Gdzie Polacy nie mogą płacić bezgotówkowo?
Fundacja Polska Bezgotówkowa zapytała konsumentów o to, w jakim punkcie handlowym lub usługowym chcieliby płacić bezgotówkowo, a na tę chwilę nie ma w nim takiej możliwości.
Za pomocą otrzymanych terminali płatniczych (przesiębiorcy) wykonali ponad miliard transakcji na łączną kwotę blisko 66 mld złotych
W pierwszej dziesiątce najczęstszych wskazań znalazły się: pobliskie bazary (48%), toalety publiczne (43%), stoiska podczas imprez plenerowych (41%), punkty krawieckie (33%), zakłady szewskie (31%), przychodnie (29%), warsztaty samochodowe (29%), kościoły (28%), autobusy
i tramwaje (27%) oraz urzędy (25%).
Czytaj także: Click to Pay: Fundacja Polska Bezgotówkowa wspiera popularyzację globalnego standardu płatności kartą w internecie
Gdzie przybyło najwięcej terminali?
Porównując tegoroczne wyniki badania z poprzednią, zeszłoroczną edycją, możemy zauważyć, że w przypadku sześciu kategorii, istotnie zmniejszył się odsetek osób, które dostrzegają uciążliwości związane z brakiem bezgotówkowych metod płatności. Należą do nich przede wszystkim:
– urzędy i kliniki stomatologiczne (poprawa o 5 p.p.),
– osiedlowe sklepiki (poprawa o 4 p.p.),
– zakłady fryzjerskie, pociągi, autobusy i tramwaje (poprawa o 3 p.p.).
‒ Biorąc pod uwagę rosnącą popularność bezgotówkowych metod płatności wśród konsumentów oraz stale zwiększającą się liczbę punktów wyposażonych w terminale, możemy wnioskować, że coraz więcej lokalizacji z powyższych sektorów zadbało o wprowadzenie dodatkowych udogodnień w zakresie płatności.
To wpłynęło na poprawę nastrojów konsumentów i zmniejszyło liczbę osób dostrzegających te braki- komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa: miliard transakcji od początku Programu!
400 tys. przedsiębiorców w Programie Fundacji Polska Bezgotówkowa
Fundacja Polska Bezgotówkowa realizuje działania w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce.
Od początku Programu przystąpiło do niego ponad 400 tys. podmiotów (głównie mikro i małych przedsiębiorców), którzy za pomocą otrzymanych terminali płatniczych, wykonali ponad miliard transakcji na łączną kwotę blisko 66 mld złotych.
‒ Najnowsze badanie pokazało, że za tymi liczbami stoją realne zmiany, które są odczuwalne również z perspektywy konsumentów. Z naszych wewnętrznych danych wynika, że z Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa najczęściej korzystają przedsiębiorcy działający w branżach: spożywczej (43% wszystkich transakcji), gastronomii i sklepach specjalistycznych/wielobranżowych.
Badanie Maison & Partners potwierdziło, że w tych sektorach konsumenci zdecydowanie rzadziej spotykają się z brakiem bezgotówkowych metod płatności – dodaje wiceprezes Zbigniew Wiśniewski.
Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa i Donateo promują innowacje płatnicze
Badanie zostało zrealizowane w sierpniu 2022 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1064 osoby w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.