Era AI: jak sztuczna inteligencja zmienia bankowość?
Perspektywa powszechnego wykorzystania inteligentnych algorytmów budzi olbrzymie nadzieje odnośnie istotnego przyspieszenia procesów, realizowanych przez banki.
Jak również ograniczenia liczby błędów i omyłek czy optymalnego wykorzystania wiedzy o kliencie, co pozwoli na dostarczanie spersonalizowanej oferty, nie brak i poważnych zastrzeżeń odnośnie ekspansji AI na współczesnych rynkach.
AI Act a cyberbezpieczeństwo
Obok uniwersalnych i ponadczasowych obaw pracowników o przyszłość – inteligentne algorytmy, których wyjaśnialność w przypadku GenAI jest bardzo ograniczona, stwarzają nowe wyzwania w obszarze cyberbezpieczeństwa, tym większe, że przestępcy należą do pionierów wykorzystania nowinek technologicznych w swym procederze.
Na wiele z tych problemów usiłują odpowiadać regulatorzy i ustawodawcy, czego przejawem na poziomie europejskim może być choćby AI Act czy szereg przepisów, dedykowanych zwiększaniu cyfrowej odporności operacyjnej branż o znaczeniu krytycznym.
AI w sektorze finansowym – obawy pracowników i koszty
Wreszcie, last but not least, wdrażanie nowoczesnych technologii z obszaru AI, zwłaszcza w jej generatywnej postaci, wiąże się zarówno z niemałymi nakładami finansowymi, jak i koniecznością istotnych zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie czy przeszkolenia załogi, a niekiedy również pozyskania nowych pracowników.
Stopniowo jednak zarówno pracodawcy, jak i zatrudniane przez nich osoby uświadamiają sobie rozliczne profity, płynące ze wsparcia cyfrowego pomocnika, do tego stopnia, iż technologie AI nierzadko wykorzystywane są w firmach spontanicznie, z inicjatywy pracowników.
Kolejne podmioty decydują się też na holistyczne zmiany w funkcjonowaniu całej organizacji, tak, by w pełni spożytkować możliwości, jakie dają inteligentne algorytmy i zapewnić tym samym jak najlepsze doświadczenie swym klientom, zwiększając zarazem poziom bezpieczeństwa świadczonych usług.
O aktualnych trendach w dziedzinie wykorzystywania AI w bankowym biznesie, perspektywach rozwoju tej technologii, a także kluczowych wyzwaniach, pojawiających się w toku postępującej automatyzacji banków i sposobach ich przezwyciężania piszą twórcy najnowszego raportu technologicznego, zatytułowanego „Era AI: jak sztuczna inteligencja zmienia bankowość?”
Znajdziemy w nim odniesienie do kluczowych szans i wyzwań, jakie stwarza sztuczna inteligencja, zarówno z perspektywy świata nauki i doradztwa, sektora finansowego jak i dostawców technologii.