Internet rzeczy niebezpiecznych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Postępująca cyfryzacja ułatwia konsumentom zarządzanie finansami i realizację płatności, ale rodzi też nowe wyzwania dotyczące bezpieczeństwa, z którymi sektor bankowy będzie musiał się zmierzyć.

Bartosz Ciołkowski

dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe

Rozwój technologii cyfrowych dynamicznie przyspiesza, zmuszając sektor bankowy do reagowania na nowo pojawiające się potrzeby klientów. Obecnie ponad 60% Polaków posiada smartfon, z którego korzysta przez ok. 2,5 godz. dziennie. Ponad 1/3 polskich internautów deklaruje, że robi zakupy za pomocą urządzenia mobilnego. Innym nabierającym impetu trendem jest rozwój tzw. internetu rzeczy (IoT), czyli technologii umożliwiających coraz szersze podłączanie do sieci różnych urządzeń. Gartner szacuje, że ich liczba wzrośnie na przestrzeni tego roku o 30%, do ponad 6 mld, a w 2020 r. wyniesie ponad 20 mld w skali świata.

Zmiany technologiczne szczególnie szybko zachodzą w naszym kraju, ponieważ Polacy są otwarci na nowe rozwiązania technologiczne w większym stopniu niż inni Europejczycy. Potwierdzają to liczne badania, w tym te, które w ostatnich miesiącach przeprowadził Mastercard. Według nich Polacy są bardziej zaawansowani pod względem korzystania ze sprzętu elektronicznego, dostępu do internetu i popularności e-commerce. Lepiej wypadamy też jeśli chodzi o popularność bankowości mobilnej, której używa już 4/10 internautów.

Nowe ryzyka ery cyfrowej

To oznacza, że polskie banki są w forpoczcie technologicznych zmian. Chociaż szybkie rozpowszechnianie się technologii stwarza wielkie szanse, jeszcze bardziej komplikuje kwestie bezpieczeństwa.

Nowe podmioty mogą stosunkowo łatwo uzyskać dostęp do rynku usług finansowych, wpływając na zachowania klientów, co może być źródłem presji na sektor, aby ten zapewnił szybki i łatwy dostęp do nowych rozwiązań. Może to prowadzić do dopuszczenia nierzetelnych podmiotów do ekosystemu biznesowego i osłabienia bezpieczeństwa.

Rządy w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z powagi cyberzagrożeń i wprowadzają coraz surowsze przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Co roku w skali świata dochodzi do 80-90 mln cyberataków, a branża finansowa znajduje się na szczycie listy najczęściej padających ofiarą ataków, których stawką są nie tylko miliardy złotych, ale też zaufanie klientów.

Pod warunkiem efektywnego zarządzania, technologia niesie ze sobą ogromny potencjał. Kraje, które nadrabiają pewne zaległości, takie jak Polska, mają szansę na wielki skok do przodu poprzez uniknięcie błędów popełnionych przez kraje rozwinięte i wyciągnięcie wniosków z dotychczasowego rozwoju inteligentnej infrastruktury.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI