Horyzonty Bankowości 2015: Outsourcing – kierunkiem rozwoju rynku kart płatniczych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.03.foto.116.250xFirst Data zaoferuje więcej, niż tylko wydawanie i obsługę kart - mówi Damian Zapłata, prezes zarządu First Data Polska S.A.

Panie Prezesie, trafił Pan do First Data w bardzo szczególnym momencie. Szereg zmian prawnych i zaostrzająca się konkurencja na rynku to nie są wymarzone warunki do startu.

– Zmiana to szansa na sukces, a ja lubię wyzwania. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny, dlatego istotne jest budowanie wartości dodanej dla klientów. First Data koncentruje się na wprowadzaniu innowacji wspierających biznes i dawno wyszliśmy poza zwykłe procesowanie płatności. Chcemy wspierać banki w rozwoju biznesu kartowego, wykorzystując nasz globalny know- -how i szerokie kompetencje.

Co w Pana ocenie w ubiegłym roku było najistotniejsze z punktu widzenia zarówno banków, jak i agentów rozliczeniowych?

– Ubiegły rok obfitował w wiele istotnych wydarzeń na rynku bankowym – jednym z nich była bez wątpienia obniżka opłat interchange, które do niedawna były w Polsce najwyższe w Europie. Ich redukcja niewątpliwie przyczyni się do popularyzacji płatności bezgotówkowych i rozwoju polskiej infrastruktury płatniczej. Po raz pierwszy koszty związane z akceptacją bezgotówkowych form płatności nie powinny stanowić przeszkody w podjęciu decyzji o instalacji terminala płatniczego nawet dla mniejszych graczy, którzy do tej pory nie zdecydowali się na ich wprowadzenie. Drugim obliczem zmian są ich skutki odczuwane przez banki, polegające na zmniejszeniu przychodowości w obszarze kart płatniczych.

Zmiany nie zostały powitane ciepło przez banki. Jakie są możliwe scenariusze w obszarze kart płatniczych w tym roku?

– Dla banków obniżenie opłat interchange wiąże się z koniecznością zweryfikowania rentowności dotychczasowego modelu biznesowego. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się w tym momencie odejście od samodzielnego wydawnictwa i obsługi kart płatniczych na rzecz znacznie efektywniejszego kosztowo outsourcingu. Taki scenariusz funkcjonuje na szeroką skalę na wielu rynkach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest dostęp do innowacyjnych rozwiązań technologicznych oferowanych przez wyspecjalizowane firmy, takie jak First Data, które nieustannie inwestują w rozwój swoich systemów. Banki zaś docelowo będą koncentrować się na swojej podstawowej działalności i sukcesywnie przenosić na zewnątrz organizacji te obszary, których samodzielne utrzymanie na konkurencyjnym poziomie jest bardzo kosztowne. Teraz przyszła kolej na biznes kartowy.

[alebankmodule origin="..."

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI