Forum Technologii Bankowych | Wydanie Specjalne | Handel ponad podziałami

Forum Technologii Bankowych | Wydanie Specjalne | Handel ponad podziałami
Fot. Blue Planet Studio/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
BLIK staje się coraz popularniejszy w płatnościach mobilnych dzięki swojemu user experience. Szybkość, prostota, łatwość to kluczowe korzyści istotne dla użytkowników bankowości mobilnej. A to powoduje, że liczba transakcji realizowanych przez użytkowników BLIKA rośnie nieprzerwanie i bardzo dynamicznie. O tym, czy polskie rozwiązanie poradzi sobie na rynkach międzynarodowych, przekonamy się za jakiś czas.

Coraz więcej usług można realizować cyfrowo, a polscy konsumenci są ich entuzjastami, doceniając je przede wszystkim za szybkość, wygodę i możliwość korzystania z nich w dowolnym miejscu i czasie. Niektóre z nich zdobyły już tak ugruntowaną pozycję w naszym codziennym życiu, że trudno sobie wyobrazić, jak moglibyśmy bez nich funkcjonować. Do tych najbardziej popularnych, według sondaży Mastercard, wśród Polaków należy wysyłanie wiadomości e-mail (76%), wyszukiwanie informacji w internecie (76%) i korzystanie z mediów społecznościowych (75%). Polacy są entuzjastami zakupów online oraz najbardziej zaawansowanymi w Europie Środkowo-Wschodniej użytkownikami elektronicznych płatności. Zdecydowana większość (81%) ankietowanych z naszego kraju, biorących udział w badaniu Mastercard, korzysta z bankowości online (średnia dla regionu 63%), a po mobilne usługi płatnicze (rozumiane jako portfele mobilne oraz bankowość mobilną) sięgamy najczęściej w regionie – średnio niemal 10 razy w miesiącu (średnia dla regionu to 5,4).

Polacy coraz chętniej korzystają z usług finansowych na smartfonach. 63% badanych deklaruje, że „bankuje” w sposób mobilny (średnia 52%), a już ponad połowa polskich konsumentów (52%) korzysta z różnych form płatności mobilnych oferowanych przez banki, podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie 40%. Spytani o to, czym by płacili, jeśli nie plastikową kartą i gotówką, 60% ankietowanych wskazuje właśnie na telefon. To dobre podłoże do powstania i spopularyzowania takiej usługi jak BLIK. Dodatkowo rynek e-commerce jest transgraniczny. Klienci szukają towarów oraz niższych cen poza swoimi rodzimymi rynkami. Firma badawcza Forrester prognozuje, że do 2022 r. 20% handlu elektronicznego detalicznego będzie prowadzona w wymiarze transgranicznym.

Międzynarodowe zbliżenie

Nie dziwi więc, że usługa Polskiego Standardu Płatności znalazła się na orbicie zainteresowań Mastercarda. W ostatnim czasie doszło do sfinalizowania partnerstwa z Mastercard, dzięki czemu już w przyszłym roku BLIKIEM będzie można płacić zbliżeniowo, i to nie tylko w Polsce, ale na całym świecie – wszędzie tam, gdzie akceptowane są płatności bezstykowe Mastercard.

Kolejny raz, jeśli chodzi o BLIKA dalsze przyśpieszenie rozwoju opiera się o współpracę, nie konkurowanie. Tak jak na początku największe banki w Polsce porozumiały się i&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK