EDS raport: Zrządzanie płynnością i realizacja zadań statutowych na przykładzie miasta Krakowa
Lesław Fijał, skarbnik Krakowa
Alina Kwaśniak, dyrektor Biura Skarbnika
Zarządzanie płynnością można zdefiniować jako zespół zadań dotyczących płynności finansowej przedsiębiorstwa, polegający na utrzymywaniu odpowiedniej ilości środków pieniężnych i linii kredytowych. Jednostka samorządu terytorialnego, jaką jest miasto Kraków, co jest oczywiste, nie jest przedsiębiorstwem. Funkcjonowanie miasta Krakowa, które jest gminą realizującą zadania powiatu regulują przepisy prawne, a najistotniejsze z nich to:
- ustawa o samorządzie gminnym,
- ustawa o samorządzie powiatowym
- ustawa o finansach publicznych.
Podstawowe różnice pomiędzy przedsiębiorstwem a gminą, jaką jest miasto Kraków z punktu widzenia kwestii gospodarki finansowej, w tym zarządzania płynnością, to realizowane przez nie cele. Miasto Kraków, jak każdy samorząd, realizuje zadania publiczne, określone w odpowiednich ustawach, służą one zaspakajaniu potrzeb społeczności lokalnych. Dlatego też gospodarki finansowej samorządów nie można rozpatrywać tylko i wyłącznie pod względem racjonalności ekonomicznej, konieczne jest uwzględnianie efektów społecznych. Działalność samorządów nie może być nastawiona na osiąganie zysku w przeciwieństwie do przedsiębiorstw, one bowiem winny w gospodarce finansowej kierować się głównie racjonalnością ekonomiczną.
JST to nie przedsiębiorstwo
Celem nadrzędnym zarządzania płynnością finansową w przedsiębiorstwie jest utrzymywanie ciągłości jego działania. Oprócz tego są i inne – związane z realizacją celów finansowych, jak np. maksymalizacja przepływów pieniężnych, maksymalizacja zysków lub minimalizacja kosztów, maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa itp.
Drugą istotną różnicą stanowią liczne regulacje prawne, które obowiązują samorządy, a w szczególności podstawowa zasada ich działalności, którą można sformułować w następujący sposób: „dozwolone jest tylko to, co jest prawem nakazane„. Zasadę obowiązującą przedsiębiorstwa można natomiast określić jako: „co nie jest prawem zabronione, jest prawem dozwolone„. Różnic pomiędzy gospodarką finansową samorządów i przedsiębiorstw jest zresztą znacznie więcej, przytoczyć można kolejne: odmienny system obciążeń finansowych (w tym podatkowych), odmienne podejścia do kwestii zadłużenia itd.
Płynność można zdefiniować jako „zdolność do terminowego regulowania zobowiązań”. W jednostkach samorządu terytorialnego płynność oznacza stan budżetu, w którym na rachunkach znajdują się środki finansowe niezbędne do pokrycia w obwiązujących terminach zaplanowanych wydatków i rozchodów.
Zarządzanie płynnością finansową w samorządzie terytorialnym musi być rozpatrywane zarówno od strony dochodowo-przychodowej, jak i od strony wydatkowo-rozchodowej. Konieczne jest więc dążenie do zagwarantowania odpowiednio wydajnej struktury dochodów, w tym w szczególności dochodów własnych, wspomaganych przychodami (np. kredyty i pożyczki) w celu skutecznego i terminowego realizowania lokalnych potrzeb publicznych, a więc dokonywania zaplanowanych wydatków i rozchodów. Płynność finansowa znajduje się na odpowiednim poziomie, wówczas gdy wpływ dochodów i przychodów jest symetryczny do planowanych wypływów, tj. wydatków i rozchodów. Niestety, w budżecie dochody i wydatki mają charakter strumieniowy i w efekcie w trakcie roku budżetowego pojawiają się odchylenia od stanu równowagi.
Utrudnienia w ocenie płynności
Rozpatrując kwestię płynności finansowej, konieczne jest uwzględnianie stosowanej metody księgowania – kasowej lub memoriałowej. Metoda kasowa polega na ewidencjonowaniu dochodów i wydatków w terminach ich faktycznej zapłaty. Z kolei metoda memoriałowa zakłada ujmowanie nie tylko rzeczywiście poniesionych dochodów i wydatków, ale również tych pozycji, które zostały wcześniej zaplanowane na dany okres. Samorządy planują, ewidencjonują i sprawozdają swoje wpływy i wypływy, tj. dochody i przychody oraz wydatki i rozchody, według ujęcia kasowego. Co oznacza, iż dochody i wydatki oraz przychody i rozchody ujmuje się według daty, w której nastąpił faktyczny przepływ pieniężny i dotyczą roku, w którym ten przepływy wystąpił. Ujęcie takie utrudnia ocenę płynności finansowej samorządu, ponieważ nie są wykazywane należności i zobowiązania przeterminowane. Jednak funkcjonują pewne wyjątki, część subwencji za miesiąc styczeń danego roku samorządy otrzymują wyprzedzająco w miesiącu grudniu roku poprzedniego, co pozytywnie wpływa na poziom płynności. Aby można było rzetelnie monitorować płynność finansową w jednostkach samorządu terytorialnego, konieczne jest ujawnienie właściwych zależności pomiędzy określonymi wielkościami budżetu. W mieście Krakowie wielkości strony wpływów i wypływów od 1991 r. są w okresach miesięcznych monitorowane.
