IKO w bankomatach Euronet
Ponad 10 tysięcy osób korzysta już z systemu płatności mobilnych IKO. Niebawem będą oni mogli wypłacać gotówkę telefonem komórkowym bez konieczności użycia karty płatniczej także w największej sieci bankomatów na terenie całego kraju. PKO Bank Polski rozpoczyna współpracę z Euronet Polska.
Euronet to największa niezależna sieć bankomatów w kraju, a także niekwestionowany lider na rynku usług outsourcingowych dla banków w zakresie zarządzania siecią bankomatów. Dzięki porozumieniu obu firm użytkownicy bankowości mobilnej nowej generacji – IKO – będą mogli wypłacać gotówkę telefonem, bez użycia karty płatniczej, z około 7 tys. bankomatów znajdujących się w bardzo dogodnych i atrakcyjnych lokalizacjach. IKO będzie zatem dostępne łącznie w prawie 40% wszystkich bankomatów w Polsce.
– Od dawna przyglądamy się trendom, które zmieniają oblicza systemów płatniczych na świecie. Wśród nich są płatności mobilne, które w różnych wariantach zdobywają coraz większą popularność, także w Polsce. Chcemy funkcjonować jako najbardziej innowacyjny operator bankomatów, regularnie wprowadzający do swojej sieci nowe usługi. Teraz przyszła pora na udostępnienie w bankomatach Euronet płatności mobilnych PKO Banku Polskiego – mówi Marek Szafirski, Prezes Zarządu Euronet Polska.
Techniczne włączenie bankomatów sieci Euronet do systemu IKO odbędzie się w ciągu najbliższych miesięcy.
Bankowość mobilna i płatności IKO stają się coraz popularniejsze. Po 2 tygodniach od startu z systemu korzysta już aktywnie ponad 10 tysięcy osób. Największym powodzeniem wśród użytkowników cieszą się wypłaty z bankomatów, które stanowią 74% dotychczas dokonanych za pomocą telefonu z IKO transakcji. Druga w kolejności funkcjonalność, z której najczęściej korzystają klienci IKO, to przelewy na numer telefonu (15%), zaś kolejna to płatności w sklepach tradycyjnych i internetowych (11%).
– Włączając się w mobilną rewolucję, chcemy być dostępni dla klientów wszędzie tam, gdzie oni tego potrzebują, i w taki sposób, jaki jest dla nich najwygodniejszy. To determinuje otwartość systemu IKO, który przy obecności innych graczy ma ogromną szansę stać się lokalnym, masowym systemem płatności – podkreśla Piotr Alicki, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego odpowiedzialny za obszar informatyki i usług.
Rozpoczęcie współpracy z firmą Euronet, największym niezależnym operatorem sieci bankomatów, już kilkanaście dni po starcie IKO, jest najlepszym dowodem na to, że system jest elastyczny i otwarty na innych uczestników rynku – akceptantów płatności, operatorów sieci bankomatowych, sklepy czy inne banki.
Obecnie Klienci IKO mogą dokonywać transakcji telefonem komórkowym w kilkunastu tysiącach terminali płatniczych (m.in. w sieci CoffeeHeaven i Costa Coffee, sklepach Venezia, Tatuum, Gatta, Promod i CCC), w prawie 2,7 tys. bankomatów PKO Banku Polskiego, a także w wielu sklepach internetowych.
Z każdym tygodniem przybywa punktów, w których można zapłacić IKO. Do systemu dołączyła niedawno sieć 290 sklepów Media Expert, w których za produkty RTV i AGD można już zapłacić telefonem z aplikacją IKO. Z funkcji „płacę z IKO” można już także skorzystać w około 200 sklepach internetowych Nokaut.pl i serwisie okazji Nokautdnia.pl.
IKO to bankowość mobilna 4G – połączenie w jednej aplikacji funkcji bankowych (sprawdzanie salda, historii rachunku, przelewy) z płatniczymi (płacenie za zakupy w sklepach tradycyjnych i online, wypłaty z bankomatów, przelewy na numer telefonu, generowanie czeków do użycia offline). Do korzystania z usługi nie jest potrzebny specjalny telefon ani karta SIM. System jest oparty o bezpłatną aplikację IKO instalowaną na komórce użytkownika, w której generowane są jednorazowe kody służące do autoryzacji transakcji.
Aby dołączyć do użytkowników bankowości mobilnej nowej generacji, posiadacze konta w PKO Banku Polskim muszą jedynie zainstalować na swoim telefonie bezpłatną aplikację IKO i aktywować ją w serwisie transakcyjnym iPKO. Obecnie mogą z niej korzystać posiadacze telefonów z systemami Android i iOS, wkrótce również BlackBerry, Symbian, Java i Windows Phone.
W pierwszej połowie kwietnia rusza kampania reklamowa z udziałem Szymona Majewskiego dotycząca IKO. W telewizji spoty będą emitowane w głównych kanałach oraz w ok. 50 kanałach tematycznych. W internecie kampania będzie obecna zarówno na portalach zasięgowych (Onet, WP, Allegro), jak również na sprofilowanych serwisach technologicznych, studenckich, w sieciach afiliacyjnych i wyszukiwarce Google. Za realizację działań offline odpowiadają DDB i Universal McCann, za realizację działań online: OS3 i Value Media.