First Data:Jaka będzie przyszłość płatności?
Autorami pomysłów są uczestnicy warsztatów Laboratorium Przyszłości First Data – kilkudziesięciu menedżerów najważniejszych polskich banków, którzy dyskutowali o możliwych scenariuszach rozwoju rynku i technologii płatniczych podczas Laboratorium Przyszłości. Moderatorami spotkania byli specjaliści firmy 4CF, zajmującej się foresightem strategicznym, którzy zebrali wyniki prac i podsumowali je w raporcie.
– W raporcie znalazł się opis 22 produktów i usług płatniczych, które przeanalizowano pod kątem wartości dodanej, korzyści dla klienta oraz spodziewanego czasu wejścia na rynek – mówi Jolanta Rycerz, dyrektor pionu sprzedaży usług bankowych w First Data.
– Korzyści i czas wejścia na rynek decydowały o tym, w którym miejscu każde rozwiązanie znalazło się na Macierzy 4CF. Dzięki temu można określić, z jakim priorytetem należy potraktować poszczególne pomysły, planując ofertę przyszłych produktów płatniczych – dodaje Norbert Kołos, prezes zarządu 4CF.
Najciekawsze wnioski z raportu:
- Zbliżeniowe płatności mobilne stanowią naturalny kierunek rozwoju płatności w Polsce w najbliższym czasie. Potrzebna jest jednak promocja i popularyzacja, aby szybciej zwiększać liczbę użytkowników.
- Największą korzyść klientom przyniesie automatyczny wybór metody płatności. Uczestnicy warsztatów przyznali temu produktowi aż 8,3 punktu na 10 możliwych. Zdecydowała o tym potencjalna wygoda użytkowania – system wyręczy użytkownika i automatycznie dobierze metodę płatności do sytuacji, tak aby uzyskał on największe korzyści.
- Na drugim miejscu pod względem oczekiwanych korzyści znalazły się… implanty z NFC. Rozwiązanie generuje dziś wiele wątpliwości natury zdrowotnej, prawnej czy mentalnej. Wszczepiane pod skórę układy potencjalnie pojawią się na rynku szybciej i przyniosą większą korzyść niż Neuropłatności, które będą umożliwiać wykonywanie płatności na poziomie fal mózgowych.
- Najdłużej, bo nawet 10 lat minie, zanim na rynku pojawi się globalna waluta elektroniczna. Jej wprowadzenie zależy od wielu czynników, przede wszystkim politycznych.
Spośród 22 produktów omówionych w raporcie eksperci First Data wybrali cztery, które już dziś mogą zostać wdrożone dzięki wsparciu First Data:
- mobilne płatności – HCE lub Android Pay
- POS beacons – połączenie potencjału NFC i Bluetooth w obsłudze klienta
- Uberyzacja, czyli niewidzialne płatności
- POS lending – pożyczki prosto z terminala
Pełny raport Laboratorium Przyszłości można pobrać pod adresem: www.polcard.pl/raport.
First Data Polska