Gospodarka: Optymizm zagościł w mikro, małych i średnich firmach
Jan Garlicki, Wojciech Terlikowski
Tak wynika z badania „Mikro, małe i średnie firmy o usługach bankowych”, zrealizowanego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR we współpracy ze Związkiem Banków Polskich oraz Warszawskim Instytutem Bankowości w II kw. 2017 r.
Sprzyjający klimat gospodarczy
Prof. dr hab. Jan Garlicki – profesor Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizuje się w metodologii i badaniach marketingowych, dyrektor generalny Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. |
Oczekiwania firm odnośnie koniunktury na produkty i usługi MMŚP w latach 2017- 2018 są optymistyczne. Prawie połowa (43%) przedstawicieli mikro i małych firm oraz ponad połowa (54%) średnich firm przewiduje dobrą koniunkturę, jedynie kilka procent postrzega ją negatywnie.
Przeszło połowa (53%) mikro i małych firm oraz ponad dwie trzecie (69%) średnich przedsiębiorstw zamierza inwestować w swój rozwój w ciągu najbliższych dwóch lat. Małe firmy, które zamierzają inwestować, deklarują na ten cel środki głównie do 50 tys. zł, natomiast średnie firmy do 250 tys. zł. Informacje płynące od MMŚP są pozytywne – można zauważyć wzrost deklarowanych zamierzeń inwestycyjnych w ciągu trzech ostatnich lat.
Wojciech Terlikowski – socjolog, absolwent Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizuje się w badaniach sektora finansowo-bankowego, kierownik projektu w Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. |
Już w II kw. 2017 r. odnotowano znaczy wzrost korzystania z kredytu inwestycyjnego. Zgodnie z wynikami badania INDICATOR blisko połowa (44%) średnich firm oraz niemal jedna trzecia (29%) mikro i małych firm korzysta z kredytu inwestycyjnego, co oznacza w przypadku średnich firm dwukrotny wzrost, a w przypadku mikro i małych firm dwuipółkrotny wzrost liczby przedsiębiorstw korzystających z tego rodzaju kredytu bankowego w porównaniu z 2015 r. Dodatkowo, co trzecia średnia firma oraz co piąta mikro i mała firma korzysta z kredytu obrotowego w formie odnawialnej lub nieodnawialnej. Przedsiębiorcy coraz lepiej oceniają też dostępność kredytów bankowych – blisko 57% średnich firm i 44% mikro i małych pozytywnie ocenia możliwość zaciągnięcia kredytu bankowego, a jedynie co dziesiąte przedsiębiorstwo widzi trudności w dostępie do tego źródła finansowania.
W trakcie badania poruszono również temat postrzegania przez małych przedsiębiorców zmian wielkości szarej strefy w stosunku do sytuacji sprzed roku. Prawie trzy czwarte mikro i małych przedsiębiorców (73%) oraz przeszło dwie trzecie (68%) właścicieli średnich firm uważa, że rozmiar szarej strefy nie zmienił się. Warto zauważyć, że wśród pozostałych badanych nieco więcej jest zwolenników poglądu, że raczej zmniejszyła się ona niż wzrosła w stosunku do ubiegłego roku.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI