IT@BANK 2016: Liderzy innowacji! ie spoczywajcie na laurach

IT@BANK 2016: Liderzy innowacji! ie spoczywajcie na laurach
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pod względem cyfryzacji polskie banki to europejska czołówka. Z opublikowanych w ostatnim czasie danych wynika, że największe instytucje finansowe na Starym Kontynencie mogą się od nas uczyć, jak efektywnie wykorzystywać nowe technologie. Jednak eksperci ostrzegają: to nie będzie wiecznie trwać. Co więc zrobić, by utrzymać się w czołówce?

Andrzej Borkowski

Digital Performance Index, opracowany przez Accenture, wskazujący poziom cyfryzacji, wynosi dla polskich banków 2,82 pkt. Europejska średnia to 2,46 pkt.

Badanie po raz pierwszy objęło również nasz kraj. Accenture przeprowadził analizę na czterech płaszczyznach: planowanie inicjatyw cyfrowych (Plan), tworzenie produktów cyfrowych (Make), cyfrowa sprzedaż produktów i usług (Sell) oraz zarządzanie procesami wewnętrznymi Manage).

Z raportu wynika, że polskie banki są bardziej aktywne i gotowe na innowacje niż europejskie. W trzech kluczowych kategoriach (sprzedaż, tworzenie, zarządzanie) banki działające w naszym kraju osiągnęły lepsze wyniki, niż wynosi średnia europejska. Jedynie w obszarze planowania (Plan) średnia ocena była niższa niż w Europie. Potwierdza to, że jeszcze nie wszystkie polskie banki w pełni dostrzegają, jak istotną rolę odgrywa holistyczna strategia cyfrowa, chociaż największe i najbardziej zaawansowane wdrażają ją już od kilku lat.

Więcej innowacji wewnętrznych

Rozdrobniony i konkurencyjny sektor w naszym kraju sprzyja innowacjom, bo dzięki nim banki łatwiej mogą docierać do klientów, wprowadzać nowości produktowe i w zakresie usług, zmieniać procesy sprzedaży i obsługi oraz modernizować i rozwijać systemy transakcyjne. To dzięki temu polskie instytucje zebrały tak wysokie noty w kategoriach sprzedaż (Sell) oraz tworzenie (Make). Najlepiej radzące sobie z cyfryzacją banki mogą pochwalić się wzrostem liczby nowych klientów oraz rachunków bieżących, w przypadku tych niedoceniających cyfrowych kanałów dynamika jest mniejsza.

Słabszą stroną naszych banków są rozwiązania służące do zarządzania zasobami ludzkimi oraz mierzenia efektywności wykonywanych zadań. Chodzi np. o wykorzystanie platform elektronicznych do dokształcania pracowników oraz wykorzystanie zaawansowanych rozwiązań analitycznych w optymalizowaniu zadań i procesów.

Inne rozwiązania, które wyróżniają polskie banki, to mobilny system płatności Blik, którego bardzo mocną stroną jest niezależność od parametrów technicznych telefonu i technologii zbliżeniowych. Autorzy raportu wskazują, że coraz powszechniejsze staje się też stosowanie rozwiązań biometrycznych (np. logowanie za pomocą odcisku palca czy głosu).

W porównaniu z rodzimymi bankami ich europejskie odpowiedniki są bardziej innowacyjne pod względem rozwiązań wewnętrznych, nie obawiają się współpracy i inwestycji w firmy z sektora fintech poprzez fundusze venture capital (np. BBVA Ventures w Hiszpanii) ani inicjatyw open innovation (współpraca Commerzbanku ze start-upami w ramach Rhein Main Incubator), rozwijają robotykę (Barclays i RBS w Wielkiej Brytanii) i umiejętności cyfrowe swoich pracowników (inicjatywa szkoleniowa Digital For All oraz MOOC w Société Générale we Francji), jak również są bardziej otwarte na współpracę z partnerami biznesowymi, udostępniając im API (Credit Agricole we Francji).

Więcej innowacji, lepsze notowania

Badanie Accenture pokazało, że banki, w zależności od stopnia cyfryzacji i ich pozycji finansowej, można podzielić na cztery grupy:

  • cyfrowych liderów (banki silne finansowo i o dużym poziomie cyfryzacji),
  • tradycyjnych liderów (banki silne finansowo, ale o niższym poziomie cyfryzacji),
  • cyfrowych innowatorów (mniejsze banki stawiające na agresywny wzrost i silny rozwój cyfrowy)
  • instytucje raczkujące cyfrowo (mniejsze banki o niskiej cyfryzacji).

W Polsce dominują cyfrowi liderzy i banki raczkujące cyfrowo. Mniejsze instytucje są słabiej zaawansowane pod względem realizowania holistycznej strategii cyfrowej oraz we wprowadzaniu nowych rozwiązań. Tu potrzebne są inwestycje w każdym z obszarów, by skrócić dystans dzielący ich od liderów.

Badanie Accenture pokazuje, że poziom ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI