Era AI: jak sztuczna inteligencja zmienia bankowość?

Era AI: jak sztuczna inteligencja zmienia bankowość?
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sztuczna inteligencja stanowi wyznacznik kolejnego już etapu cyfrowej transformacji globalnej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem branży finansowej.

Perspektywa powszechnego wykorzystania inteligentnych algorytmów budzi olbrzymie nadzieje odnośnie istotnego przyspieszenia procesów, realizowanych przez banki.

Jak również ograniczenia liczby błędów i omyłek czy optymalnego wykorzystania wiedzy o kliencie, co pozwoli na dostarczanie spersonalizowanej oferty, nie brak i poważnych zastrzeżeń odnośnie ekspansji AI na współczesnych rynkach.

AI Act a cyberbezpieczeństwo

Obok uniwersalnych i ponadczasowych obaw pracowników o przyszłość – inteligentne algorytmy, których wyjaśnialność w przypadku GenAI jest bardzo ograniczona, stwarzają nowe wyzwania w obszarze cyberbezpieczeństwa, tym większe, że przestępcy należą do pionierów wykorzystania nowinek technologicznych w swym procederze.

Na wiele z tych problemów usiłują odpowiadać regulatorzy i ustawodawcy, czego przejawem na poziomie europejskim może być choćby AI Act czy szereg przepisów, dedykowanych zwiększaniu cyfrowej odporności operacyjnej branż o znaczeniu krytycznym.

AI w sektorze finansowym – obawy pracowników i koszty

Wreszcie, last but not least, wdrażanie nowoczesnych technologii z obszaru AI, zwłaszcza w jej generatywnej postaci, wiąże się zarówno z niemałymi nakładami finansowymi, jak i koniecznością istotnych zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie czy przeszkolenia załogi, a niekiedy również pozyskania nowych pracowników.

Stopniowo jednak zarówno pracodawcy, jak i zatrudniane przez nich osoby uświadamiają sobie rozliczne profity, płynące ze wsparcia cyfrowego pomocnika, do tego stopnia, iż technologie AI nierzadko wykorzystywane są w firmach spontanicznie, z inicjatywy pracowników.

Kolejne podmioty decydują się też na holistyczne zmiany w funkcjonowaniu całej organizacji, tak, by w pełni spożytkować możliwości, jakie dają inteligentne algorytmy i zapewnić tym samym jak najlepsze doświadczenie swym klientom, zwiększając zarazem poziom bezpieczeństwa świadczonych usług.

O aktualnych trendach w dziedzinie wykorzystywania AI w bankowym biznesie, perspektywach rozwoju tej technologii, a także kluczowych wyzwaniach, pojawiających się w toku postępującej automatyzacji banków i sposobach ich przezwyciężania piszą twórcy najnowszego raportu technologicznego, zatytułowanego „Era AI: jak sztuczna inteligencja zmienia bankowość?”

Znajdziemy w nim odniesienie do kluczowych szans i wyzwań, jakie stwarza sztuczna inteligencja, zarówno z perspektywy świata nauki i doradztwa, sektora finansowego jak i dostawców technologii.

Źródło: BANK.pl