Innowacje płatnicze szansą rozwoju bankowości spółdzielczej
To potwierdzenie tezy, że zadaniem sektora, oprócz stałego wzmacniania potencjału kapitałowego jest sukcesywne generowanie i wdrażanie rozwiązań czyniących system płatniczo-rozliczeniowy efektywnym, bezpiecznym i relatywnie tanim.
Tym, co pozostaje twardym jądrem i motorem napędowym rozwoju, są bowiem niezmiennie nowoczesne, innowacyjne rozwiązania płatnicze.
Jesteśmy jako polski sektor bankowy w europejskiej i światowej awangardzie, a katalog funkcjonalności towarzyszących zarządzaniu naszymi pieniędzmi ulega systematycznemu rozszerzeniu w postępie geometrycznym. W tym względzie spółdzielcy mają jeszcze sporo do nadrobienia, szczególnie gdy idzie o efekt skali i standaryzację funkcjonujących rozwiązań.
Nie brak jednak takich, którzy twierdzą, że w obecnych realiach barierę dalszego dynamicznego rozwoju stanowią nie tyle technologia czy nakłady finansowe konieczne dla dalszej rozbudowy systemów IT, lecz ład regulacyjny – na poziomie krajowym, a zwłaszcza prawa wspólnotowego.
Taki pogląd, nie znajduje uzasadnienia, bowiem żywiołowemu rozwojowi technologii i rozwiązań płatniczych musi niezmiennie towarzyszyć troska o bezpieczeństwo depozytów, ochronę danych osobowych i innych określanych jako wrażliwe, wreszcie ujmowanie procesów, którymi bank zarządza w imieniu klienta w ramy pozwalające czynić je klarownymi, przejrzystymi i zrozumiałymi dla konsumentów.
Potwierdził to w rozmowie z niżej podpisanym Prezes Zarządu BPS S.A. – Artur Adamczyk, wskazując, że innowacje mają dotyczyć nie tyle produktów i funkcjonalności, te mają być sprawdzone i bezpieczne ile samego zarządzania procesem ich sprzedaży.
Tym bowiem, co stanowi warunek konieczny funkcjonowania w warunkach rynkowych bankowości spółdzielczej niezmiennie pozostaje zaufanie. To ono przecież sprawia, że powierzamy nasze pieniądze, dochody, a niekiedy środki wypracowane przez pokolenia wyspecjalizowanej lokalnej instytucji finansowej, jaką jest bank spółdzielczy.