Instrumenty podwyższające płynność
Jednostka samorządu terytorialnego w trakcie roku budżetowego ma ograniczone możliwości zwiększania wpływów do budżetu z większości tytułów dochodowych, może natomiast zmniejszać planowane wydatki lub zastosować inne instrumenty podwyższające płynność.
Pierwszym i podstawowym instrumentem krótkookresowego aktywnego zarządzania płynnością jest harmonogram realizacji budżetu, czyli plan finansowy, uwzgledniający terminy realizacji poszczególnych tytułów dochodowych i wydatków. Drugim, istotnym regulowanym przez zapisy ust. 1 pkt 1) art. 89 ustawy o finansach publicznych, jest krótkookresowy instrument dłużny, tj. instrument na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu samorządu terytorialnego. Zaciągnięty kredyt, pożyczka czy też wyemitowane papiery wartościowe z przeznaczeniem na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu podlegają spłacie lub wykupowi w roku, w którym zostały zaciągnięte lub wyemitowane.
Miasto Kraków stosuje oba te instrumenty. W przypadku harmonogramowania realizacji budżetu, od 2001 r. instrument przybrał formę odpowiedniej aplikacji informatycznej „PF PRO”. Aplikacja ta służy do wpisywania i przesyłania danych nt. planowanych dochodów i wydatków jednostek organizacyjnych miasta Krakowa na potrzeby zarządzania płynnością. Celem jej stosowania jest przedstawienie prognozy płynności finansowej dla miasta wraz z analizą skuteczności planowania (porównanie planu z rzeczywiście wydatkowanymi środkami). Analiza harmonogramów poszczególnych jednostek umożliwia, w razie konieczności, przedstawienie propozycji zmian zaplanowanych przez jednostki terminów płatności określonych tytułów wydatkowych.
Drugi instrument, jakim jest kredyt na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu samorządu terytorialnego, miasto Kraków stosuje, uzyskując jego warunki w ramach przetargu na obsługę bankową. Bank udziela corocznie kredytu w rachunku bieżącym, tzw. odnawialnego, w wysokości ustalanej przez radę miasta w uchwale budżetowej dla danego roku budżetowego. Oprocentowanie tego kredytu ustalane jest codziennie – wykorzystuje się tu o stawkę WIBOR O/N ogłaszaną przez Reuters Serwis Polska. Miasto nie ponosi żadnych opłat z tytułu prowizji za gotowość. Zabezpieczeniem tego kredytu jest oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 97 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. Obecnie Kraków posiada taki kredyt w wysokości 200 mln zł.
W Krakowie oprócz tych dwóch, które można nazwać standardowymi instrumentami, od 23 lipca 2011 r. funkcjonuje „wirtualny rachunek skonsolidowany”. W tym miejscu należy się krótkie, aczkolwiek historyczne wyjaśnienie. Miasto Kraków w 1998 r. podpisało dwie długoterminowe umowy kredytowe z EBOR oraz z EBI. Umowom tym towarzyszyło kilka dodatkowych instrumentów, przykładowo jeszcze przed formalnym ich podpisaniem, tj. w 1997 r., została sporządzona pierwsza ocena ratingowa dla Krakowa. Ponadto realizowany był tzw. „Program umacniania wiarygodności kredytowej miasta Krakowa”. Jednym z sześciu elementów tego programu był blok pn. „Zarządzanie płynnością finansową i długiem”. Efektami prac grupy zadaniowej „Zarządzanie płynnością finansową i długiem” były opracowane procedury i narzędzia, takie jak: bankowość elektroniczna, wspomniana wcześniej aplikacja informatyczna PF PRO oraz wirtualny rachunek skonsolidowany.
