Imponujący wzrost przychodów chińskiego giganta
Znana także w Polsce chińska firma zarobiła w 2016 roku 37 mld juanów (ok. 5,4 mld dol.), przy łącznym wzroście przychodów o 32 proc. do 521,6 mld juanów (ok. 75,6 mld dol.). Imponuje szczególnie wzrost przychodów korporacji.
W rozbiciu na działy – sprzedaż produktów konsumenckich (np. smartfonów) grupy biznesowej Consumer zwiększyła się w porównaniu z rokiem poprzednim o 44 proc. do 179,8 mld juanów (ok. 26 mld dol.). Przychody grupy Carrier urosły z kolei o 24 proc. do 290,6 mld juanów (ok. 41,8 mld dol.), a grupa biznesowa Enterprise wypracowała przychody o 47 proc. wyższe, co dało łącznie 40,7 mld juanów (blisko 6 mld dol.).
Huawei szczyci się wydatkami na badania i rozwój, które wzrosły o 28 proc. do 76,4 mld juanów (ok. 11 mld dol.). To dużo, niewielu światowych gigantów ma takie budżetu na działalność RD. Huawei uruchomiło 16 placówek badawczych na całym świecie, w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania, Francja, Japonia, Rosja, Indie oraz Chiny. Zatrudnia w nich pond 7000 pracowników, którzy pracują nad badaniami i rozwojem i stanowią ponad 50 proc. wszystkich pracowników.
Huawei, z siedzibą główną w Shenzhen, w chińskiej prowincji Guangdong jest największym wytwórcą sprzętu sieciowego wykorzystywanego przez spółki telefoniczne i internetowe oraz trzecim na świecie producentem smartfonów po Apple i Samsung Electronics z udziałem na poziomie 10,6 proc.
Huawei od kilku lat aktywny jest także w Polsce gdzie ma swoją centralę na Środkową Europę.
Leszek Sadkowski