IT@BANK 2017: Bankowcy z biurkiem w kieszeni
Dzisiejszy Bank BGŻ BNP Paribas ma za sobą dość skomplikowaną, jak na polskie warunki, historię.
– Przez kolejne lata bank rozwijał się, przejmował, łączył. Wraz z tymi ruchami rynkowymi niezbędna była ewolucja środowiska teleinformatycznego. Pracownicy przyłączanych instytucji musieli otrzymać narzędzia do pracy w nowym otoczeniu. Podczas poszukiwań technologii wybór padł na wirtualizację desktopów.
Na czym ona polega?
– Każdy pracownik oddziału codziennie loguje się do swojego wirtualnego komputera. Co ważne, nie musi tego robić z tego samego stanowiska, może nawet zmienić oddział. Wciąż będzie miał dostęp do swojego pulpitu, poczty i wszystkich dokumentów oraz aplikacji, które są potrzebne do wykonywania pracy.
Po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na tę technologię w czasie łączenia z Dominet Bankiem. Wtedy przekonaliśmy się o przydatności wirtualnych desktopów. Ten sposób zarówno dostarczania aplikacji, jak i kompletnego środowiska pracy dla pracowników okazał się najszybszy i najpewniejszy. Podczas fuzji BGŻ z BNP PARIBAS, kiedy to przez pewien okres – do czasu ostatecznej fuzji operacyjnej – pracownicy musieli korzystać z aplikacji i systemów dwóch banków, rozwiązanie wirtualnych desktopów kolejny raz pokazało swoją moc. Gdyby nie ono, trzeba by wyobrazić sobie stanowiska z dwoma komputerami na biurkach lub inne mało efektywne rozwiązanie przejściowe. W efekcie przeprowadziliśmy duże wdrożenie systemu Citrix we wszystkich oddziałach banku i obecnie z tych rozwiązań korzysta około 5 tys. pracowników.
Jak przebiegały prace wdrożeniowe?
– Nasz dział IT, we współpracy z platynowym partnerem Citrix – firmą Alterkom i Citrix Consulting, przygotował koncepcję wdrażania, która bazowała na rozszerzeniu i uaktualnianiu oprogramowania i infrastruktury. Całe środowisko zostało utworzone w dwóch centrach danych, które zapewniają ciągłość działania nawet w przypadku awarii jednego z nich. Środowisko użytkowników opiera się na rozwiązaniu Citrix XenDesktop z wykorzystaniem usług Provisioning Services i wsparciem technologii Citrix NetScaler.
Środowisko zostało zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić prostą skalowalność, dlatego zdecydowaliśmy się na budowę modułową. Dzięki takiemu rozwiązaniu, jeśli zajdzie potrzeba biznesowa dla powiększenia środowiska, my jako IT jesteśmy w stanie szybko i w prosty sposób spełnić to wymaganie. XenDesktop doskonale współpracuje z urządzeniami typu thin client, dzięki czemu cały proces migracji przebiegł bardzo sprawnie.
Urszula Ptak-Małysiak |
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI