Faktoring to najbardziej przyszłościowy produkt bankowy w historii. Oto dlaczego
Jak to się stało, że faktoring tak długo cieszy się powodzeniem?
Od wieków faktoring był i jest do dziś jedną z najbardziej korzystnych opcji dla przedsiębiorstw. Jego korzyści są niezaprzeczalne:
1. Zapewnia stały kapitał obrotowy, który może zostać ponownie zainwestowany, np. w dodatkowe akcje;
2. Przenosi ryzyko związane z nieściągalnością wierzytelności (niewypłacalnością dłużnika);
3. Usprawnia przepływy pieniężne i planowanie finansowe;
4. Dostarcza dodatkowych informacji o partnerach handlowych;
5. Oszczędza czas poświęcany na ściganie partnerów z terminami płatności.
Jednak w dawnych (nie tak dobrych) czasach faktoring nie był łatwo dostępny dla wszystkich. Przede wszystkim dlatego, że faktorzy postrzegali małe i średnie przedsiębiorstwa jako ciężar: obsługa tych firm oznaczała konieczność ponoszenia nadmiernych obciążeń.
Faktorzy musieli zbierać obszerne informacje o ryzyku i wiarygodności kredytowej klientów, co bez dostępu do Internetu nie było łatwym zadaniem. Przyzwyczajeni do robienia interesów z bogatymi korporacjami, faktorzy traktowali mniejszych graczy ostrożnie, przeprowadzając na nich niezliczone kontrole finansowe.
A potem świat zaczął funkcjonować online.
Wraz z rewolucją, jaką pod koniec lat 90-tych przyniosły usługi bankowości internetowej, branża faktoringowa rozpoczęła działalność na zupełnie nowych zasadach. Odnotowaliśmy szybki wzrost wolumenów transakcji faktoringowych – co obrazuje poniższy wykres.
MŚP, które wcześniej były postrzegane jako klienci trzeciej kategorii, okazały się być cyfrowymi kapitanami, pionierami w korzystaniu z każdego dostępnego kanału cyfrowego, jaki otworzy instytucja finansowa.
Mnogość informacji dostępnych dzięki nowym usługom online pozwoliła na poznanie klientów lepiej niż kiedykolwiek wcześniej.
Przeniesienie działalności z tradycyjnych oddziałów stacjonarnych do Internetu było korzystne dla obu stron. Faktorzy skorzystali nie tylko z szerszej bazy klientów, jaką wniosły MŚP, ale także z poprawy bezpieczeństwa i efektywności kosztowej. Było to możliwe dzięki następującym czynnikom:
1. Rozproszenie transakcji – ryzyko niewykonania zobowiązania jest rozłożone na kilkudziesięciu kontrahentów;
2. Weryfikacja kontrahentów – służy zarówno faktorowi jak i klientom. Negatywna weryfikacja dokonana przez faktora będzie sygnałem dla klienta, aby był ostrożny wobec danego kontrahenta;
3. Ubezpieczenie transakcji – za pomocą zewnętrznejfirmy ubezpieczeniowej, faktor i klient mogą scedować ryzyko transakcji na tę firmę;
4. Systemy wczesnego ostrzegania – zaawansowane rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji, które wykrywa anomalie i możliwe nadużycia, ograniczając potencjalne straty;
5. Automatyzacja – dzięki automatycznym decyzjom potrzebna jest mniejsza liczba personelu.
Co więcej, nie tylko warunki pracy faktorów uległy poprawie, ale również sami klienci zauważyli nowe korzyści płynące z faktoringu:
1. Proces online od A do Z z onboardingiem, bezpośrednimi płatnościami cyfrowymi i wypłatami zapewniającymi najszybszy dostęp do kapitału;
2. Dostęp do finansowania wybranych faktur z dowolnego miejsca za pomocą telefonu lub komputera;
3. Błyskawiczne decyzje o dodatkowym przepływie gotówki, gdy tylko zajdzie taka potrzeba;
4. Bardziej atrakcyjne opłaty za usługi;
5. W przypadku MŚP – faktoring pomaga wyrównać szanse między MŚP a dużymi firmami.
Faktoring pozostanie z nami na dłużej i będzie odgrywał coraz większą rolę w pomaganiu wszystkim firmom, od drobnych przedsiębiorców po duże korporacje, w utrzymaniu się na powierzchni w czasach niepewności gospodarczej.
Executive Sales Director, Comarch