GUS: sprzedaż detaliczna w górę o 3,2 proc. rdr w czerwcu; pierwsze oznaki zaciskania pasa?

GUS: sprzedaż detaliczna w górę o 3,2 proc. rdr w czerwcu; pierwsze oznaki zaciskania pasa?
Fot. stock.adobe.com/BartekMagierowski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2022 r. była wyższa o 3,2% r/r oraz niższa o 1,4 % w porównaniu z majem 2022, podał Główny Urząd Statystyczny.

„Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2022 r. była o 2,8% niższa w porównaniu z majem br.” – czytamy w komunikacie.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w czerwcu była wyższa niż przed rokiem o 19,9% i wyższa o 0,3% m/m, podano także.

Czytaj także: Polacy tną wydatki >>>

„W czerwcu 2022 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grup: ‚tekstylia, odzież, obuwie’ (o 13,2%), ‚pozostałe’ (o 11,0%), ‚farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny’ (o 10,9%) oraz ‚żywność,
napoje i wyroby tytoniowe’ (o 7,9%). Najgłębszy spadek sprzedaży wykazały podmioty handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 12,6%)” – czytamy dalej.

Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w czerwcu w ujęciu rocznym (ceny stałe)

Wyszczególnienie% r/r
Ogółem3,2
  w tym: 
Pojazdy samochodowe, motocykle, części-10,5
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe-12,6
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe7,9
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach*
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny10,9
Tekstylia, odzież, obuwie13,2
Meble, RTV, AGD-7
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach-2,3
Pozostałe11

* – brak informacji lub konieczność zachowania tajemnicy statystycznej.

Czytaj także: Dane GUS o budownictwie i sprzedaży detalicznej potwierdzają mocne hamowanie gospodarki; RPP zmniejszy skalę podwyżek stóp procentowych?

Konsensus rynkowy wynosił 5,7% wzrostu r/r (sprzedaż w cenach stałych).

Udział sprzedaży przez internet

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w czerwcu w Polsce 8,6 proc. wobec 8,9 proc. w maju – podał także GUS.

GUS podał, że w czerwcu w porównaniu z majem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 3,2 proc.

Czytaj także: Kolejne sygnały spowolnienia wzrostu PKB >>>

Według GUS spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,3 proc. przed miesiącem do 21,7 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,7 proc. do 16,4 proc.), natomiast wzrost udziału odnotowano w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,9 proc. do 22,0 proc.). 

Źródło: Główny Urząd Statystyczny / GUS, ISBnews, PAP BIZNES