Przez wirtualny rachunek skonsolidowany rozumiemy wirtualną konsolidację na koniec każdego dnia roboczego sald wskazanych rachunków bankowych miasta. W przypadku gdy na rachunku bieżącym budżetu miasta wystąpi saldo debetowe, suma sald uzyskana wskutek konsolidacji służy do zredukowania debetu – w takiej sytuacji miasto ponosi koszty kredytu w rachunku bieżącym jedynie do takiej wysokości, w jakiej debet na wskazanym rachunku nie zostanie zredukowany przez sumę sald pozostałych rachunków podlegających konsolidacji. Środki służące redukcji debetu na rachunku bieżącym budżetu nie podlegają oprocentowaniu – oprocentowanie dotyczy dodatniej sumy sald uzyskanej podczas ich konsolidacji. Odsetki z tego tytułu bank przekazuje na jeden rachunek wskazany przez miasto. Konsolidacja sald jest przeprowadzana w sposób wirtualny, tj. bez dokonywania przeksięgowań sald między rachunkami. Bank codziennie przekazuje miastu raport z konsolidacji sald.
Po raz pierwszy instrument ten został wprowadzony poprzez stosowny aneks (z 23 lipca 2001 r.) do umowy dotyczącej obsługi bankowej miasta Krakowa.
Obecnie, jeżeli nadwyżki środków pieniężnych znajdujące się na rachunkach bieżących miasta na koniec dnia roboczego wynoszą co najmniej 200 000 zł (dotyczy osobno sumy sald rachunku skonsolidowanego ogółem oraz osobno poszczególnych sald rachunków nieobjętych konsolidacją), to lokowane są one automatycznie, w formie lokat terminowych według następujących zasad:
- codziennie od poniedziałku do czwartku – na lokaty jednodniowe,
- w ciągu tygodnia, gdy dzień następujący po dniu założenia lokaty jest dniem ustawowo wolnym od pracy – na lokaty dwudniowe,
- w piątek – na lokaty trzydniowe,
- w przypadku tzw. długich weekendów na lokaty cztero- lub pięciodniowe – pod warunkiem, że oprocentowanie lokaty terminowej będzie wyższe niż oprocentowanie środków zgromadzonych na rachunkach bieżących.
W tabeli poniżej wskazano konkretne efekty funkcjonowania wirtualnego rachunku skonsolidowanego. W szczególności widoczne były w latach 2007- 2009, w których Kraków nie musiał korzystać z linii kredytowej, ale efekt odnotowywany jest w każdym roku, o czym świadczy zdecydowanie mniejsza ilość dni w danym roku, w których uruchomiono kredyt w rachunku skonsolidowanym od ilości dni w danym roku, w których wystąpiło saldo debetowe na rachunku bieżącym budżetu.
Ponadto, obecnie w ramach umowy o obsługę bankową, bank obsługujący Kraków udostępnił miastu, w ramach bankowości elektronicznej moduł do zarządzania płynnością. Moduł ten pozwala na podgląd wszystkich rachunków miasta, zagregowanie rachunków różnych jednostek w celu monitorowania bieżącego stanu środków, umożliwia także pasywny dostęp do historii wykonanych operacji. W module prezentowane są także rachunki terminowe (lokaty, depozyty automatyczne). Funkcjonalność pozwala na filtrowanie rachunków wg jednostki oraz wg grupy rachunku (możliwość przypisania rachunków do zdefiniowanych przez administratora grup). Prezentuje również takie informacje, jak: saldo bieżące, środki dostępne, kwotę obciążeń i uznań, operacje oczekujące na realizację (oczekujące na środki), oczekujące na podpis i wysłanie oraz operacje przeterminowane (tj. przelewy z przeszłą datą realizacji, które do tej pory nie zostały podpisane lub wysłane do realizacji). Pozwala także na podgląd stanu rachunków w dacie przyszłej, zatem istnieje możliwość przeglądu operacji zleconych z datą przyszłą. Dodatkowo istnieje możliwość wygenerowania raportu w różnych formatach. Możliwe jest zaprezentowanie listy zarejestrowanych operacji, z możliwością filtrowania według statusu: zrealizowane, oczekujące na realizację (oczekujące na środki), oczekujące na podpis, oczekujące na wysłanie, odrzucone, anulowane. Wgląd w historię rachunku w module zarządzania płynnością jest niezależny od schematów uprawnień do rachunków, co umożliwia korzystanie z danych zawartych w tym module przez pracowników nieobsługujących rachunki.
Funkcjonujące instrumentarium
Instrumentarium wyżej opisane zostało wdrożone w ramy organizacyjne miasta. Funkcjonuje zarządzenie PMK w sprawie zasad sporządzania harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu miasta Krakowa, w którym jednostki miasta zobowiązane są do sporządzania – na podstawie projektu budżetu miasta Krakowa na dany rok budżetowy – harmonogramu realizacji dochodów i wydatków oraz zmian w jego realizacji. Harmonogram (sporządzony w układzie miesięcznym) realizacji dochodów i wydatków budżetu miasta Krakowa na dany rok budżetowy, przyjmowany jest zarządzeniem prezydenta miasta Krakowa w sprawie ustalenia harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu na dany rok.
