IT w MŚP: szef dzieli i rządzi
Właściciele i osoby zarządzające wciąż pozostają głównymi decydentami w sferze inwestycji w nowe technologie w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce - pokazują wyniki badania "Nowoczesne IT w MŚP 2014", przeprowadzonego przez Ipsos MORI dla Microsoft. Z kolei bieżącym zarządzaniem sprzętem i oprogramowaniem - aktualizacjami i usuwaniem zaistniałych nieprawidłowości wciąż zajmują się głównie sami pracownicy.
Rozwiązania informatyczne są dziś powszechne w firmach, również tych z segmentu MŚP. Nadal jednak nie wszystkie z nich mogą dedykować wyspecjalizowany dział czy pracownika do zarządzania zasobami IT. Co ciekawe, badanie pokazuje, że o ile 33 proc. firm MŚP korzysta z kompetencji pracownika lub pracowników działu IT, to jednak tyle samo (33 proc.) pozostawia ten obowiązek samym użytkownikom, czyli pracownikom nieposiadającym kwalifikacji i odpowiedzialności za IT. Około 17 proc. respondentów deklaruje korzystanie z pomocy zewnętrznych specjalistów.
„Wdrażanie nowych technologii do poszczególnych rozwiązań informatycznych w firmie niesie za sobą wyzwania, w obliczu których pracownicy bardzo często są bezradni. Nawet jeśli znajdzie się grupa użytkowników, którzy czują się swobodnie w danym temacie i chętnie podzielą się wiedzą ze swoimi kolegami, to ich zaangażowanie w informatyczne projekty bez wątpienia negatywnie wpłynie na wykonywanie bieżących zadań i obowiązków” – mówi Grzegorz Wawryniuk, Kierownik ds. Oferty Produktowo-Usługowej Orange.
Ten problem dotyczy nie tylko Polski. Wymierne skutki pracy „menedżerów IT z konieczności” podsumowało zeszłoroczne badanie AMI-Partners dla Microsoft wśród MŚP w USA, Australii, Brazylii, Chile i Indiach. Firmy biorące udział w badaniu poczyniły inwestycje w IT i narzędzia komunikacyjne sięgające w sumie 83 miliardów dolarów… tylko po to, aby rocznie tracić 24 miliardy dolarów na obniżeniu produktywności regularnych pracowników, zmuszonych do zarządzania tymi zasobami1.
Podobne doświadczenia potwierdzają również opinie klientów. „Konfigurowanie urządzeń, instalacje właściwego oprogramowania, upewnianie się, że wszyscy mają kompatybilne wersje plików – nasi pracownicy tracili na to mnóstwo czasu. Brakowało też spójnych polityk w obszarze bezpieczeństwa czy obiegu dokumentów w firmie, co odbijało się na ogólnym zamęcie organizacyjnym i w efekcie gorszej realizacji celów sprzedażowych, nie mówiąc już o tym, że niosło też określone ryzyko dla całej firmy” – mówi Anna Hypka, Dyrektor Finansowy firmy Sanmar, zajmującej się outsourcingiem sprzedaży oraz usługami spedycyjno-transportowymi.
Jednocześnie decyzje co do inwestycji w zasoby IT podejmują w zdecydowanej mierze sami właściciele lub dyrektorzy zarządzający (60 proc. wskazań w badaniu). Co więcej, w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania ten odsetek zwiększył się o 15 p.p. Obecnie tylko w przypadku 18 proc. deklaracji osobą decyzyjną w kwestiach nowych technologii jest dedykowany menedżer IT.
„Jeśli chodzi o koszty własne organizacji to MŚP są przede wszystkim skoncentrowane na ich minimalizowaniu, więc – co zrozumiałe – nadal większość decyzji spoczywa na zarządzających. Dlatego warto, aby wykorzystali oni swoją wiedzę na temat organizacji i spojrzeli na jej potrzeby całościowo. Upowszechniający się usługowy model IT pozwala odpowiedzieć na nie w dużo szerszym zakresie, niż tradycyjne podejście ‘produktowe’ i skutkuje uzyskaniem zdecydowanie szerszych korzyści, takich jak oszczędności, po stronie kosztów, czasu i nakładu pracy koniecznego do realizacji określonych zadań” – mówi Wojciech Życzyński, Dyrektor odpowiedzialny za sektor SMB w polskim oddziale Microsoft.
„Szukaliśmy rozwiązania, które pomoże nam usprawnić działanie firmy i pozwoli na szybkie, elastyczne korzystanie z dokumentacji. Atutami tego rozwiązania są mobilność dostępu, personalizacja uprawnień i łatwość zarządzania oprogramowaniem, stanowiąc jednocześnie akceptowalny koszt nie wiążący się z inwestycją. Wdrożenie Office 365 przez specjalistów z Orange okazało się procesem łatwym w swojej konstrukcji, możliwym zdalnie do realizacji, który przebiegł szybko i sprawnie, pozwolił na skupienie biznesowe, a zaplecze w postaci oprogramowania stało się niewidocznym tłem, które funkcjonuje bez zarzutu. Jestem bardzo zadowolona z zakupu tego produktu, właśnie z udziałem takiego wsparcia jakie daje Orange Polska S.A.” – podsumowuje Anna Hypka.
Więcej na ten temat w komentarzu Wojciecha Życzyńskiego, Dyrektora odpowiedzialnego za sektor MŚP w polskim oddziale Microsoft, dostępnym pod linkiem: IT w MŚP: szef dzieli i rządzi.
O badaniu
Badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2014” przeprowadzone przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoft objęło 5770 pracowników MŚP w następujących krajach: Austria, Czechy, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Ukraina i Węgry. Próba dla Polski wyniosła 601 osób. Firmy biorące udział w badaniu zatrudniają do 250 pracowników. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 5-13 marca 2014 r. metodą ankiety online za pomocą Ipsos Interactive Panel.
Źródło: Microsoft
(1) Źródło: http://www.microsoft.com/en-us/news/press/2013/apr13/04-22involuntaryitmanagerpr.aspx