Elektroniczne kanały bankowe furtką do e-urzędu

Elektroniczne kanały bankowe furtką do e-urzędu
Fot. stock.adobe.com/Daniel Krasoń
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polacy poważnie myślą o załatwianiu spraw urzędowych za pośrednictwem elektronicznych kanałów bankowych, wynika z badania #finanseprzyszlosci przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium.

45% z ponad 1,5 mln Profili Zaufanych stanowiących furtkę do e-urzędów założono za pośrednictwem elektronicznych systemów bankowych #ProfilZaufany #eurzędy #banki #finanseprzyszlosci #BankMillennium @BankMillennium

Blisko 90% badanych uważa, że za 10 lat będzie można w ten sposób załatwić większość spraw, z czego rozliczanie PIT-ów, wnioskowanie w programie Rodzina 500+ oraz sprawdzanie w ZUS-ie odprowadzonych składek będą należeć do najpopularniejszych.

– Bez wątpienia udział banków w rozwoju tak zwanej e-administracji jest znaczący. Wykorzystując dobrze rozwinięte infrastruktury informatyczne mamy duże możliwości wpierania państwa w tym zakresie. Integrując w naszym systemie dostęp do wielu, także poza bankowych usług, pozwalamy klientom łatwiej i bezpiecznie korzystać ze zmieniającego się otoczenia. Już dziś 45% z ponad 1,5 mln Profili Zaufanych stanowiących furtkę do e-urzędów założono za pośrednictwem elektronicznych systemów bankowych. Tylko w Banku Millennium z takiej możliwości skorzystało blisko 74 tys. klientów. Tak duże zainteresowanie to dla nas nie tylko ogromna satysfakcja, że wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom klientów ale też dowód na to, że tego typu działania są potrzebne i należy je rozwijać.  – mówi Halina Karpińska, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium. – Jednocześnie stale edukujemy klientów z zakresu formalności, których można dokonywać bez potrzeby wizyty w urzędzie. Jak wynika z badania, świadomość już dostępnych rozwiązań, nie jest jeszcze w pełni powszechna – dodaje.

Jakie sprawy urzędowe można załatwić zdalnie w elektronicznych kanałach bankowych?  

  • złożenie wniosku w programie Rodzina 500+ – zdaniem ponad 80 proc. Polaków już teraz w systemach transakcyjnych banków można składać stosowny wniosek, za 10 lat taką możliwość widzi już 90 proc. pytanych
  • rozliczenie PIT – ponad 88 proc. respondentów uważa, że już dziś usługa ta jest dostępna w bankowości internetowej lub mobilnej, 94 proc. sądzi, że będzie to możliwe dopiero w 2028 roku
  • rejestracja działalności gospodarczej – blisko 70% badanych uważa, że jest to możliwe już teraz, a w 2028 możliwość taką przewiduje prawie 90 proc. badanych
  • dostępność złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego zakłada 56 proc. badanych, w 2028 roku jest to już 80 proc.
  • za pośrednictwem Profilu Zaufanego banki udostępniają możliwość sprawdzenia punktów karnych zdaniem siedmiu na dziesięciu badanych. W perspektywie dziesięciu lat odsetek osób twierdzących że będzie to możliwe wzrasta do blisko 90 proc.
  • wnioskowanie o kartę ubezpieczenia zdrowotnego EKUZ – w tym roku jej wprowadzenie przewiduje 62 proc. ankietowanych, a w 2028 już 85 proc.

Które ze spraw urzędowych będzie można zdaniem badanych w 2028 roku załatwić w banku (dane w procentach)?

Grafika: Które ze spraw urzędowych będzie można zdaniem badanych w 2028 roku załatwić w banku (dane w procentach)?

Źródło: Bank Millennium

Konieczność wzbogacania oferty o usługi pozabankowe

Banki doskonale zdają sobie sprawę z konieczności wzbogacania swojej oferty o usługi pozabankowe. Cyfryzacja tradycyjnych produktów w zasadzie już się odbyła i w najbliższym czasie będziemy świadkami jeszcze szybszego procesu wzbogacania oferty banków o usługi spoza obszaru podstawowej działalności. Jak pokazuje badanie Deloitte „EMEA Digital Banking Maturity 2018” przyszłość nowoczesnych banków wiąże się z jeszcze intensywniejszym rozwojem własnych produktów i platform, jak również szerokim udostępnianiem usług pozabankowych.

Metryka badania: badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego. Technika badawcza: CATI.

Źródło: Informacja prasowa Banku Millennium