Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Z rynku finansowego

ESG: niemal 2/3 polskich banków będzie rozwijać zieloną ofertę produktową w najbliższym roku

04.10.2022 11:53 awi | aleBank.pl
ESG: niemal 2/3 polskich banków będzie rozwijać zieloną ofertę produktową w najbliższym roku
Fot. stock. adobe.com/Golden_Bura
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prawie 63 proc. banków zamierza skoncentrować działania w obszarze zrównoważonego rozwoju na rozwoju zielonej oferty produktowej, wynika z raportu "Zielone finanse po polsku" opracowanego przez PwC Polska.

„Żaden z ankietowanych banków nie zamierza karać swoich klientów podnosząc im koszty kredytów, jeśli ich planowane inwestycje czy cała działalność wciąż uznana jest za „brudną”, zamiast tego stawiają na zachęcanie do wdrażania ESG. Jednocześnie połowa z nich planuje oferować klientom dodatkowe usługi wspierające ich transformację. Co najważniejsze, 81% badanych instytucji nie spodziewa się zmiany planów ani intensywności prac założonych w obszarze zrównoważonego rozwoju i przyjętej strategii ESG” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Czytaj także: Właściwe strategie ESG mogą przynieść realne korzyści finansowe i biznesowe >>>

Jak wynika z raportu, zmniejszyła się grupa banków, która nie przeprowadziła dotychczas analizy portfela kredytowego pod kątem spełniania kryteriów ESG z 43% w poprzednim roku do 25% w 2022. Wszystkie ankietowane banki wprowadziły elementy zrównoważonego finansowania w ofercie produktowej, a ponad 80% w strategii biznesowej i procesach administracji (tj. zakupy, organizacja wewnętrzna – np. polityka paperless, segregacja śmieci, oszczędność energii i wody).

Temat zarządzania ryzykiem ESG jest stosunkowo nowy dla sektora bankowego. Dlatego realizacja inicjatyw z nim związanych stawia przed nami wiele wyzwań.

„Wśród nich jest wystandaryzowanie rozwiązań i ich transparentność umożliwiająca porównanie danych ujawnianych przez banki” – powiedział prezes ING Banku Śląskiego Brunon Bartkiewicz, cytowany w komunikacie.

Inne artykuły od ISBnews:

  • Żabka wprowadziła płatności kartami Edenred we wszystkich sklepach
  • 8 maja ’25 Komitet Stały RM zajmie się wyznaczeniem koordynatora ds. usług cyfrowych
  • Sławomir Soszyński zastąpi Rafała Stycznia na stanowisku prezesa Aillerona

Nowe produkty kredytowe z zakresu zrównoważonego finansowania w bankach

81% podmiotów planuje rozszerzyć ofertę o nowe produkty kredytowe z zakresu zrównoważonego finansowania, podano również w raporcie.

„Banki odpowiadają za ok. 80% finansowania inwestycji w Polsce. Pytanie o ich rolę w transformacji gospodarki w kierunku klimatycznej neutralności jest zatem pytaniem retorycznym. Sektor finansowy ma narzędzia, żeby w realny sposób wpływać na ten proces” – powiedział prezes BNP Paribas Bank Polska Przemysław Gdański.   

W najbliższym roku 69% banków planuje uwzględniać w zarządzaniu ryzykiem kredytowym wpływ czynników ESG na procesy i profil ryzyka w sposób ilościowy – jest to wzrost o ponad 10 pkt proc. w porównaniu do poprzedniego roku, podano w raporcie.

„Santander Bank Polska chce pełnić ważną rolę w transformacji polskiej gospodarki na niskoemisyjną. Wspieranie zielonych inwestycji to ważny element naszej troski o klimat i środowisko. Zielone finansowanie udzielone przez spółki z Grupy Santander Polska w 2021 r. wyniosło ponad 1 714 mln zł”  – powiedział prezes Santander Bank Polska Michał Gajewski

Największe wyzwanie przed bankami

Jako największe wyzwanie utrzymuje się, wskazywany także w 2021, brak lub ograniczona dostępność danych na temat kontrahentów w zakresie ESG (94% ankietowanych).

Badania ankietowe miały miejsce w maju oraz czerwcu 2022 roku. Na pytania odpowiedziało anonimowo 16 instytucji, których aktywa wynoszą ponad 70% sumy bilansowej polskiego sektora bankowego.

Źródło: ISBnews
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiBNP Paribas Bank PolskaBrunon BartkiewiczESG / Environmental, Social and corporate GovernanceING Bank Śląski S.A. / INGMichał GajewskiPricewaterhouseCoopers / PwCPrzemysław GdańskiPwC PolskaSantander Bank Polska
Autor awi | aleBank.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Z rynku finansowego
Fundacja Polska Bezgotówkowa
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}