InPost planuje przejęcie francuskiej platformy Mondial Relay za ok. 2,6 mld zł

InPost planuje przejęcie francuskiej platformy Mondial Relay za ok. 2,6 mld zł
Fot. stock.adobe.com/Proxima Studio
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
InPost planuje akwizycję Mondial Relay - wiodącej francuskiej platformy dostaw przesyłek e-commerce, za ok. 565 mln euro (ok. 2,6 mld zł), podał InPost. Spółka liczy na zamknięcie transakcji do końca II kw. br.

„Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca drugiego kwartału 2021 roku” – czytamy w komunikacie.

W 2020 r. Mondial Relay uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 437 mln euro oraz wypracował ok. 60 mln euro EBITDA, podano także.

Planowana akwizycja Mondial Relay we Francji to realizacja strategii zapowiedzianej podczas IPO na Euronext Amsterdam i jedna z największych zagranicznych inwestycji polskiej firmy w historii.

„Ekspansja międzynarodowa jest kluczowym elementem rozwoju InPost, a Mondial Relay zapewni nam obecność na jednym z największych rynków e-commerce w Europie. To skokowe przyspieszenie naszego wzrostu i zwiększenie wartości spółki” – powiedział prezes InPostu Rafał Brzoska, cytowany w komunikacie.

Czytaj także: InPost nie boi się konkurencji ze strony Allegro, Amazona czy Orlenu? Prezes o planach spółki >>>

Firma Mondial Relay, założona w 1997 roku, jest wiodącym dostawcą przesyłek dla e-commerce na rynku europejskim. Posiada około 15 800 punktów odbioru i nadania we Francji, krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim (stan na luty 2021). We Francji jest drugą co wielkości siecią, obejmującą 11 000 punktów oraz 4 centra dystrybucyjne. W 2020 roku obsłużyła 131 mln przesyłek, co czyni ją największym niezależnym graczem we Francji pod względem wolumenu, podano w materiale.

Zakładane strategiczne efekty akwizycji

Zakładane strategiczne efekty akwizycji to m.in. zwiększenie wolumenów obsługiwanych przesyłek – w 2020 roku łącznie 440 mln sztuk, zwiększenie zasięgu geograficznego i sieci obsługi do 28 000 punktów, wskazał InPost.

„Przy wartości szacowanej na ok. 56 mld euro, francuski rynek e-commerce jest około 5 razy większy niż polski, osiąga również jeden z najwyższych w Europie wskaźników penetracji usługami doręczeń poza adresem odbiorcy, szacowany na około 40%” – czytamy w komunikacie.

Na bazie pro-forma współczynnik zadłużenia netto do EBITDA InPostu osiągnie około 3,5x bezpośrednio po transakcji.

„Priorytetem będzie zmniejszenie zadłużenia do poziomu dźwigni netto wynoszącej około 2,0-2,5x EBITDA w ciągu 24 miesięcy po transakcji w efekcie zwiększenia poziomu EBITDA oraz wypracowywaniu dodatnich przepływów pieniężnych, przy jednoczesnym dalszym inwestowaniu w celu wspierania rozwoju na obecnych i nowych kluczowych rynkach – przede wszystkim w Polsce, Wielkiej Brytanii i Francji” – czytamy dalej.

Wynik EBITDA wzrósł wstępnie o 184% rdr do 994 mln zł w 2020 roku

Integer.pl – spółka w 100% zależna od InPost SA, która obejmuje wszystkie podmioty operacyjne grupy InPost w Polsce i innych obszarach geograficznych – zwiększył przychody o 104 %r/r do 2,53 mld zł oraz EBITDA o 184% r/r do 994 mln zł, podał InPost, prezentując wstępne dane.

„Przychody ogółem i EBITDA wzrosły o 104% i 184% r/r do odpowiednio 2,532 mld zł i 994 mln zł (marża EBITDA 39,3%). Marża EBITDA wzrosła o 11 pkt proc. głównie dzięki dźwigni operacyjnej zwiększeniu efektywności” – czytamy w komunikacie.

Czytaj także: InPost ma 5-letni kontrakt z Amazonem na dostawy w Polsce >>>

Przychody w Polsce wzrosły o 103% r/r do 2 514 mln zł, zaś za granicą – o 153% r/r do 18 mln zł.

„W 2020 roku podwoiliśmy nasze przychody, zwiększyliśmy EBITDA o 184% i poprawiliśmy konwersję przepływów pieniężnych do 38%. Taka dynamika utrzymuje się w 2021 roku, a wolumeny paczek w pierwszych dwóch miesiącach roku wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego” – skomentował prezes InPostu Rafał Brzoska, cytowany w komunikacie.

W Polsce wolumen przesyłek wzrósł w ub.r. o 114% r/r do 308 mln paczek, czemu sprzyjał wzrost liczby wdrożonych Paczkomatów o 50% r/r do 10 776. Wolumeny przesyłek na rynku międzynarodowym wzrosły o 340% r/r do 2,2 mln paczek, przy 27-proc. wzroście liczby wdrożonych Paczkomatów do 1 478, podano w materiale.

Nakłady inwestycyjne

Nakłady inwestycyjne za rok 2020 wyniosły 537 mln zł, czyli 21% przychodów, co stanowi wzrost o 68% r/r.

Prezes InPostu liczy na ponad 20% wzrostu rynku e-commerce w 2021 roku

Rynek e-commerce w Polsce może odnotować w tym roku wzrost na poziomie powyżej 20%, uważa Rafał Brzoska.

Uważam, że e-commerce w Polsce wzrośnie na poziomie powyżej 20%, mimo, że szacunki wielu ekspertów mówią, że to będzie 13-17%.

„Przynajmniej obserwując dynamikę pierwszych dwóch miesięcy, myślę, że ponad 20% wzrostu jest absolutnie możliwe” – powiedział Brzoska podczas wideokonferencji prasowej.

Według przedstawionych w lutym br. analiz PwC. rynek e-commerce liczony łącznie z usługami (ok. 17 mld zł) był w 2020 r. wart 100 mld zł.

InPost to największy w Polsce operator logistyczny, w którego zainwestowały amerykańskie fundusze inwestycyjne Advent International i KKR. Firma oferuje usługi kurierskie oraz dostawy za pośrednictwem ogólnopolskiej sieci Paczkomatów InPost dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, w tym kompleksowe usługi dedykowane branży e-commerce. Liczba Paczkomatów InPost przekraczała 10 770 urządzeń na koniec 2020 r. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam.

Źródło: ISBnews