Formy wsparcia ekspansji zagranicznej polskich firm dostosowują się do nowych warunków prowadzenia handlu międzynarodowego
„Pełnoskalowa inwazja Rosji na Ukrainę, która wywróciła świat do góry nogami i niepewność wynikająca z dosyć dynamicznej polityki handlowej nowej administracji amerykańskiej – to są czynniki, które wszyscy musimy brać pod uwagę” – zwracał uwagę Aleksander Siemaszko.
Jednak jego zdaniem te nowe zjawiska nie oznaczają końca globalizacji. Świadczą jedynie o tym, że globalizacja się zmienia.
Z tego powodu musi się też zmienić polityka Unii Europejskiej, zmienia się również pozycja Polski na świecie – wskazywał.
Czytaj także: Ekspansja zagraniczna PKO BP sprzyja eksportowi i inwestycjom zagranicznym polskich firm
Reakcja UE na nową politykę celną USA
Jak zaznaczył – Unia Europejska zareagowała na nową politykę celną USA dążąc do rozszerzenia swoich porozumień handlowych i intensyfikując negocjacje z Indiami, Indonezją, państwami ASEAN i Australią. Podpisano porozumienie handlowe z Meksykiem .
„Staramy się budować alternatywne ścieżki handlu” – podkreślił – Aleksander Siemaszko.
„Polska jest według naszych analiz dosyć uodporniona na bezpośrednie zawirowania związane z polityką amerykańską. Natomiast oczywiście wszelkie problemy naszych głównych partnerów handlowych w Unii Europejskiej, czy poza Unią takich jak Wielka Brytania, wpływają na perspektywy polskiego eksportu, bo jesteśmy wpisani w globalne łańcuchy dostaw” – ocenił.
Czytaj także: Bank informacji o możliwościach eksportowych i inwestycyjnych polskich firm
Jak MRiT wspiera eksport i możliwości ekspansji zagranicznej polskich firm?
Na pytanie co w obecnej sytuacji Ministerstwo Rozwoju i Technologii robi, aby wesprzeć eksport i zagraniczną ekspansję polskich firm – Aleksander Siemaszko odpowiedział:
„To są działania na trzech płaszczyznach. Przede wszystkim jako członek Unii Europejskiej pilnujemy, żeby jej polityka handlowa odzwierciedlała nasze interesy, żeby otwarcie rynku następowało tam, gdzie jest to dla nas opłacalne, i aby nasze branże były chronione przed nieuczciwą konkurencją.
Po drugie pomagamy przedsiębiorstwom wyszukiwać nowe rynki, nowe nisze i nowe sektory do ich ekspansji zagranicznej. Pomagamy budować partnerstwa z krajami pozaeuropejskimi lub też tymi partnerami w Europie, z którymi w ostatnich latach kontakty naszych firm były sporadyczne.
Po trzecie budujemy nowe instrumenty wsparcia finansowego, także nowe instrumenty informacyjne aby z jednej strony zachęcać do eksportu te firmy, które jeszcze nie biorą udziału w wymianie międzynarodowej, a z drugiej strony pomagać firmom, zwłaszcza z sektora MŚP w rozwijaniu eksportu bardziej zaawansowanych technologicznie kategorii produktowych, które są oczywiście bardziej wysokomarżowe”.
Resort poświęca wiele uwagi promowaniu polskich firm zainteresowanych dywersyfikacją eksportu na rynki bliskowschodnie, na rynki Azji Wschodniej i Południowo- Wschodniej, Ameryki Łacińskiej, Afryki.
„Przykładowo trwa obecnie wystawa światowa EXPO 2025 w Osace. Tego typu wydarzenia są dobrą okazją do promowania Polski jako partnera kulturalnego i gospodarczego. Mamy już za sobą Polsko–Japońskie Forum Eksportowe. Przed nami 30 września ’25 Forum Inwestycyjne.
Wspieramy działalność wystawienniczą, promocyjną przez różnego rodzaju programy jak. np. mosty technologiczne, wspieramy wnioski patentowe czy tłumaczenia ofert naszych firm po to, żeby polski produkt mógł zaistnieć tam, gdzie do tej pory był albo nieznany albo był mniej konkurencyjny” -powiedział Aleksander Siemaszko.