Europejczycy otwierają się na nowe sposoby płacenia dzięki czemu rośnie popularność płatności mobilnych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Liczba Europejczyków regularnie płacących przy pomocy urządzenia mobilnego potroiła się od 2015 r. (wzrost z 18% do 54%). 79% polskich konsumentów to użytkownicy płatności mobilnych - ludzie zarządzający swoimi pieniędzmi lub dokonujący płatności przy pomocy urządzenia mobilnego. Najszybsze tempo wzrostu korzystania z bankowości mobilnej notuje się w grupie wiekowej 55-64 lata.

Jak wynika z badania nt. płatności elektronicznych Digital Payments Study 2016 przeprowadzonego na zlecenie Visa, liczba konsumentów regularnie korzystających przy dokonywaniu płatności z urządzeń mobilnych – smartfonów, tabletów czy urządzeń ubieralnych – potroiła się w ciągu ostatniego roku. Obecnie odsetek badanych regularnie płacących w ten sposób za różne towary i usługi wynosi 54%, w porównaniu z zaledwie 18% respondentów, którzy deklarowali korzystanie z płatności mobilnych w tym samym badaniu w ubiegłym roku.

Badanie, które objęło ponad 36 tys. konsumentów korzystających z internetu w 19 krajach europejskich pokazuje, jak gwałtownie w ostatnich 12 miesiącach wzrosło korzystanie z rozwiązań cyfrowych do płatności. Rok temu 38% badanych stwierdziło, że nigdy nie posługiwali się urządzeniem mobilnym przy płaceniu i nie mają takich planów. Obecnie takich osób jest już tylko 12%.

KIM SĄ I CO KUPUJĄ?

Dziesięć krajów, gdzie płatności mobilne są najbardziej rozpowszechnione, można podzielić na dwie kategorie: rynki rozwijające się, takie jak Turcja i Rumunia, które przeskakują kolejne etapy rozwoju tradycyjnych metod płatności, by od razu skorzystać z nowych technologii; oraz rynki rozwinięte – zwłaszcza kraje skandynawskie – które przestawiają się na nowe technologie w różnym tempie. W Polsce ponad trzy czwarte (79%) respondentów to użytkownicy płatności mobilnych1. 63% z nich korzysta z urządzenia mobilnego, by przelewać pieniądze dla przyjaciół i rodziny, a połowa płaci w ten sposób za jedzenie na wynos.

Co ciekawe, użytkownicy płatności mobilnych deklarują, że równie chętnie posługują się urządzeniami mobilnymi przy codziennych płatnościach, jak i przy zakupach na wyższe kwoty. W Polsce ponad 45% z nich przy pomocy urządzenia mobilnego płaci za towary i usługi o dużej wartości np. wyjazdy wakacyjne czy artykuły elektroniczne. Wielu reguluje w ten sposób również stałe płatności, np. za domowe rachunki (60%), czy kupuje bilety autobusowe i kolejowe (48%).

BANKOWOŚĆ MOBILNA CORAZ POPULARNIEJSZA

Badanie pokazuje również, że bankowość mobilna jest coraz popularniejsza wśród konsumentów, niezależnie od ich wieku. Po raz pierwszy korzysta z niej ponad połowa europejskich respondentów we wszystkich grupach wiekowych. Choć tzw. millennialsi są tu nadal najliczniejszą grupą, inne szybko nadrabiają zaległości. Najszybszy wzrost (33%) notowany jest wśród osób w wieku 55-64 lata, podczas gdy dla millenialsów (wiek 18-34 lata) tempo wzrostu wynosi 24%.

W Polsce liczba starszych użytkowników wzrosła w ostatnim roku o 11%. Obecnie ponad połowa (55%) badanych w wieku 55-64 lata korzysta z bankowości z poziomu urządzenia mobilnego, podczas gdy w 2015 r. było to 44%.

