Nastroje konsumenckie coraz gorsze; największy spadek oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych

Nastroje konsumenckie coraz gorsze; największy spadek oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych
Fot. stock.adobe.com/Coloures-Pic
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 1,9 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 29,2 pkt w styczniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,9 pkt proc. i 4,5 pkt proc.).

„Spadki wystąpiły także dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,7 pkt proc. i 0,5 pkt proc.). Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,3 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.

W odniesieniu do stycznia 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 4,1 pkt proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie minus 25,3.

„Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 4,9 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4,5 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 3,7 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 2,1 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy” – czytamy dalej.

Czytaj także: PKO BP: pandemia stała się „new normal” w ocenie gospodarstw domowych >>>

W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 0,8 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Wpływ pandemii COVID-19

Dla 78,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano również.

Czytaj także: Nastroje coraz gorsze, mimo kolejnych tarcz antyinflacyjnych >>>

„Spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 59,7% określiło go jako umiarkowany, a 19,1% jako znaczny. Dla 21,2% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi” – czytamy dalej.

GUS podał, że spośród osób pracujących (59,5% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 3,9% respondentów.

Czytaj także: Inflacja pogarsza nastroje konsumenckie; GUS: bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający spadły mdm w grudniu >>>

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu przeprowadzono 1 101 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 3-13 stycznia 2022 r.

Źródło: ISBnews