Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
12godzin
13minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
12godzin
13minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
12godzin
13minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Edukacja finansowa

Edukacja fundamentem skutecznego wdrożenia systemu kaucyjnego

14.06.2025 09:11 Bartosz Sosnówka | Agencja 2PR
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Edukacja fundamentem skutecznego wdrożenia systemu kaucyjnego
Bartosz Sosnówka. Fot. P. Kucza
Wprowadzenie ogólnopolskiego systemu kaucyjnego to jedno z największych wyzwań, z jakimi mierzy się obecnie polska gospodarka w obszarze obiegu zamkniętego. Planowana od lat reforma ma na celu zwiększenie poziomu odzysku opakowań po napojach, ograniczenie zaśmiecenia środowiska oraz poprawę efektywności zarządzania odpadami opakowaniowymi. Choć poparcie społeczne dla idei systemu kaucyjnego jest wysokie, kluczowe dla powodzenia całego przedsięwzięcia pozostaje zapewnienie odpowiedniego poziomu edukacji i skutecznej komunikacji z różnymi grupami interesariuszy. Równoległe wdrażanie rozwiązań technologicznych, rozbudowa infrastruktury i budowanie zaufania społecznego do nowego mechanizmu wymaga spójnego podejścia i zaangażowania zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego, pisze Bartosz Sosnówka, partner zarządzający w 2PR, doradca Grupy COMP.

Z danych zebranych w badaniach opinii społecznej („Postawy Polaków wobec systemu kaucyjnego”) wynika, że zdecydowana większość Polaków dostrzega potrzebę i sens wprowadzenia systemu kaucyjnego. Respondenci wskazują go jako najbardziej efektywną metodę odzyskiwania opakowań, a poziom akceptacji wzrasta wraz z wiekiem i poziomem wykształcenia.

Jednocześnie wciąż istotna część społeczeństwa nie posiada wystarczającej wiedzy na temat funkcjonowania systemu i nie potrafi jednoznacznie ocenić proponowanych rozwiązań.

Brak informacji może prowadzić do niepewności, która z kolei przekłada się na niższy poziom zaangażowania w nowe praktyki proekologiczne. W tej sytuacji rola edukacji staje się fundamentalna – nie tylko na poziomie ogólnym, ale także w kontekście codziennego użytkowania systemu przez konsumentów.

Czytaj także: Polski System Kaucyjny i COMP S.A. będą testować rozwiązanie it do obsługi systemu kaucyjnego

Aplikacje mobilne i zintegrowane systemy kasowe

Istotnym aspektem, który powinien towarzyszyć wdrażaniu systemu kaucyjnego, jest stopniowe oswajanie społeczeństwa z technologią. Współczesne systemy zwrotu opakowań coraz częściej opierają się na cyfrowych rozwiązaniach, takich jak aplikacje mobilne czy zintegrowane systemy kasowe.

Choć ponad połowa badanych Polaków deklaruje chęć korzystania z tego typu narzędzi, duża grupa – szczególnie wśród osób starszych – nie ma jeszcze wyrobionej opinii na ich temat. Z jednej strony pokazuje to otwartość na innowacje, z drugiej wskazuje na konieczność prowadzenia kampanii informacyjnych wyjaśniających sposób działania, zalety i bezpieczeństwo rozwiązań technologicznych.

Wdrażanie narzędzi cyfrowych powinno odbywać się w sposób przemyślany, z uwzględnieniem barier cyfrowych oraz zróżnicowanego poziomu kompetencji technologicznych w społeczeństwie.

Wdrożenie systemu kaucyjnego wymaga także jasnych i spójnych komunikatów skierowanych do podmiotów odpowiedzialnych za jego realizację – w szczególności detalistów. Z ich perspektywy istotne jest nie tylko zrozumienie obowiązków wynikających z przepisów, ale także dostęp do narzędzi ułatwiających obsługę nowego systemu.

W tym kontekście pojawia się potrzeba integracji infrastruktury technicznej, zapewnienia odpowiedniego wsparcia technicznego i stworzenia rozwiązań, które nie będą nadmiernym obciążeniem operacyjnym dla handlu. Skuteczna edukacja obejmować powinna więc zarówno konsumentów, jak i przedstawicieli sektora handlu detalicznego, hurtowego oraz samorządów.

Czytaj także: Polacy chętnie będą korzystali z rozwiązań cyfrowych w systemie kaucyjnym gospodarki odpadowej

Szeroka kampania informacyjna nt. zasad systemu kaucyjnego

Warto podkreślić, że sukces systemu kaucyjnego w Polsce zależy od wielu czynników, wśród których edukacja i komunikacja pełnią rolę szczególnie istotną. Przykłady z innych państw europejskich pokazują, że nawet najlepiej zaprojektowane systemy mogą napotykać trudności, jeśli nie towarzyszy im szeroko zakrojona kampania informacyjna.

Polskie doświadczenia w zakresie selektywnej zbiórki odpadów również wskazują, że zmiana nawyków konsumenckich wymaga czasu, cierpliwości i konsekwentnego prowadzenia działań promujących właściwe postawy.

W nadchodzących miesiącach niezbędne będzie budowanie partnerstw między administracją publiczną, organizacjami branżowymi, firmami technologicznymi oraz organizacjami pozarządowymi. Tylko w ten sposób możliwe będzie stworzenie zrozumiałego, intuicyjnego i powszechnie akceptowanego systemu.

Polski system kaucyjny ma szansę stać się ważnym narzędziem w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i przyczynić się do poprawy efektywności gospodarowania zasobami. Aby jednak mógł spełnić swoją rolę, musi być wdrożony z uwzględnieniem potrzeb i obaw użytkowników.

Kluczowe będzie nie tylko budowanie odpowiedniej infrastruktury, ale także inwestycja w kompetencje informacyjne, edukacyjne i społeczne. Ostateczny sukces reformy będzie zależeć nie tylko od technicznych aspektów systemu, lecz przede wszystkim od poziomu zrozumienia i akceptacji społecznej, która w dużej mierze zostanie ukształtowana poprzez przemyślaną, spójną i wiarygodną komunikację.

Czytaj także: Recyklomat sposobem na bezgotówkowy zwrot kaucji za butelkę lub puszkę

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Agencja 2PRBartosz SosnówkaEdukacjaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceKampanie społeczneOpakowaniaSystem kaucyjny
Autor Bartosz Sosnówka
Źródło Agencja 2PR
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}