Hulajnogi elektryczne jak rowery. Szykują się zmiany w prawie

Hulajnogi elektryczne jak rowery. Szykują się zmiany w prawie
Rower i elektryczne hulajnogi Fot. stock.adobe.com/Kirill Gorlov
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Użytkownicy urządzeń transportu osobistego (UTO), w tym hulajnóg elektrycznych, będą mieli - zgodnie z projektowaną nowelizacją ustawy - prawa i obowiązki w większości takie jak rowerzyści, poinformowali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. Będą więc mogli poruszać się drogami dla rowerów. Jednocześnie zostanie wprowadzone techniczne ograniczenie prędkości UTO do 25 km/h.

Użytkownicy urządzeń transportu osobistego (#UTO), w tym hulajnóg elektrycznych, będą mieli -prawa i obowiązki w większości takie jak rowerzyści @MI_GOV_PL

„Zależy nam, by uregulować kwestie UTO. Dziś często spotykane są w dużych miastach w Polsce, wykorzystywane przez turystów i mieszkańców. Nie klasyfikowane [pod względem prawnym] UTO są swoistym zagrożeniem” – powiedział minister Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej.

„Polacy pokochali hulajnogi elektryczne, widać to w Warszawie i innych miastach. To są plusy, bo to alternatywne środki komunikacji, ale to też zagrożenie. Założeniem projektu jest uregulowanie przemieszczania się UTO” – dodał wiceminister Rafał Weber.

Czytaj także: Elektryczne rowery, hulajnogi i inne pojazdy na polskich drogach. Jak regulować nową mobilność i ją ubezpieczać?

Prędkość ograniczona do 25 km/h

Zgodnie z projektowanym prawem, UTO napędzane elektrycznie będą zakwalifikowane jako pojazdy i będą plasowane w hierarchii prawnej na zasadach podobnych, jak rowery. „Użytkownik UTO będzie miał takie same prawa i obowiązki, jak rowerzysta” – wskazał Weber.

Parametry w ruchu zostały określone na maks. 0,9 m szerokości, 1,25 m długości, masa do 25 kg, prędkość konstrukcyjna ograniczona do 25 km/h.

„Będą zobowiązani do poruszania się infrastrukturą rowerową. Z jezdni będą mogli korzystać pod warunkiem, że jezdnia jest przeznaczona do jazdy [innych pojazdów] maksymalnie 30 km/h” – powiedział też Weber. Wyjaśnił, że z chodników użytkownicy UTO będą mogli korzystać, gdy nie ma infrastruktury rowerowej lub na sąsiadującej jezdni jest ponad 30 km/h dopuszczalnej prędkości.

Adamczyk zaznaczył, że na chodniku użytkownik UTO będzie musiał dostosować prędkość do panujących warunków.

Potrzebna będzie karta rowerowa

Przedstawiciele resortu podali też, że osoby w wieku do 10 lat nie będą mogły używać UTO, a osoby od 10 do 18 lat pojadą pod warunkiem wyrobienia karty rowerowej.

Przepisy nie zmienią statusu hulajnóg napędzanych siłą mięśni – nadal będą klasyfikowane jako piesi.

„W przyszłym tygodniu projekt zostanie wpisany do prac rządu” – podsumował Adamczyk.

Nowelizacja dotyczy zmian w ustawie – prawo o ruchu drogowym oraz ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Źródło: ISBnews