, że bariera wejścia na rynek bankowy jest znacznie mniejsza niż w latach poprzednich. Na dynamikę i rozwój nowych usług finansowych duży wpływ mają także szybko zmieniające się trendy konsumenckie. Startupy potrafią sprawnie odczytywać potrzeby konsumentów i skutecznie dostarczać nowe rozwiązania, dzięki czemu zdobywają nowych klientów na rynku usług finansowych.

Po co bankom współpraca ze startupami? Wyjaśnia to Przemysław Przybylski z banku Credit Agricole. Według niego współczesny świat daje bankowcom wiele możliwości, ale i stawia wiele wyzwań. Technologia rozwija się z niewyobrażalną prędkością, pozwalając bankom udoskonalać się, tworzyć nowe rozwiązania. Jednocześnie daje ona konsumentom do ręki coraz to nowocześniejsze urządzenia, z których oni bardzo chętnie korzystają. Świadczy o tym wzrastająca liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej czy coraz większy poziom smartfonizacji w Polsce.

– Technologie wykorzystywane przez banki, regulacje prawne oraz zachowania klientów zmieniają się bardzo dynamicznie. Ma to wpływ na cały sektor bankowy. Startupy są podmiotami, które potrafią wykorzystać te aspekty do wejścia na rynek i rozwijania innowacyjnych produktów, odpowiadających na realne potrzeby klienta. Charakterystyczne dla nich jest też to, że skupiają się na jednym projekcie, dzięki czemu działają szybko i skutecznie – dodaje Michał Owczarek, ekspert w Centrum Innowacji ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI