Horyzonty Bankowości 2015: W BLIKU nadzieja
W lutym br. sześć banków tworzących spółkę Polski System Płatność (PSP) ogłosiło uruchomienie pierwszego w Polsce systemu płatności mobilnych pod nazwą BLIK. Czy może on zmienić płatnicze przyzwyczajenia Polaków?
Artur Król
Sama idea powstania jednolitego standardu płatności mobilnych dzięki współpracy największych banków w kraju jest bezprecedensowa w skali światowej. Być może zatem nadzieje z nią związane nie są bezpodstawne. A mówi się o możliwości dynamicznego rozwoju bankowości mobilnej. Czy BLIK przyjmie się w naszym społeczeństwie?
– Co do powodzenia projektu PSP, to trudno nam w niego nie wierzyć, ponieważ jesteśmy jednym z banków założycielskich – mówi Joanna Erdman z mBanku. – W zasięgu BLIKA jest nawet kilka milionów klientów, co pozwala sądzić, że można dla niego zbudować odpowiednią masę krytyczną, zwłaszcza że zdecydowana większość transakcji kartowych to jednak operacje wykonywane w kraju. Dodatkowo, w opozycji do istniejących rozwiązań, BLIK ma faktycznie bardzo niskie bariery technologiczne wejścia. Aby płacić wystarczy mieć telefon komórkowy i aplikację bankową. Nie trzeba być już klientem współpracującego z bankiem operatora – dodaje.
Na początku był tylko telefon
Już w momencie uruchomienia pierwszego systemu telefonii komórkowej GSM, w połowie lat 90. ubiegłego wieku, niektórzy analitycy uważali, że komórki zrewolucjonizują sposób komunikacji międzyludzkiej i umożliwią wprowadzenie nowych rodzajów usług. Co prawda nie marzono wtedy jeszcze o jednolitym systemie płatności, nieśmiało wspominano jednak o produktach bankowych, w tym dostępie do rachunków i realizowaniu przelewów. Telefonia komórkowa 2G wprowadziła przecież oprócz możliwości prowadzenia rozmowy także system SMS – krótkich wiadomości tekstowych, który wkrótce stał się pierwszym systemem do mobilnych płatności. Mechanizm był bardzo prosty – płaciło się przez wysłanie na wskazany numer SMS-a. System działa do dziś i przyjął się powszechnie przy realizacji niewielkich kwotowo transakcji, na przykład opłat za zakup drobnych usług, typu udział w konkursach, zakup dostępu do artykułów prasowych, poradników, ebooków itd. SMS nie dawał jednak możliwości dostępu do rachunku bankowego, a limity kwotowe transakcji ograniczone były do kilkunastu złotych. Dopiero pojawienie się telefonii 2.5G i upowszechnienie się technologii WAP rozszerzyło możliwości. Protokół WAP zainstalowany w telefonie komórkowym pozwalał, dzięki odpowiedniej aplikacji, na mobilne nawiązanie sesji ze stroną internetową banku. W ten sposób użytkownik miał możliwość sprawowania stałej kontroli nad rachunkiem i zdalnego zarządzania własnymi finansami. Ale prawdziwe możliwości otworzyły się przed płatnościami mobilnymi razem z pojawieniem się inteligentnych telefonów, popularnie nazywanych smartfonami. Wyposażone w systemy operacyjne – Android czy iOS w przypadku produktów Apple’a – ziściły nadzieje ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI