Grupa NN przejmie biznes MetLife w Polsce i Grecji

Grupa NN przejmie biznes MetLife w Polsce i Grecji
Źródło: MetLife
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Grupa NN ogłosiła porozumienie w zakresie nabycia biznesu MetLife w Polsce i w Grecji. Wartość transakcji szacowana jest na 584 mln euro, podał ubezpieczyciel. W Polsce udział NN w rynku ubezpieczeń na życie wzrośnie do 12% z 8%.

Inwestycja ta wzmacnia wiodącą pozycję rynkową Grupy NN na rynku ubezpieczeń na życie oraz produktów emerytalnych w Polsce, jak również przekłada się na uzyskanie pozycji lidera rynku ubezpieczeniowego w Grecji, podkreślono.

Z perspektywy naszej strategii, jak również wyniku finansowego ta transakcja jest unikatową szansą dla NN na dalsze wzmacnianie wartości biznesu oraz wiodącej pozycji NN na tych rynkach.

„Inwestycja ta poszerza skalę naszego działania oraz daje szansę na dalszy wzrost na rynkach ubezpieczeń na życie oraz produktów ochronnych, które cały czas mają mocny potencjał rozwojowy” skomentował CEO Grupy NN David Knibbe, cytowany w komunikacie.

Czytaj także: MetLife sprzeda aktywa w Polsce, Grecji i na Ukrainie

Podkreślił, że grupa jest obecna w Grecji od 1980 roku, a w Polsce – od 1994 roku.

„Biznes MetLife bardzo dobrze wpisuje się w nasze działania, naszą kulturę organizacji i model biznesowy umożliwiając nam sprawną integrację. Łącząc silne kompetencje obu organizacji będziemy kontynuować naszą strategię koncentracji na klientach, zarówno tych obecnych, jak i tych, którzy do nas dołączą. Cieszymy się, że już wkrótce powitamy grupę około 2,7 mln nowych klientów, zespół 450 pracowników w naszej firmie, jak również rozpoczniemy współpracę z grupą 1 600 doradców i brokerów” – dodał.

Uzasadnienie biznesowe

Transakcja ta blisko podwoi bazę klientów NN w Polsce i Grecji. Stworzy tym samym silną platformę do dalszego wzrostu, z wykorzystaniem potencjalnych synergii kosztowych.

Polska

W Polsce, na największym rynku w Europie Środkowo-Wschodniej udział NN w rynku ubezpieczeń na życie wzrośnie z 8% do 12%, z łącznym przypisem składki brutto (GWP) na poziomie około 500 milionów EUR rocznie. Co więcej, skala dystrybucji NN na tym rynku zostanie znacznie poszerzona dzięki dołączeniu 1200 doradców, jak również dzięki zewnętrznym partnerstwom.

Grecja

W Grecji transakcja ta przełoży się na uzyskanie przez NN pozycji lidera ubezpieczeń na życie, z udziałem rynkowym na poziomie 31% w kategorii życia i zdrowia oraz 18% całkowitym udziałem w rynku. NN zostanie liderem w zakresie oferty benefitowej dla pracowników, jak również na rynku grupowych ubezpieczeń emerytalnych oraz będzie rozwijała swoją ofertę w zakresie ubezpieczeń wypadkowych oraz zdrowotnych. Inwestycja obejmie 50% wzrost zespołu sił sprzedaży po dołączeniu 400 doradców oraz brokerów, dzięki czemu NN zdywersyfikuje swoją platformę dystrybucji.

Wpływ finansowy

Oczekuje się, że transakcja wygeneruje dodatkowe synergie, a inwestycja ta pozwoli zwiększyć generowanie kapitału o dodatkowe 50 milionów EUR w 2024 roku, z wyłączeniem części synergii, zapewniając dwucyfrowy zwrot z inwestycji.Transakcja zostanie sfinansowana własnymi środkami pieniężnymi oraz około 100 milionami EUR lokalnych nadwyżek kapitałowych. Polityka dywidendowa jak i program umorzenia akcji własnych pozostają bez zmian.

Warunki i proces

Zrealizowanie transakcji wymaga uzyskania niezbędnych zgód regulacyjnych organów nadzoru. Zamknięcie transakcji jest planowane na pierwszą połowę roku 2022.

Grupa NN (NN) jest międzynarodową grupą finansową, obecną w 20 krajach, z silną obecnością w Europie oraz Japonii. Grupa dostarcza usługi z zakresu finansów, produktów i usług emerytalnych, ubezpieczeń oraz usług bankowych dla około 18 mln klientów. Grupa NN uwzględnia biznesy: Nationale-Nederlanden, NN, NN Investment Partners, ABN AMRO Insurance, Movir, AZL, BeFrank oraz OHRA. NN Group jest notowana na giełdzie w Amsterdamie (Euronext Amsterdam).

Konsolidacje na rynku ubezpieczeniowym – komentarz:

Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU:

„Konsolidacja trwa już od dłuższego czasu i dotyczy całej Europy, nie tylko Polski. Duże grupy ubezpieczeniowe podejmują strategiczne decyzje, czy pozostać na trudnym rynku, gdzie przy niskich stopach procentowych trudno o utrzymanie rentowności, czy też skupić się na innych rynkach na świecie. Warto przy tym pamiętać, że w Polsce jest wciąż bardzo dużo miejsca na rozwój ubezpieczeń, bo choćby pod względem relacji składki do PKB jesteśmy dużo poniżej średniej unijnej.
Dla klientów najważniejszą informacją jest to, że konsolidacja nie przerywa ochrony ubezpieczeniowej. Polski rynek mimo łączenia się poszczególnych graczy, nadal pozostaje bardzo konkurencyjny”.

Inne drogi rozwoju:

Grupa PZU 25 marca 2021 r. ogłosiła Strategię 2021-2024, w której przewidziano wykorzystanie potencjału wynikającego z synergii podmiotów Grupy, zwłaszcza ze współpracy z bankiem Pekao SA i Alior Bankiem SA. Zapowiedziano rozszerzenie oferty ubezpieczeń sprzedawanych w bankach, powiązanych z ich produktami oraz samodzielnych, m.in. polis komunikacyjnych, zdrowotnych, podróżnych. Obecna Strategia zakłada, że do 2024 r. skumulowana składka przypisana brutto ze współpracy z Pekao i Aliorem wzrośnie o 200% – do ok. 3 mld zł. Z kolei produkty bankowe będą integralnym elementem ekosystemów tworzonych dla klientów filaru ubezpieczeniowego i oferowanych we wszystkich kanałach dystrybucji PZU. W ramach assurbanking rozwijane mają być nowe rozwiązania takie jak oferta finansowych benefitów Cash, system szybkiej wypłaty odszkodowań BLIK-iem na telefon itp.

Źródło: ISBnews, Grupa NN