Rosnąca popularność bankowości mobilnej wśród respondentów w całej Europie oznacza również, że coraz więcej osób może łatwo kontrolować swoje wydatki i zobowiązania finansowe – dwie piąte (41%) deklaruje, że regularnie sprawdza stan konta w internecie lub poprzez aplikację bankową.

Dane Visa potwierdzają, że przyszłość płatności elektronicznych już nadeszła, a konsumenci, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie, coraz chętniej korzystają z nowych metod płatności. W Visa uważamy, że smartfony i urządzenia ubieralne zapoczątkowały szerszy trend, w którym miliony urządzeń z dostępem do internetu pozwolą na łatwe i bezpieczne  zintegrowanie codziennych płatności z niemal każdą technologią” – powiedział Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe.

W Europie byliśmy ostatnio świadkami rynkowych premier usług Apple Pay w Wielkiej Brytanii, Francji i Szwajcarii, Samsung Pay w Hiszpanii i Android Pay w Wielkiej Brytanii. Widzimy też początek nowej ery płatności za pomocą urządzeń ubieralnych, takich jak zegarki i opaski czy nawet odzież z funkcjami „smart”. Jesteśmy przekonani, że ten trend będzie dalej nabierał rozpędu, umożliwiając konsumentom wybór pasujących do ich stylu życia urządzeń podłączonych do internetu, które pozwalają na dokonywanie płatności” – dodał Jakub Kiwior.

KORELACJA Z TECHNOLOGIĄ ZBLIŻENIOWĄ

Wzrost zainteresowania płatnościami elektronicznymi zbiega się w czasie z upowszechnianiem się technologii zbliżeniowej. Badanie wskazuje, że płatności zbliżeniowe są obecnie standardem we wszystkich grupach wiekowych. W Polsce ponad trzy czwarte (81%) badanych posłużyło się w tym roku kartą zbliżeniową, podczas gdy w 2015 r. takich osób było 65%.

W skali całej Europy użytkownicy kart zbliżeniowych są bardziej otwarci na nowe metody płatności niż osoby, które się nimi nie posługują. Badanie podkreśla korelację między korzystaniem z technologii zbliżeniowej i nowymi metodami płatności, wykazując, że użytkownicy kart zbliżeniowych są bardziej zainteresowani wykorzystaniem urządzenia mobilnego do płatności w sklepie (52% użytkowników kart zbliżeniowych wobec 32% osób ich nie używających), zakupów poprzez aplikację detalisty (49% wobec 31%) lub płacenia za posiłki (50% wobec 30%).

Popularyzacja kart zbliżeniowych pozwoliła polskim konsumentom, niezależnie od wieku, oswoić się z płatnościami elektronicznymi. Niemal powszechne posługiwanie się kartami zbliżeniowymi pomaga wszystkim stopniowo przechodzić na nowsze metody płatności, w tym bankowość mobilną” – powiedział Jakub Kiwior, Visa Europe. „Stałe zaangażowanie Visa we wprowadzanie innowacji umożliwia ludziom dokonywanie bezproblemowych i bezpiecznych płatności z dowolnego miejsca i za pomocą dowolnego urządzenia, bez względu na czas, miejsce i metodę płacenia”.

O badaniu Digital Payments Study 2016

(1) Za użytkownika płatności mobilnych uznajemy osobę, która korzysta z telefonu, tabletu czy urządzenia ubieralnego (wearable) do zarządzania swoimi pieniędzmi i dokonywania płatności w sklepach fizycznych, internecie lub poprzez aplikację.

Badanie Digital Payments Study 2016 zostało przeprowadzone przez agencję Populus na zlecenie Visa w sierpniu i wrześniu 2016 r. w 19 krajach: Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Niemczech, Norwegii, Polsce, Rumunii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Próba konsumentów uczestniczących w badaniu to 36 843 osób ogółem – około 2 tys. respondentów w każdym kraju.

Źródło: Visa Inc.