Ponadto dokument pn. Zrządzenie PMK w sprawie sporządzania Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz planowania i realizacji budżetu Mia sta Krakowa zawiera między innymi kwestie odnoszące się do płynności finansowej. W załączniku nr 1 tego dokumentu pn. Zasady polityki finansowej Miasta Krakowa w zakresie sporządzania WPF i realizacji budżetu znajduje się rozdział VI pn. Zasady postępowania w sytuacji zagrożenia płynności Miasta. Nawet najlepsze instrumenty mogą się bowiem, w przypadku zaistnienia skrajnie niekorzystnych okoliczności, okazać niewystarczające i konieczne będzie zastosowanie „wyjścia awaryjnego”. Jako przykład można wskazać lata 2011 i 2012, w których Kraków odnotował najtrudniejszą sytuację w zakresie płynności finansowej. Jak pamiętamy, rok 2011 i 2012 to lata, w których uwidoczniły się skutki narastającego światowego kryzysu finansowego. Pierwszym działaniem podjętym wówczas przez prezydenta miasta Krakowa było wystąpienie do rady miasta z wnioskiem o podwyższenie w trakcie 2011 r. wysokości kredytu na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu z kwoty 100 mln zł do kwoty 150 mln zł, by od 2012 r. jeszcze zwiększyć ten limit do kwoty 200 mln zł. Ponadto Kraków podjął wówczas wiele innych stosownych do sytuacji działań polegających między innymi na opracowaniu i wdrożeniu programów oszczędnościowych i racjonalizujących wydatki oraz zwiększających dochody. Do działań prezydenta miasta włączyła się też Rada Miasta Krakowa, powołując Nadzwyczajną Komisję ds. Reformy Finansów Miasta. Sporządzonych zostało wówczas wiele analiz, wdrożono też szereg dokumentów instruktażowych. Między innymi w marcu 2012 r. prezydent miasta Krakowa powołał, funkcjonujący do dzisiaj, Zespół Zadaniowy ds. Analiz Budżetowych i Płynności Finansowej Budżetu Miasta. Obecnie jego działalność wpisana jest jako jeden z elementów wspominanych wcześniej Zasad postępowania w sytuacji zagrożenia płynności Miasta. Należy podkreślić, że podjęte w sytuacji kryzysowej lat 2011 i 2012 działania w Krakowie są kontynuowane i tak jak przyniosły efekty wówczas, tak i przynoszą je do dzisiaj. Miasto Kraków obecnie nie ma żadnych problemów z zarządzaniem płynnością finansową.
Na koniec należy podkreślić, że miasto Kraków jako pierwsze w Polsce zostało poddane ocenie ratingowej w 1997 r. przez firmę Standard & Poor’s i ocena ta, przez tę firmę jest aktualizowana corocznie. Standard & Poor’s w ramach aktualizacji oceny ratingowej analizuje również kwestie związane z zarządzeniem płynnością i długiem. Ostatniej aktualizacji oceny miasta Krakowa dokonano 22 września 2017 r. – miasto uzyskało ocenę „BBB+” z perspektywą stabilną, a w uzasadnieniu zapisano między innymi: „Wyrażamy opinię, że w ciągu najbliższych kilku lat miasto Kraków utrzyma stabilne wyniki budżetowe i wystarczającą płynność. Jednocześnie dostrzegamy, że zespół zarządzający Krakowa jest doświadczony i prowadzi ostrożne wieloletnie długoterminowe planowanie finansowe. (…) Miasto zwiększyło rezerwy gotówkowe i znacząco zredukowało swoją zależność od linii odnawialnej, co oceniamy pozytywnie…”.
Wyniki monitorowania płynności i efekty rachunku skonsolidowanego w ciągu ostatnich lat przedstawiają załączone poniżej wykresy.
Wykresy 1, 2 i 3 obrazują wyniki monitorowania wpływów do budżetu miasta Krakowa z tytułu dochodów własnych oraz udziałów w podatkach dochodowych PIT i CIT w latach 2009-2017 (do 30.09).
Wykresy 4 i 5 obrazują wyniki monitorowania wydatków bieżących i wydatków majątkowych z budżetu miasta Krakowa w latach 2009 – 2017 (30.09).
Tabela 1 oraz wykresy 6 i 7 obrazują efekty stosowania przez miasto Kraków wirtualnego rachunku skonsolidowanego, w wyniku którego uzyskuje ono wyższe dochody z odsetek. W szczególności na uwagę zasługuje uzyskany efekt w 2011 r., w którym to miasto w 6 miesiącach – tj. kwietniu, sierpniu, wrześniu, październiku, listopadzie i grudniu – uzyskało w wyniku konsolidacji dodatnie średnie saldo rachunku skonsolidowanego.