Horyzonty Bankowości 2024 | Technologie – Visa | Finanse otwarte na nowe możliwości

Horyzonty Bankowości 2024 | Technologie – Visa | Finanse otwarte na nowe możliwości
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Postęp technologiczny zmienia sposób, w jaki żyjemy, wydajemy pieniądze i zarządzamy nimi. Doświadczenie użytkownika i swoboda wyboru determinują zachodzące zmiany. Trzecim czynnikiem napędzającym ten proces są dane.

Zarówno firmy, jak i konsumenci oczekują wygody, prostoty oraz intuicyjnych rozwiązań w momencie płacenia i przyjmowania płatności. Aby dopasować się do tych oczekiwań, rynek płatności stale ewoluuje. Jedną z zachodzących zmian jest postępujący rozwój otwartej bankowości, a szerzej – otwartych finansów.

Otwarte finanse umożliwiają łatwiejszy dostęp do produktów finansowych

Nadrzędnym założeniem FIDA (ang. Financial Data Access) jest rozszerzenie dostępu do danych konsumentów (po uzyskaniu ich zgody) o te płynące z innych instytucji finansowych niż banki oraz rozszerzenie zakresu danych w bankach, np. z kont oszczędnościowych czy produktów kredytowych.

Otwarte finanse idą o krok dalej od otwartej bankowości i mają na celu stworzenie szerszego, otwartego systemu finansowego, w którym zarówno konsumenci, jak i instytucje będą mogły korzystać z potencjału drzemiącego w wymianie danych. Rynek finansowy, który do tej pory skupiał się głównie na wymianie informacji dotyczących rachunków bankowych, będzie się otwierać na inne podmioty, np. firmy inwestycyjne czy ubezpieczeniowe.

Będąc jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych, Visa wierzy, że zarządzanie danymi oparte na zaufaniu przyczyni się do tworzenia rozwiązań o większej wartości dla konsumentów i przedsiębiorców. – Otwarcie rynku finansowego z jednej strony stwarza ogromny potencjał, gdyż zwiększa konkurencję i innowacyjność na rynku oraz ułatwia dostęp do produktów finansowych, ale z drugiej stanowi też wyzwanie związane z należytym zabezpieczaniem szerszego dostępu do informacji – mówi Artur Bartosiak, Starszy Menedżer w zespole Visa Consulting & Analytics.

Otwarte finanse dają możliwości, z których może korzystać wiele branż. Coraz częściej usługi bankowe będą mogły świadczyć podmioty trzecie i integrować swoje infrastruktury za pomocą API. Banki również rozszerzą swój łańcuch wartości, oferując nowe usługi dodane. Zwiększa to potencjał do stworzenia nowego ekosystemu przynoszącego korzyści dla uczestników – na czele z fintechami i neobankami napędzającymi innowacyjne doświadczenia, bigtechami, których zaangażowanie pociąga za sobą masową implementację rozwiązań oraz bankami zapewniającymi finansowanie i infrastrukturę technologiczną.

Badanie Visa: Blisko połowa Polaków wie, co to jest otwarta bankowość

Visa kładzie obecnie fundament pod coś, co stanie się kolejnym etapem transformacji cyfrowej, łącząc wielkie idee, takie jak otwarte finanse z innowacjami i zapewniając skalę, co przełoży się na korzyści dla konsumentów, firm i całych gospodarek. Jak pokazuje badanie zlecone przez Visa na temat stosunku Polaków do otwartej bankowości, prawie połowa (44%) respondentów jest świadoma tego, czym ona jest, a 39% czułoby się komfortowo, udostępniając swoje dane osobowe, aby w zamian mieć dostęp do usług otwartej bankowości.

Z badania wynika także, że dla polskich konsumentów największy potencjał korzystania z usług w ramach otwartej bankowości ma możliwość inicjowania płatności, doceniana przez badanych za oszczędność czasu, wygodę, efektywność i bezpieczeństwo. W dalszej kolejności Polacy cenią nagrody i programy lojalnościowe dopasowane na podstawie analizy transakcyjności, zoptymalizowany onboarding, zarządzanie finansami (np. kategoryzację wydatków czy wskazówki dotyczące lepszej kontroli wydatków) oraz agregację kont (dane z różnych kont w jednym miejscu).

