Ekonomia współdzielenia: usługa wynajmu Gleevery w programie Visa Benefit
Gleevery, polska firma technologiczna, umożliwi w ramach programu Visa Benefit dostęp do innowacyjnej platformy, za pośrednictwem której można wynająć produkty z różnych kategorii (m.in. sport, technologie, uroda i zdrowie, wyprawka dla dziecka).
Po zakończonym wynajmie każdy sprzęt przechodzi odpowiednie odświeżenie i wraca do obiegu, aby mogły z niego korzystać kolejne osoby.
Firma współpracuje także z dystrybutorami, dzięki czemu klienci mogą okresowo wynająć wybrane produkty z asortymentu sklepów stacjonarnych takich jak np. Media Expert.
Czytaj także: Co czwarty Polak świadomie ogranicza konsumpcję i kupuje mniej
Ekonomia współdzielenia w praktyce
Gleevery, działając w duchu zasad ekonomii współdzielenia, popularyzuje wśród Polaków korzystanie bez kupowania. Trend „access over ownership” staje się coraz bardziej popularny, dzięki upowszechnieniu się różnych rozwiązań umożliwiających wynajem.
– Zauważamy, że kryzys związany z kosztami życia w połączeniu z widocznymi skutkami zmian klimatycznych prowadzą do zmiany podejścia do zakupów. Konsumenci coraz częściej sięgają po rozwiązania określane jako Recommerce. Są to takie sposoby kupowania, dzielenia czy ponownego użycia produktów i usług, które dają im drugie życie.
Visa, we współpracy z partnerami, stara się pomóc w przyspieszeniu przejścia na bardziej odnawialną gospodarkę o obiegu zamkniętym. Wierzymy, że wraz ze zmianą preferencji konsumentów zmieniają się również możliwości dla przedsiębiorstw – powiedział, Grzegorz Suszko, dyrektor zespołu rozwiązań dla kupujących i sprzedających w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | Ekonomia Współdzielenia | Czy da się dzielić tak, by mieć więcej?
Świadomi konsumenci redukują emisję CO2
Najnowsze badanie Refurbed and Fraunhofer[1] wskazuje, że 80% emisji CO2 związanej z urządzeniami elektronicznymi ma miejsce na etapie produkcji, a odnawianie urządzeń pozwoliłoby obniżyć ją o 78%!
Ponadto, wykorzystując odnowiony sprzęt zamiast kupować nowy, zmniejszamy zużycie wody o 86%, a liczbę odpadów elektronicznych nawet o 80% The Global E-waste Monitor[2] przewiduje, że do 2030 r. liczba elektrośmieci globalnie wzrośnie do 74,7Mt w porównaniu do 53,6Mt w 2019 r., kiedy jako Europejczycy wyprodukowaliśmy ponad 12,5 kg odpadów elektroniki na osobę rocznie, czyli najwięcej w porównaniu do mieszkańców innych kontynentów.
– Jeśli dodamy do tego wszystkie sprzęty sportowe, akcesoria podróżne, czy dziecięce, których używamy okresowo lub okazjonalnie, liczba przedmiotów zalegających w naszych domach drastycznie wzrasta.
Dlatego postanowiliśmy zaproponować alternatywę, która ograniczy koszt ekologiczny, jednocześnie pozwalając nam korzystać ze wszystkich niezbędnych dóbr, a nawet nowości technologicznych, bez konieczności ich kupowania.
Dążymy do tego, aby maksymalnie przedłużyć życie każdego z wynajmowanych produktów bez utraty ich jakości. Po każdym wynajmie odświeżamy sprzęt i dbamy o to, aby znalazł nowego użytkownika – mówi Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery.
Wraz ze wzrostem dostępnych na rynku rozwiązań w ramach ekonomii współdzielenia konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego, jak ich wybory mogą wpływać na środowisko.
Według badania Sustainable Brands Poland, już 97% Polaków zwraca uwagę na zrównoważony i odpowiedzialny rozwój, deklarując, że choćby od czasu do czasu starają się zachowywać w sposób, który chroni planetę, jej mieszkańców i zasoby.
Chcąc zachęcić konsumentów do przetestowania wypożyczania, Visa z Gleevery oferują jeden miesiąc wynajmu w prezencie dla klientów, którzy miesięczny koszt wynajmu opłacą kartą Visa. Aby móc korzystać z bezpłatnego ostatniego miesiąca, wystarczy rozpocząć co najmniej dwumiesięczny wynajem w okresie od 15 sierpnia 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.
Produkty dostępne są na platformie Gleevery lub w sklepach Media Expert (elektronika użytkowa i rowery). Klienci mogą także zasugerować produkt, który chcieliby wynająć, jeśli takiego jeszcze nie ma na platformie Gleevery. Po weryfikacji firma może dodać produkt do swojej oferty.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | Ekonomia Współdzielenia | Subskrypcja zamiast posiadania
***
[1] Research by Refurbed and Fraunhofer Austria Research GmbH