Odpowiedzi udzielane przez respondentów mogą też wskazywać na potencjał częstszego wykorzystania tych usług w przyszłości. Szczególnie w przypadku agregacji kont, gdzie 14% respondentów wskazało, że z tej usługi korzysta lub korzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 40% było świadomych, że taka usługa istnieje – dodaje Artur Bartosiak.

Z badania wynika, że ponad połowa przebadanych osób (57%) korzysta z narzędzi do zarządzania swoimi finansami. Polacy najchętniej używają w tym celu notatników lub arkusza kalkulacyjnego. W dalszej kolejności raportów przesyłanych przez bank lub aplikacji typu PFM (ang. Personal Finance Management) udostępnianych przez ich bank lub inne podmioty. Najbardziej zadowoleni z tego typu usług są konsumenci używający bankowych aplikacji PFM (94%).

Artur Bartosiak,
Starszy Menedżer w zespole Visa Consulting & Analytics

Światowa gospodarka nie może dzisiaj obejść się bez danych

Gospodarka oparta na wymianie danych dynamicznie się rozwija, o czym świadczy rosnące znaczenie rozwiązań z obszaru otwartej bankowości oraz dyskusje i pierwsze koncepcje rozwiązań ze świata otwartych finansów. Duże znaczenie mają także regulacje dotyczące ochrony danych konsumentów, czy powstające inicjatywy w zakresie otwartych danych, tj. dalszego rozszerzenia wymiany danych, które wykracza poza sektor finansowy, np. dane od firm handlowych czy telekomunikacyjnych.

Visa dzieli się wypracowanymi przez siebie globalnymi standardami i specjalistyczną wiedzą z obszaru płatności i bezpieczeństwa, by korzyści płynące z gospodarki opartej na danych były jeszcze większe. Zespół Visa Consulting & Analytics (VCA) zajmuje się doradztwem w zakresie usług płatniczych w oparciu o dane. Bazując na wiedzy i doświadczeniach zdobytych przez zespoły na całym świecie, VCA oferuje usługi doradcze dla banków, agentów rozliczeniowych, sprzedawców czy branży fintech.

Zależy nam, aby wesprzeć polski sektor bankowy i finansowy w stawianiu czoła wyzwaniom i wykorzystaniu możliwości, jakie niesie za sobą otwarcie na dane, także płynące spoza banków. Dlatego zakres działania Visa Consulting & Analytics jest szeroki, od wypracowania strategii organizacji czy wybranego segmentu, wskazania wyróżników rynkowych, po analizy wpływu regulacji na model biznesowy i operacyjny, a także dostosowanie do tych zmian i wdrażanie wypracowanych rekomendacji.

Nie ulega wątpliwości, że rozwój systemu wymiany danych oraz jej coraz szerszy zakres ostatecznie zaowocują korzyściami ekonomicznymi, z których będzie mogło czerpać całe społeczeństwo. Z punktu widzenia Visa kluczem do sukcesu otwartej bankowości, otwartych finansów oraz gospodarki opartej na danych jest zaufanie do instytucji, edukacja, zgoda konsumentów oraz możliwość pełnego monitorowania i kontrolowania wykorzystywania danych. Przetwarzane w odpowiedzialny sposób przekładają się na rozwój społeczeństw i gospodarek na całym świecie, przybliżając je do bardziej zrównoważonej przyszłości, w której możliwości rozwoju mają wszyscy i wszędzie.


Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

1–6 Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Ipsos na próbie 8370 konsumentów (osób w wieku 18-55 lat, posiadających konto bankowe), zrealizowane w Polsce, Bułgarii, Czechach, Chorwacji, Rumunii, Słowenii, Słowacji i na Węgrzech od sierpnia do września 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania CASI.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK